Instagram is klaar met experimenteren met online advertenties en staat op het punt om deze internationaal uit te rollen. Instagram voert vandaag drie grote veranderingen door om alles in gereedheid te brengen voor een wereldwijde release van Instagram advertenties op 30 september. Instagram zal nu eindelijk geld in het laatje brengen voor Facebook, dat maar liefst drie en een half jaar wachtte op deze dag sinds de overname van Instagram in 2012. 

Iedereen kan ads plaatsen vanaf 30 september

Instagram advertenties worden vandaag officieel beschikbaar in 30 landen zoals Mexico, India en Zuid-Korea en lanceren voor de rest van de wereld op 30 september. Volgens uitgebreide tests van Instagram zullen de ads door de meeste gebruikers niet gezien worden als storend, waardoor hun loyaliteit voor het sociale netwerk niet in het gedrang zou komen. 

Adverteerders kunnen nu Instagram ads gebruiken om de meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd te kunnen bereiken. Bovendien zijn de advertenties toegankelijk voor zowel kleine als grote bedrijven. 

Gloednieuwe advertentie formaten

De formats waaruit adverteerders zullen kunnen kiezen zijn video ads tot 30 seconden én - net zoals bij de gebruikers - advertenties in de vorm van foto's in landschapsmodus of een vierkant formaat. 

Een gloednieuw advertentieformaat, Marquee, zorgt ervoor dat adverteerders erg snel attentie voor hun product kunnen krijgen op één dag tijd. Volgens Instagram is deze soort advertentie ideaal voor filmstudios die de release van hun nieuwste blockbuster in de kijker willen zetten. FOX is dan ook de eerste speler een Marquee hebben aangekocht voor de film Scream Queens.

De advertentie zal er zo uitzien: 

Verschillende CTA's

Naast de verschillende advertentie formaten zijn er ook tal van CTA's die adverteerders zullen kunnen gebruiken. Zo kan er gekozen worden tussen tal van CTA's zoals “Shop Now”, “Install Now”, “Sign Up”, en “Learn More” en zijn er nog tal van verschillende opties.

Het is voor het eerst dat Instagram nu website traffiek zal kunnen doorsturen naar de websites van adverteerders. Ook deze soort CTA's zullen beschikbaar worden voor alle adverteerders. Instagram deelde intussen ook al enkele interessante cijfers over haar ads: 

  • De campagne van Gilt Group zorgde voor een verhoging van 85% aan app installaties
  • Made.com zag een verhoging van 10% in de waarde van haar orders 
  • Kabam kon gebruikers meer tijd laten doorbrengen in haar games en kreeg daardoor trouwere fans en spelers

Instagram ads configureren zal vanuit Facebook's advertentie interface, Ads API en power editor gebeuren. Instagram is intussen meer dan klaar om eindelijk geld in het laatje te brengen voor Facebook. Het duurde drie en een half jaar, maar het moment is nu dus eindelijk aangebroken. Zuckerberg zal op 30 september waarschijnlijk opgelucht adem halen. :)