Toen Stefaan Arryn in 2019 de overstap maakte van de hippe restaurantketen Ellis naar de fintechbelofte Silverfin, werd hij door veel van zijn HR-concullega’s net niet gek verklaard. “Ze vonden het blijkbaar vreemd dat ik vertrok bij een succesvolle onderneming die jaarlijks internationaal meer dan 1.200 talenten tewerk stelde, om aan de slag te gaan bij een scale-up in Gent met op dat moment een goede 50 werknemers. Maar ik hou wel van wat uitdaging en geloof in de eenvoudige en uniforme HR-visie dat elk bedrijf staat of valt met de kwaliteit en het engagement van de medewerkers”, vertelt de Vice President People van het Gentse softwarebedrijf, dat sinds 2013 een cloudplatform ontwikkelt voor accountants. “Sinds de recente overname door Visma maken we deel uit van een sterke groep van 15.000 mensen. Zo’n groot netwerk helpt ons om verder te groeien.”

Na zijn studies bedrijfspsychologie bouwde Stefaan Arryn een mooie loopbaan uit bij onder meer Randstad en Securex. In 2017 trok hij naar Ellis, waar hij twee jaar Chief People Officer was. Sinds augustus 2019 is Arryn Vice President People bij Silverfin. Het softwarebedrijf, met hoofdzetel in Gent, telt ondertussen ruim 180 werknemers en levert diensten aan 320.000 eindklanten in 15 landen. "We zijn er de laatste jaren in geslaagd om het aantal medewerkers relatief stabiel te houden, maar onze omzet en klantenpopulatie bleven wel toenemen. Dan krijg je een heel schaalbare onderneming die op een spectaculaire, maar duurzame manier blijft groeien. Ondertussen hebben we naast Gent ook kantoren in Londen, Luxemburg en Nederland, en wordt ons product wereldwijd verkocht."

Grotere vijver

Silverfin stelt uiteenlopende profielen te werk, zegt Arryn. "Naast medewerkers in sales, marketing, finance of klantenrelaties hebben we uiteraard ook veel technische profielen. We zijn zeer ambitieus op het vlak van onze productontwikkeling en zijn voortdurend op zoek naar de juiste mensen om onze technologie en product naar een nog hoger niveau te tillen. Ook al zijn we actief in een competitieve en uitdagende arbeidsmarkt, toch slagen we erin om met succes de juiste talenten aan te trekken. Ik zie hiervoor een aantal redenen. We worden binnen de sector beschouwd als een zeer aantrekkelijk product en bedrijf, we beschikken over heel wat knowhow op het vlak van rekrutering én we hebben een uitgebreide visvijver van talent. Zo hebben we vandaag medewerkers in meer dan 20 verschillende landen.”

Vooral de zeer technische profielen, zoals programmeurs, werken vanop afstand en op zelfstandige basis voor Silverfin. Zij beschikken over een pak vrijheid om hun werk te organiseren, maar worden daarnaast net zoals alle andere medewerkers nauw betrokken bij de bedrijfsvoering. “Hun uiteenlopende achtergronden zien we hierbij als een sterk pluspunt. We nemen ook veel initiatieven om hen regelmatig fysiek samen te brengen, zodat ze van elkaar kunnen leren of aan projecten kunnen werken. Met deze aanpak kunnen wij relatief makkelijk die specifieke profielen aantrekken, wat voor andere bedrijven in onze sector vaak een grotere uitdaging is.”

Bedrijfscultuur

Door de sterke groei van de laatste jaren heeft het softwarebedrijf intussen een mooie naamsbekendheid verworven. Ook dat helpt om mensen aan te trekken. “Ook al krijgen wij veel spontane sollicitaties binnen en vinden we vrij makkelijk mensen, toch merken ook wij dat de war for talent heviger woedt dan ooit”, gaat de VP People verder. Vandaag zijn het de kandidaten die de touwtjes stevig in handen hebben tijdens het sollicitatieproces, niet meer louter de organisatie zelf. Dat maakt dat wij als onderneming een pak creatiever en slimmer uit de hoek moeten komen om hen te overtuigen.”

Arryn onderstreept dat de rekrutering van Silverfin volledig in-house gebeurt. “Het is een bewuste keuze om hiervoor niet samen te werken met een externe partner. Onze eigen recruiters kennen de Silverfin-cultuur door en door en zijn dus het best geplaatst om op zoek te gaan naar de juiste mensen die hierbinnen passen. Tijdens het rekruteringsproces vinden we het belangrijk dat de kandidaten minstens één keer een afspraak hebben bij ons op kantoor. Het is de perfecte manier om kennis te maken met onze medewerkers en onze unieke bedrijfscultuur. Onze medewerkers zijn stuk voor stuk enorm geëngageerd en werken graag vanuit een van onze mooie kantoren, ook al zijn we heel flexibel wat thuiswerk betreft.”

Wellbeing day

“Bij Silverfin wordt er hard gewerkt om onze ambitieuze doelstellingen te realiseren, maar daarnaast is er veel aandacht voor het menselijke aspect en de sociale contacten". Zo omschrijft Arryn de cultuur van het snelgroeiende bedrijf, waar hij nu al bijna vijf jaar trots deel van uitmaakt. Een huizenhoog cliché, geeft hij toe, “maar het klopt bij ons echt wel. Onze medewerkers zijn stuk voor stuk mensen die vooruit willen. Zowel voor het bedrijf als voor zichzelf. Ondernemende en ambitieuze doeners: dat is het gemeenschappelijke kenmerk van al onze mensen. Bij Silverfin dragen we echter ook hetwelzijn van onze mensen hoog in het vaandel, en dat is meer dan een marketingpraatje. Als er iets te vieren valt, laten we dat niet zomaar voorbijgaan. In 2023 kwamen we bijvoorbeeld met al onze medewerkers uit de verschillende landen samen in Lissabon om onze tiende verjaardag te vieren. Een onvergetelijke driedaagse”, herinnert hij zich.

Ook over de mentale gezondheid van het personeel wordt streng gewaakt bij Silverfin. Sinds de coronacrisis voerde het bedrijf een collectieve sluiting in op elke derde vrijdag van de maand. Naast de gewone vakantiedagen, krijgen de medewerkers op die manier minstens één keer per maand een verlengd weekend van drie dagen. “Als je eens één of meerdere dagen verlof neemt, heb je in een snel evoluerende omgeving als de onze meteen een overvolle mailbox of moet je ontzettend veel inhalen wanneer je terug bent. Dat levert stress op, zelfs al tijdens je afwezigheid. Om dat te vermijden, laten wij iedereen op hetzelfde moment per maand één keer rust nemen – een collectieve wellbeing day. Op zo’n dag zijn je naasten vaak gaan werken of naar school en dan heb je dus lekker veel tijd voor jezelf en voor de zaken waarvoor je anders misschien moeilijker ruimte vindt”, vertelt Arryn.

Culturele klik

De overname door de Noorse softwaregroep Visma in september 2023 heeft de unieke bedrijfscultuur en employee experience bij Silverfin niet veranderd, beklemtoont Arryn. Visma is al een hele tijd bezig met strategische overnames van snelgroeiende bedrijven in Europa, dus het is niet verwonderlijk dat Silverfin op hun radar kwam. "Iedereen beseft dat we door de overname onze internationale expansie verder kunnen versnellen en een beroep kunnen doen op de expertise van de andere Visma-bedrijven."

Bovendien is er een grote culturele klik tussen beide ondernemingen. “Visma heeft dezelfde entrepreneurial drive en mensgerichte aanpak als ons. Dat creëerde meteen een breed draagvlak bij onze medewerkers voor de overname. Ook heel belangrijk is dat wij, Silverfin, niet worden geïntegreerd in een groter geheel. We komen wel onder controle van Visma, maar we behouden onze merknaam en identiteit en worden aanzien als een volwaardige partner. Aan onze cultuur wordt niet geraakt. Visma moeit zich niet in de operationele werking, maar ze zijn er wel om advies te geven. We maken nu deel uit van een sterke groep van meer dan 15.000 mensen. Zitten we met een vraag of probleem, dan is er altijd wel iémand die dat al eens gedaan of meegemaakt heeft. Zo’n groot klankbord is enorm waardevol en het helpt ons om verder te groeien.”

Allemaal samen vooruit

Ruim tien jaar na de oprichting is Silverfin uitgegroeid tot een van de goudhaantjes van de Europese fintech. Het gooit niet alleen hoge ogen op het vlak van technologie en product, maar ook inzake engagement bij de medewerkers. Er staat een ervaren managementteam en de missie is duidelijk: de internationale groei aanzwengelen, met onder meer een belangrijke focus op het Verenigd Koninkrijk. “De start-up sfeer van in het begin is er stilaan wat uit, wat natuurlijk onvermijdelijk is gezien de groei van de voorbije jaren. Dat is voor onze mensen wellicht een grotere verandering dan de overname door Visma”, geeft Arryn toe. “We zijn nu een ‘groot bedrijf’ en daarin zit ook voor mijn team een grote uitdaging. We moeten er namelijk voor zorgen dat we de mensen die ooit voor ons kozen omwille van die start-up mentaliteit – ‘we experimenteren met een aantal zaken en we zien wel waar we uitkomen’ – niet verliezen omdat het allemaal wat te ‘corporate’ wordt. Geen eenvoudige balans. We doen daarom veel inspanningen om een helder verhaal te communiceren naar onze mensen, met een duidelijke ‘why’ en een concreet doel, dus niet zomaar wat cijfers. Zo zorgen we dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Ik ben er ook van overtuigd dat we door de overname nog sterker staan om goede mensen aan boord te halen, die passen in het Silverfin verhaal. Zo kunnen we allemaal samen vooruit blijven gaan.”