Het Koalect team
Geld inzamelen als goed doel, het is een pittige taak. Toch trekken gemotiveerde vrijwilligers van tijd tot tijd de straat op om jou te verleiden tot een kleine donatie. Maar met stiftjes of wafels gaan leuren aan de uitgang van een Delhaize, is zoiets eigenlijk wel nog van deze tijd? Deze Belgische start-up probeert alvast een alternatief te bieden.
Complex vakgebied
Eind 2014 zag Koalect het licht in het NEST’up acceleratorprogramma. Sindsdien legde de start-up al een lange weg af. Het team van vier groeide gestaag naar acht en er werd al meer dan 1,7 miljoen euro verzameld voor verschillende vzw’s en goede doelen. "Online fundraising is een complex vakgebied en elke organisatie is verschillend," duidt CEO Maxime Bouckaert. De start-up wil daar alleszins een sleutelrol in gaan spelen.
Koalect biedt fundraisingplatformen aan, waar er peer-to-peer geld kan ingezameld worden. Dat hoeft niet altijd een donatie te zijn. De vzw’s kunnen er ook producten verkopen, een event in de markt zetten of zich laten sponsoren voor bijvoorbeeld een marathon. In tegenstelling tot een Kickstarter of Indiegogo, kan het Koalect-platform wél helemaal gepersonaliseerd worden.
Impact maken
"Onze doelstelling is dezelfde als die van onze klanten: maatschappelijke impact creëren via fondsenwerving en het bouwen van communities,” vertelt Bouckaert. “Het is niet eenvoudig voor organisaties om kwalitatieve of minder kwalitatieve tools te herkennen. Wij maken het onderscheid op vlak van technologie, marketing & communicatie en ervaring in social-profit fundraising." In het klantenbestand van Koalect vinden we alvast enkele grote namen terug. Zo vertrouwden Natuurpunt, Dokters van de Wereld en Rode Neuzen Dag op het platform.
Hoe onder andere Bouckaert op het idee kwam? "Vanuit eerdere ervaring als deur-aan-deur fondsenwerver voor verschillende goede doelen voelde ik de nood om mensen meer te betrekken bij het goede doel dan enkel een donatie te doen. We hebben vandaag het geluk om prachtige campagnes te kunnen opzetten waar mensen echt betrokken zijn en betrokken blijven. Deze vorm van community building of engagement is één van de grootste drijfveren voor heel ons team."
Wij wensen Koalect alvast veel succes!