"We hebben het verknoeid," schrijft de topman van de belangengroep van internetadverteerders IAB in een blogpost. "Doorheen de jaren hebben we met onze advertenties te weinig aandacht gehad voor de gebruikerservaring."
Businessmodel online mediabedrijven op de helling
Scott Cunningham deed zijn straffe uitspraak in een blogpost waarin hij reageerde op de stijgende populariteit van adblockers. De software wint immers aan populariteit, waardoor adverteerders met de handen in het haar zitten.
In België zou het aantal adblocker-gebruikers al boven de 1 miljoen zitten. Wereldwijd zouden meer dan 77 miljoen mensen de software intensief gebruiken. Dit jaar ging al 21,8 miljard dollar aan potentiële advertentieomzet in rook op door deze software. Tegen 2016 zou dat verlies oplopen tot 41,4 miljard dollar.
Steeds meer internetgebruikers installeren de adblock-software omdat ze deze advertenties als storend ervaren, hierdoor staat het businessmodel van online mediabedrijven op de helling.
Tijd voor verandering
Cunningham geeft toe dat de advertentiesector tot nu te weinig aandacht heeft gehad voor de gebruikerservaring bij het verspreiden van haar advertenties. Zo komen heel wat advertenties en pop-ups als storend over en worden webpagina's door de grote hoeveelheid ads erg traag ingeladen.
Cunningham pleit ervoor om dit te veranderen:
"We lost sight of our social and ethical responsibility to provide a safe, usable experience for anyone and everyone wanting to consume the content of their choice. We need to bring that back into alignment, starting right now."
IAB introduceert L.E.A.N
IAB lanceert daarom een nieuw advertentie-richtlijn voor internetadverteerders met de naam L.E.A.N: Light, Encrypted, Ad choice supported & Non-invasive. Toekomstige advertenties zouden vanaf nu dus moeten voldoen aan bovenstaande 4 principes.
Internetadverteerders zijn dus wakker geschoten. Alleen is de vraag: is het te laat?