Links op de foto Dimitri O, rechts Maarten Bodewes, de founders van Loop.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lopen 1,1 miljard mensen risico op gehoorschade door te luide muziek in discotheken, festivals en concerten. Toch draagt in België amper 15% van de mensen gehoorbescherming, de talrijke sensibiliseringscampagnes ten spijt. Dat vormt meteen ook het uitgangspunt van de Belgische start-up Loop, die recent een lijn van hightech oordopjes op de markt bracht.

Weg met lelijke oordoppen

De oprichters van Loop, Maarten Bodewes en Dimitri O, ondervonden als studenten voor het eerst tinnitus - een tuut in de oren - na het uitgaan. Ze probeerden verschillende oordoppen uit, maar geen enkele bleek aan hun eisen te voldoen. “Bij het uitgaan wil ik volop van de muziek genieten, maar we vonden enkel oncomfortabele oordoppen die het geluid vervormen en er bovendien lelijk uitzien”, vertelt Maarten Bodewes.

Dus gingen de twee maar zelf aan de slag. Het resultaat zijn hoogtechnologische oordoppen. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor het nachtleven en leveren een vlakke demping van 15 decibel. “Vijftien decibel is het perfecte evenwicht tussen bescherming en beleving”, legt Dimitri O uit.

Unieke vorm

Loop heeft een rond en hol geluidskanaal dat een uitstekende akoestiek en perfecte bescherming van je oren zou moeten bieden. Die technologie ontwierp Loop in samenwerking met Dynamic Ear Company, gespecialiseerd in akoestiek en gehoorbescherming. “Het ronde geluidskanaal is cruciaal voor de uitstekende akoestiek van Loop en definieert haar elegante vorm. Het zorgt voor een natuurlijke klankweergave waardoor muziek en stemmen helder klinken, maar minder luid", voegt Maarten Bodewes toe.

Bert Lecomte, de organisator van de Tuut van Tegenwoordig (sensibiliseringsplatform rond tinnitus, nvdr.) uit zich alvast positief over Loop. “Mooi en uniek design, zeer goede muziekkwaliteit en zit comfortabel in de oren. Zelfs na uren onafgebroken te gebruiken geen last van de oordoppen. Ik ben fan!”

Loop lanceerde onlangs de matzwarte editie van de oordoppen. In de komende weken werkt de start-up ook aan blauwe, rode en witte versies af. “En intussen werken we ook aan gouden en andere speciale uitvoeringen”, verklapt Maarten Bodewes. De oordopjes zijn online te verkrijgen via www.loopnightlife.com en kosten 39 euro.