Augmented reality, of het mengen van digitaal voorgeprogrammeerde data met de realiteit is de technologie van de toekomst. Dat is ook waar ik me mee bezig hou in 'World of Waw'. Zo is dit een jong Belgische bedrijf die digitale 3D figuren ontwerpt die je oproept met je smartphone of tablet.
Deze virtuele gids kan elke vorm aannemen, elke taal spreken en verschijnen op elke afbeelding, product of coördinaat. Hieronder kan je alvast ontdekken hoe het precies werkt:
Door het bliksemsnel vermengen van feit en fictie, ontstaat een indrukwekkende 'Waw'-ervaring, maar ook een handig communicatie en marketingkanaal, waarmee elk bedrijf zijn voordeel doet. En flink kan besparen.
Lees maar mee!
1. Waw communicatiekanaal voor instant impact
De gemiddelde consument krijgt dagelijks duizenden boodschappen over zich heen. Komt jouw schreeuw er nog doorheen? Misschien wel, waarschijnlijker niet. Door het inzetten van deze verrassende woordvoerder, voelt je doelgroep zich wél aangesproken. Meer nog: deze creatieve digitale tool, gaat in een mum van tijd virtueel. Daar zorgt de slimme social media plugin wel voor. Zo daalt je kost per ontvanger aanzienlijk én stijgt de impact van je budget.
2. Een onvermoeibare instructeur bij elk product
Vermijd telefoontjes van klanten die extra hulp nodig hebben. Voortaan lever je gewoon een monteur/demonstrateur/lesgever mee aan huis. Je klant bekijkt je product door zijn smartphone of tablet, en hopla! Je virtuele gids verschijnt en loodst je klant door het montage, installatie of programmeerproces. Voor elektronica wandelt hij langs de rij knopjes en wijst aan in welke volgorde je ze indrukt. Voor keukenapparatuur demonstreert hij elke functie. Hij legt onvermoeibaar elk aspect van je product uit. In elke denkbare taal. En met een onvermoeibare glimlach. Faut le faire!
3. Een superslimme helpdesk aan huis
Vragen bij de facturen? Handleiding kwijt? Je persoonlijke woordvoerder kent je product op z'n duimpje en geeft snel en deskundig advies. Hij demonstreert hoe je haperingen verhelpt en suggereert oplossingen voor de toekomst. Maar jouw telefoon blijft stil. Een win-win voor iedereen! Bovendien maak je hem zo slim als je wil. Elke smartphone kent de locatie en het tijdstip van diens eigenaar. Maar ook jouw databank is via het toestel voorhanden. Dankzij al deze informatie kan jouw 'Message Mike' je klant sneller van dienst zijn dan eender welke helpdesk: aanspreekpunt én 24/7 callcenter in één, zonder het expertenprijskaartje.
4. Een personal assistant voor elke bezoeker
De ideale gastheer voor jouw evenement is virtueel. Je volgens thema getooide gids weet (dankzij de smartphone) waar je klant zich bevindt en wat hij precies kan beleven op elk moment van de dag. Bovendien wijst hij ook nog de weg (met de ingebouwde gps). Moet je bezoeker even wachten, dan biedt de host graag vertier. Mopjes, spelletjes, zoektochten en foto's: ze behoren allemaal tot de mogelijkheden. En of dat zal werken op facebook! Wie de personal assistant verbindt aan een slimme website, creëert de ideale compagnon voor beurzen en congressen. De gids vergezelt je klant op zijn tocht, vertelt hem bij elke scan waar hij moet zijn en houdt je gast geïnformeerd. Krantenkoppen in de ochtend en nummers van taxi's 's avonds? Jij beslist welke info je waar en wanneer ontsluit! In één vingerknip wordt je batterij onthaalmedewerkers geoptimaliseerd... en gehalveerd.
5. Shops & retours vermijden door virtueel passen
Verkoop je kleren of interieurstukken? Voorzie een virtuele versie van je product dat klanten thuis kunnen uitproberen. Tover die sofa of keuken rechtstreeks in hun huiskamer. Plak dat kleedje op een realtime webcambeeld. En voorkom verrassingen, retours en een dure dienst na verkoop.
6. Nooit meer drukwerk weggooien!
Vanzelfsprekend verdient elke klant het allerbeste advies. Je virtuele gids staat onvermoeibaar voor hem of haar klaar. Technische kennis, designaspecten of gebruiksgemak? Met knopjes op het scherm kiest je klant wat hij wil horen. Weet hij genoeg, dan zapt hij weer weg. Of checkt even de reviews online. Jij beslist! Je klant krijgt altijd de laatste informatie in de taal van zijn of haar keuze! Met één druk op de knop, update je alle versies en vertelt elke gids hetzelfde actuele verhaal. Zonder (her)drukkosten, zonder afval. Een ecologisch, multi-inzetbaar en internationaal communicatiekanaal.
7. Een high-tech make-over voor je printmedia en beursstands
Sommige informatie blijft altijd hetzelfde. Andere boodschappen pas je aan op maat van je klant. Dankzij een virtuele gids op je brochures, beursstanden of informatieborden kleur je buiten de grenzen van printmedia. Je gebruikers kiezen zelf welke informatie ze activeren. En ze gaan er meteen interactief mee aan de slag. Gedaan dus met statische media. Zelfs je vertrouwde materiaal krijgt dankzij augmented reality meteen een high tech make-over.
8. Altijd present amusement zonder dure animatoren
Wachtrijen kunnen een klant afschrikken of zijn tevredenheid verlagen. Ook kinderen zijn vaak ongeduldig. Gepast entertainment garandeert de 360° ervaring waarnaar je merk streeft, waardoor de klantentrouw vergroot. Voorzie paaltjes met een 3D moppentapper en de (wacht)tijd vliegt voorbij. Een verhaaltje, minizoektocht of spelletje aan de kassa, schenkt ouders welverdiende (gemoeds)rust. En jij hebt de klant van morgen op je hand! Een volwaardige augmented reality actie trekt zelfs een nieuwe klandizie aan, zo bewijst het succes van 'GBA Bandiet' in Grand Bazar Antwerp. Al zijn ook de 'wachtende vaders' vol lof over dit vooruitstrevende augmented reality offensief. En of er nog velen mogen volgen...