Foto: Dieter De Mesmaeker, Jonathan Cornelissen en Martijn Theuwissen.
Het online leerplatform DataCamp, dat zijn oorsprong kent in Leuven, heeft haar eerste kapitaalronde beet in de Verenigde Staten. Zo haalde de start-up een investering binnen van 1 miljoen dollar. Deze komt er via Chris Lynch van het techfonds Accomplice. Het geld zal gebruikt worden om een breder lessenaanbod uit de grond te stampen.
Chronisch tekort aan data-analisten
DataCamp is een online leerplatform waarin alles draait rond één specifiek thema: het opleiden van data-analisten. "Het online leerplatform speelt in op het tekort aan data-analisten. Veel bedrijven verzamelen massa's gegevens, maar missen de expertise om daar iets mee aan te vangen," vertelt CEO Jonathan Cornelissen.
Volgens de strategische consulting firma McKinsey zullen er tegen 2018 een tekort van 1,7 miljoen data-analisten zijn in de Verenigde Staten alleen al. Door video-cursussen online aan te bieden probeert DataCamp hier iets aan te doen.
Datacamp heeft ongelooflijk veel potentieel
"Dat er een enorme nood is naar mensen die aan de slag kunnen met data staat als een paal boven water," zegt investeerder Chris Lynch. "Net daarom heeft DataCamp met dit leerplatform een ongelooflijk groot potentieel."
Al meer dan 150.000 mensen namen intussen deel aan de online lessen van DataCamp. Dertig procent van hen zou de cursus intussen ook hebben afgerond. Een straf percentage, dat volgens Cornelissen drie keer hoger zou liggen dan de succesratio's van andere online leerplatformen.
Samenwerkingen met Coursera, IBM & Microsoft
DataCamp brengt haar cursussen ook aan de man via Coursera, een online leerplatform dat 10 miljoen gebruikers telt. Daarnaast verzorgt het ook gratis lessen voor opleidingstrajecten van internetgiganten IBM en Microsoft.
"Dankzij deze samenwerkingen krijgen we in ruil voor gratis lessen een pak gebruikers voor terug," zegt Cornelissen. Met de investering wil DataCamp nu proberen om haar lessenpakketen aan te bieden aan grote bedrijven in plaats van enkel aan individuen. Bedrijven zouden hierdoor hun medewerkers kunnen bijscholen in alle aspecten van data-analyse en de programmeertaal R, die speciaal ontwikkeld werd voor dit vakdomein.
De start-up, dat kantoren heeft in zowel Leuven als in het Amerikaanse Boston, wil het geld gebruiken om een breder lessenaanbod uit de grond te stampen. "We willen echt de bibliotheek voor de data-analisten zijn," zegt Cornelissen.
Meer info: datacamp.com