Er beweegt wat in Brussel: in één jaar tijd verdrievoudigde de Brusselse VR community, waardoor ze zich nu, na Keulen en Londen, de derde grootste van Europa mag noemen. We steken daarmee andere VR hubs als Amsterdam en Stockholm voorbij. Wij gingen onlangs op bezoek bij een Brusselse VR meetup en konden spreken met Juan Bossicard, de man achter dit initiatief.
De derde grootste VR-community in Europa
Brussel kan beschouwd worden als de derde grootste VR-community in Europa. De cijfers zijn gebaseerd op de grootte van de VR-Meetups, events die ontwikkelaars, designers en ondernemers samenbrengen om ervaringen en technologie uit te wisselen of om inspiratie op te doen.
260 deelnemers konden binnen in het Microsoft Innovation Centre te Brussel om van de nieuwste en creatiefste VR projecten te kunnen proeven. Het evenement was volzet; omwille van veiligheidsredenen, was het aantal bezoekers beperkt.
Verspreid over 2 verdiepingen hadden de start-ups zich opgesteld om vol enthousiasme hun projecten en expertise tentoon te spreiden. Die energie en passie was duidelijk voelbaar in de gesprekken die ze aanknoopten met hun publiek. Hun geloof in de doorbraak van Virtual Reality is misschien voorbarig, maar de ondernemers hebben toch een aantal gegronde redenen om deze stap te wagen.
VR: 70 miljard dollar waard tegen 2020
Analisten van marktonderzoeksbureau Trendforce schatten de markt in 2016 al op 6,7 miljard dollar, al is dat peanuts in vergelijking met de geschatte 70 miljard tegen het jaar 2020.
Juan Bossicard, organisator van de Brusselse VR meetup, was er vroeg bij en zag het potentieel voor de regio Brussel. “Het is mijn job om bedrijven in de Brusselse regio te helpen en verder te ontwikkelen. Zo ben ik in 2014 naar een VR meetup in San Francisco gegaan, en ik zag dat het niet moeilijk was om zo een event te organiseren, dus heb ik dat ook hier gedaan. Veel start-ups dachten toen nog in de richting van sociale media, maar om echt een verschil te kunnen maken, moet je je focussen op nieuwe trends."
"Elke keer dat een ondernemer vandaag bij ons komt met vragen, kunnen wij helpen", vertelt Bossicard. Dat is belangrijk voor ondernemers in Brussel en in België, maar dat zal ook ondernemers van andere landen aantrekken. Zo hebben we al enkele Fransen, Duitsers en Nederlanders die hier komen, en die lijken het hier wel naar hun zin te hebben.”
Barco, Softkinetic & de VRT hebben een uitstekende reputatie op vlak van VR
De ontwikkeling van VR-applicaties en content vergt weinig kapitaal, wat een belangrijke reden is dat de sector groeit, en er ook nieuwe bedrijfjes ontstaan. Toch zijn er andere impulsen. Juan Bossicard: “Bedrijven als Barco, Softkinetic, maar ook de VRT, hebben een uitstekende reputatie op vlak van VR, en dat trekt andere bedrijven aan. De VRT 360° nieuwsuitzending van een tijdje terug is intussen een schoolvoorbeeld voor nieuwsdiensten over de hele wereld.”
Er is misschien nog niet veel concurrentie, toch is een bedrijf opbouwen in een opkomende sector niet evident. Dat bewijst ook Andrew Curtis, oprichter van Superlink Labs, gespecialiseerd in VR-content. “We spraken met heel wat Belgische bedrijven die erg enthousiast zijn als ze ons verhaal horen en een demo krijgen, toch zijn er weinig die op dit moment de stap durven te zetten. Zoiets kost een klein bedrijf heel wat tijd en energie. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat het goedkomt, zo zijn we in een vergevorderd stadium voor een groot en interessant project in de Antwerpse haven.”