Gents burgemeester Daniël Termont en schepen van Haven, Economie en Ondernemen Mathias De Clercq zijn maandag 15 februari met een door Voka Oost-Vlaanderen georganiseerde missie naar Silicon Valley vertrokken. Zij verkeren in een gevarieerd gezelschap van techneuten, beleidsmakers en dokters. Samen gaan ze er het unieke ecosysteem van ondernemerschap, technologie, innovatie en disruptie proeven. Bloovi-redacteur Mischa Verheijden doet deze week verslag over deze missie.
Deze eerste bijdrage gaat over één van de deelnemers aan de missie: Johnny Slos van de Gentse start-up OneCityGuide voor wie deze week een bedevaartstocht is naar één van de heilige plekken voor innovatie en technologie. Hij wil zien, horen en leren van de besten en grijpt bovendien zijn kans om zijn startupidee OneCityGuide te pitchen bij potentiële investeerders.
Om goed voorbereid te zijn, kreeg hij samen met de andere deelnemers aan deze missie een workshop van trainer elevator pitching Inge Geerdens. Wat heb je geleerd?
Slos:”Het was een eyeopener voor mij. Ze heeft eerst en vooral haar ervaring gedeeld over pitchen in het algemeen en in Silicon Valley in het bijzonder. Het is grappig hoe aan de andere kant van de wereld zaken zo omgekeerd kunnen zijn dan bij ons.
De dresscode bijvoorbeeld: bij ons is de norm dat je toch deftig gekleed bent als je voor het eerst je bedrijf aan een CEO voorstelt. Als man een pak en das dragen, of soms zelfs driedelig is dan toch gewenst. In Silicon Valley is dat nu net, vooral door de jonge dynamiek, totaal niet het geval. Overdressed zijn zou zelfs een negatief effect kunnen hebben op je pitch.
En over succes: bij ons heb je al een ‘succesje’ geboekt als je tot bij de CEO geraakt, daar krijgt ‘iedereen’ die 5 minuten met de CEO. Het is pas een succes als je er een tweede keer geraakt.
Maar ik vind het vooral wonderbaarlijk dat je door de juiste dingen te zeggen of net niet te zeggen in één minuut je boodschap overbrengt. Een paar kapstokken en trucjes maakten toch wel een groot verschil.”
Welke kapstokken en trucjes zijn dat?
Slos: “De kapstokken zijn een zevental vragen die je in je pitch moet beantwoorden:
- Stel jezelf voor.
- Schets relevante achtergrond.
- Wat los je op?
- Wat is je toegevoegde waarde?
- Referenties.
- Fasering.
- Waar ben je naar op zoek?
Centraal staat de relevantie van wat je te vertellen hebt, ken je publiek, wat is de échte boodschap die je wilt overbrengen en niet vergeten je verwachtingen uit te spreken of duidelijk te zeggen waar je naar op zoek bent bij je gesprekspartner.
Ik was aangenaam verrast dat mijn pitch eigenlijk meteen vrij goed onthaald is. Qua vorm en uitspraak zit het goed. Wel kreeg ik nog twee belangrijke tips. Eentje over lichaamshouding: mijn hand uit mijn broekzak halen en bijvoorbeeld een pen vastnemen als ik met mijn handen geen blijf weet. En een bijsturing om mijn product positief voor te stellen in plaats van het als beter voor te stellen dan. Je niet negatief uitlaten over concurrentie dus.”
Ok, laat horen die pitch!
“My name is Johnny. I'm from Ghent, Belgium. I've about 20 years' experience in ICT Technical and management roles in software companies. When I was in Rome we booked a guided tour. We got lucky and had that guide just for ourselves. She started off with asking a truck load of questions to be able to make that tour ‘tailor-made’. It was an absolutely awesome experience. OneCityGuide puts this kind of experience into a mobile app. You tell the app what you like, the app offers you a set of points matching your interests, you pick the ones you really want to visit and GO. From there on your mobile phone will guide you through the city like a GPS. Stopping at the points of your choice and telling you the stories of that POI. We finished writing our business plan and are now validating that plan. By this summer we will have a prototype and are now looking for content creators like authors and book publishers willing to licence their content to us and investors so we can turn the prototype into a production version and expand our team with extra developers, copywriters and salesreps.”
Ondertussen is de missie met een kleine vertraging in Silicon Valley aangekomen en merkt Slos al direct een eerste groot verschil.
Slos: “Negen uur tijdverschil is toch behoorlijk veel. Je merkt pas goed hoeveel als je hier bent. Om 03:00 uur al terug wakker en communicatie met het thuisfront is puzzelen. Vertaald naar samenwerken met een partner hier, kun je dan pas ’s avonds (Belgische tijd) met elkaar afstemmen. Maar zoals Johan Cruyff stelt: ‘elk nadeel heb zijn voordeel’. Als je ’s avonds een probleem doorspeelt, kan het zijn dat de volgende ochtend er een oplossing in je mailbox zit.”
Later deze week horen we nog eens bij Johnny Slos naar zijn ervaringen in Silicon Valley. Ook spreken we nog met burgemeester Daniel Termont en schepen Mathias De Clercq.