Bron foto: Shutterstock

Er bestaan al honderden marketing modellen (zoals AIDA) maar weinig modellen omvatten de hedendaagse complexiteit van (inbound) content, digital marketing en KPI’s. Avinash Kaushik, de digital marketing evangelist bij Google heeft enige tijd geleden een nieuw model gebouwd.

De reden waarom ik hier uitgebreid het model van Avinash Kaushik bespreek zijn de volgende redenen:

  • Vele websites worden volgepropt met “Koop nu”, “Bestel nu”, ‘Vraag nu een offerte aan’, … knoppen. Als je een website bezoekt, dan heb je misschien niet de intentie om te bestellen of een offerte aan te vragen (misschien later of misschien zelfs nooit). Amper een klein percentage bezoekers wil meteen kopen of een dienst afnemen. In dit nieuwe model gaan we begrijpen waarom 98% van jouw website bezoekers niet converteren en ontdek je hoe je ze toch later kan converteren. 
  • Content, marketing en meten zijn bij vele bedrijven nauwelijks op elkaar afgestemd. Veelal worden er grote bedragen aan marketing budget gespendeerd zonder sterke content en meetpunten. Als er dan wel sterke content aanwezig is, gaat het marketing departement er “buikgevoel” gewijs vanuit dat de content perfect is. Door het vastleggen van meetpunten en KPI’s weten ze waar we nog kunnen optimaliseren.

We willen allemaal de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon tonen. Dit marketing model zal dat grondig vergemakkelijken. In dit overzicht gaan we niet het volledige model bespreken maar ik zal jullie met enkele hoofdlijnen warm proberen maken om er als digital marketeer meer over te gaan lezen, verdiepen en na te denken over de huidige strategie binnen je bedrijf.

See-Think-Do: 3 Fasen

De basis van het framework is bedacht door digital marketing evangelist van Google Avinash Kaushik. Hij onderscheidt drie fasen waarin een doelgroep zich kan bevinden. Een overzicht: 

  • SEE: In deze fase nemen we de grootst mogelijke doelgroep die kwalitatief is voor jouw business. 

  • THINK: De doelgroep in deze fase is minder groot dan voorgaande en bevat alle bezoekers die tot de ‘See’ groep behoren en een eventuele commerciële intentie hebben.
  • DO: voor bedrijven is dit uiteindelijk de doelgroep die het meest interessant is. Er is een duidelijke commerciële intentie.


Alle bezoekers van jouw website zitten in één van deze fases.

Onze taak als digital marketeer is om iedereen van de ‘SEE’ fase naar de ‘DO’ fase te begeleiden (dmv. lead nurturing toe te passen).

Content, marketing en meten

  • Content

Elke fase heeft zijn eigen specifieke content/CTA’s/… nodig. Start hier vooral met de website/webshop zelf en bepaal welke onderdelen voor welke fase kunnen gebruikt worden.

See-Think-Do toegepast op bol.com:

Pas je content marketing strategie aan op basis van de 3 fasen:

  • Marketing

Als we SEO, SEA, Display, Remarketing, .. opstarten, voor wie doen we dit eigenlijk? Is dit voor personen in de See, Think, Do fase? De volgende afbeelding geeft een overzicht hierin.

  • Meten

Iedere digitale marketeer heeft het over ROI en KPI’s, maar wordt er per fase wel rekening gehouden met hun intenties? Kaushik geeft aan dat iedere fase zijn eigen KPI’s nodig heeft.


Het See-Think-Do model in één overzicht:

Meer See-Think-Do

Op de website van Avanish Kaushik kan je het volledige marketing model lezen See-Think-DO: A Content, Marketing, Measurement Business Framework. Samen met zijn 162.000 volgers kan je Avanish volgen op Twitter voor updates over dit framework.

Eigenlijk bevat dit model vier in plaats van drie fases. De vierde fase heet de ‘Care’ of ‘Coddle’ fase.

Leer er alles over op de website van Kaushik. Wil je alles lezen om je Content, Marketing en KPI’s 100% volledig op elkaar te laten aansluiten, lees dan zeker See, Think, Do, Care Winning Combo: Content +Marketing +Measurement!