foto: Coolblue-CEO Pieter Zwart
Het succesverhaal van de Nederlandse e-commerce speler Coolblue kent geen grenzen. Het bedrijf neemt tegenwoordig elke maand 100 nieuwe werknemers aan. Dat komt niet aleen omdat Coolblue het steeds beter doet, maar ook steeds meer zelf gaat doen. Zo heeft het sinds kort ook een eigen bezorgdienst in Nederland (en binnenkort in België) en zijn ook steeds meer mensen nodig om de webshop technisch te verbeteren. Emerce sprak met CEO Pieter Zwart over de nieuwe ontwikkelingen. Een overzicht:
1000 nieuwe werknemers op één jaar tijd
Coolblue, dat een omzet telt van ruim 550 miljoen euro, werft dit jaar meer dan 1000 nieuwe profielen aan. Er werken momenteel ongeveer 1600 mensen bij de e-commerce expert en dat aantal zal dus fors stijgen.
“We nemen nu maandelijks honderd nieuwe collega’s aan. Dat is echt heel veel. Deels komt dat door onze groei, waardoor we niet alleen meer pakketjes versturen, maar ook meer klantvragen krijgen. Anderzijds bezorgen we sinds kort ook zelf, en vergt het up-to-date houden en verbeteren van onze website en achterliggende systemen veel mankracht. En dan is er altijd nog natuurlijk verloop,” zegt Pieter Zwart aan Emerce.
"De helft van deze nieuwe krachten komen vanuit het buitenland," zegt Zwart. "Veelal uit landen rondom de Middellandse Zee, omdat de economie er minder loopt. Denk aan Griekenland, Spanje en Italië. Maar ook daarbuiten: van Nieuw-Zeeland en Australië tot aan Brazilië. Wij benaderen hen zelf via onze negen recruiters.”
"We groeien harder dan de markt"
Volgens Zwart staan ze bij Coolblue nog steeds versteld van hun eigen groeitraject. "De schaal waarop we acteren begint steeds gekker te worden. En de snelheid waarmee onze omzet stijgt, neemt nog steeds toe," zegt Zwart.
foto: Coolblue lanceert binnenkort ook in België haar eigen bezorgdienst
"We groeien dan ook al een paar jaar harder dan de markt. Ook op het gebied van personeel. Dat komt omdat wij ook meer in eigen huis doen. Ondanks de groeiende hoeveelheid medewerkers zijn we nog erg lean and mean georganiseerd," zegt Zwart aan Emerce.
Tegen 2018 naar 1,5 miljard euro omzet
Pieter Zwart ziet de toekomst ook rooskleurig in voor het e-commerce bedrijf. Zo voorziet hij om tegen 2018 de kaap van 1,5 miljard euro omzet te rondden.
“De groei komt namelijk vooral door het feit dat onze samenleving steeds meer online shopt en dat bestaande winkelketens omvallen, waardoor wij weer meer omzetten."
Coolblue denkt intussen na over Europese expansieplannen maar is er naar eigen zeggen nog niet helemaal klaar voor. Zo moeten de pagina's van meer dan 40.000 producten beschikbaar kunnen zijn in verschillende talen en moet ook de klantenservice daarop georganiseerd zijn. "Dat is niet iets wat je er even bij doet," zegt Zwart. "Bovendien moeten we er ook voor kunnen zorgen dat de klantentevredenheid rammend hoog blijft. Door de personeelsgroei die we doormaken, zal op een dag wel meer lucht ontstaan om ook andere dingen op te pakken. Dus wie weet.”
De toekomst: één domeinnaam
“We zijn hard bezig om binnenkort te gaan werken vanuit één domeinnaam," zegt Pieter Zwart. "Het opbouwen van onze naamsbekendheid past daarbinnen. De one-domain-strategy is technisch gezien echter een erg complexe en tijdrovende verandering. Ik verwacht wel dat dat binnen nu en een jaar een feit is."
"We gaan daarbij werken met verticals achter de slash. Volgens hetzelfde principe als we nu doen, dus zonder een algemene landingspagina. Het mooie is dat we hierdoor veel flexibeler kunnen zijn. Nu moet dat elke keer met een specifieke url, straks kunnen we erachter hangen wat we willen. Dus niet alleen /laptop, maar ook aanvullen met ‘gaming’ en ‘roze’. Hierdoor kunnen we een oneindig aantal shops maken. Om deze reden hebben we ook al enige tijd geen nieuwe online winkels meer geopend,” besluit Zwart.
In het interview verklapte Pieter Zwart dat Coolblue binnenkort in Zaventem (er was al een winkel in Lochristi) ook een nieuwe winkel opent. Daarnaast vertelde hij ook dat Coolblue Bezorgt binnenkort ook naar ons land komt. Kortom: spannende tijden voor de e-commerce gigant. Het volledige interview met Pieter Zwart kan je lezen op Emerce.