Gisteravond ging het Antwerpse Sportpaleis uit z’n dak op de beats van Dimitri Vegas en Like Mike. Ook de twaalf partners van het iFest-project gingen uit hun dak. Zij zagen hun werk van de afgelopen twee jaar tot leven komen: tweehonderd concertbezoekers droegen digitale iFest-polsbandjes voor een, naar eigen zeggen, een nog rijkere en meer complete concertbeleving. De festivalorganisatoren konden proeven van nieuwe draadloze technologie, die hun in staat zou stellen om hun publiek nog beter van dienst te zijn. En dat is pas het begin.

Tweehonderd bezoekers kregen gisteren een extraatje tijdens het concert van Dimitri Vegas en Like Mike. Ze gaven zich een maand geleden op als testpersoon voor het iFest-project, met de belofte dat nieuwe technologie hen een betere concertbeleving zou bezorgen. Die ambitie vormde immers de basis voor het iFest-project, waarvoor onderzoekers van imec-UAntwerpen en imec-UGent de handen in elkaar sloegen met zes bedrijven.

Ook buiten concertomgeving nuttig

Eén nieuwigheid waarmee de tweehonderd concertgangers aan de slag konden, was een polsbandje uitgerust met sensoren, actuatoren en ingebouwde communicatie – en de bijhorende app. Tijdens de maand voor het concert werd voor elk van hen een persoonlijk gedragsprofiel opgebouwd aan de hand van mobiele sensor-technologie van Sentiance. Op basis van die inzichten en door gebruik te maken van het bandje en de app, konden ze genieten van een meer persoonlijke concertervaring – zowel voor, tijdens als na het optreden. “En concerten zijn slechts één mogelijke use-case”, vertelt prof. Steven Latré (imec-UAntwerpen) die het onderzoek in goede banen leidde. “Daarnaast kan de technologie bijvoorbeeld ook op congressen gebruikt worden. Daar kan je de technologie verpakken in een badge in plaats van een polsband, en inzetten om de juiste deelnemers naar de juiste zaal te brengen, om mensen te laten stemmen, en ga zo maar door.”

Dimitri Vegas & Like Mike festival

Bron foto: Shutterstock

Een tweede resultaat van het iFest-project is nieuwe draadloze technologie voor locatiebepaling en het monitoren van mensenmassa’s. “De uitdaging hierbij was vooral om betrouwbare technologie te ontwikkelen die evengoed werkt in een lege ruimte, als op overvolle plaatsen met veel reflectie”, verduidelijkt prof. Latré. “Concreet hebben we nieuwe hardware en software ontwikkeld én verbeterd om dat te realiseren. En ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos: zo zouden redders aan de Belgische kust met deze technologie bijvoorbeeld in staat zijn om zelfs tijdens de drukste momenten verloren gelopen kinderen tot op twee à drie centimeter nauwkeurig te lokaliseren.” 

Festivalhulpje

In de nabije toekomst zou zo'n iFest-bandje jouw festivalervaring helemaal moeten personaliseren. Dé perfecte plek tijdens het concert? De bijbehorende iFest-app toont jou de snelste weg. Honger? De app biedt je spontaan enkele persoonlijke suggesties aan. Die hotdog van Jeroen Meus reken je dan af met je bandje. Geen gedoe meer met bonnetjes of kleingeld. De wearables zouden ook deel kunnen uitmaken van de lichtshow, gelijkaardig aan het 'Ear Hats'-concept van Disneyland. 

 

Hoe het bandje daar in slaagt? Dankzij jouw smartphone. Wil je zo'n iFest-bandje gebruiken, dan moet je een app installeren die al ruime tijd voor het evenement jouw data verzamelt. Aan de hand daarvan worden er dan profielen opgebouwd. Sentiance, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de dataverzameling en profiling, claimt dat de data volledig geanonimiseerd worden. Enkel wie volledige toestemming geeft, kan de wearable gebruiken. 

Wij hopen de bandjes alvast te spotten op de festivalwei deze zomer!