Bron foto: Apple
Apple kondigde enkele dagen geleden de iPhone SE aan. Die is niet groter of spectaculair beter dan bestaande iPhones in Apple's line-up, maar wel véél goedkoper. Best gek voor zo’n innovatief bedrijf om met een bescheiden model uit te pakken. Of zit er soms meer achter?
Het nieuwste iPhonemodel lijkt verrassend veel op de iPhone 5S. Dat geeft niet, want het belangrijkste aspect van de iPhone SE is de prijs. Deze bedraagt ‘maar’ 399 dollar. Nog altijd een smak geld, maar in vergelijking met de iPhone 6 of zelfs de ‘budgetvriendelijke’ iPhone 5C een pak goedkoper. Toch kan je de iPhone SE bezwaarlijk brol noemen. Het nieuwe speeltje heeft namelijk dezelfde specs als de 6S. Kortom, het ding lijkt op een 5 en kan evenveel als de 6S. Maar waarom wil Apple in godsnaam uitpakken toestel dat niet meer is dan een recyclage van oude modellen? Om de prijs dus.
De iPhone SE naast de iPhone 5. Bron foto: Apple
Prijzenslag
De globale smartphonemarkt stagneert, maar die trend zet zich niet overal door. In onder andere China en India groeit de vraag net. Wil Apple dus haar verkoop laten stijgen, dan moet ze daar de mosterd gaan halen. De consumenten daar verleid je niet met een innovatief design of ongelooflijke specs. Je verleidt ze met een goedkope prijs. Apple kon niet anders toegeven. Of een grote markt links laten liggen, natuurlijk. Dat laatste was geen optie.
Een tweede reden voor de voordelige iPhone is het uitrollen van de Appleservices, zoals Apple Pay. Die services gedijen nu eenmaal beter met méér gebruikers. Daar moet die goedkope iPhone nu voor zorgen. Daarvoor was het belangrijk dat de SE niet het gevoel gaf van een tweederangs, verouderd telefoontje te zijn. Nee, de iPhone SE moest een volwaardig lid van de Applefamilie worden. Daar lijken ze voorlopig in geslaagd te zijn. De SE mag er dan wel niet zo vernieuwend uitzien, met de specs zit het zeker goed.
Bron foto: Apple
Koning consument
Apple buigt de laatste tijd wel meer voor de consument. Vroeger had je één iPhone en één iPad. Geen frulletjes, lekker simpel. Maar in een tijdperk van de individualistische consument onhoudbaar. Ook aan de prijzenoorlog, die Apple zolang vermeed, moet ze nu toegeven. De wens van de consument is sterker dan de wil van een gigant, zo blijkt. Al wint Apple wel de oorlog, want ze komt er alleen maar beter uit.
Hieronder kan je de lancering van de iPhone SE bekijken. Iets voor jou?
Bron: The Verge