Sinds het begin van 2015 gebruikt Google een nieuw signaal binnen het complexe Hummingbird zoekalgoritme: RankBrain. Wat is RankBrain en hoe beïnvloedt het de zoekresultaten die je te zien krijgt? Wat is de impact op je zoekmachine optimalisatie strategie?
De verschillende signalen van hummingbird
Om eventuele verwarring uit de wereld te helpen: RankBrain is geen nieuw zoekalgoritme van Google. Het totale zoekalgoritme is bekend onder de naam Hummingbird en zo heet het nog steeds. Hummingbird houdt rekening met verschillende signalen van webpagina’s die samen bepalen wat jouw zoekresultaten zullen zijn.
Hummingbird was de eerste stap van Google naar semantic search. Enkele voorbeelden: dikgedrukte woorden op de website, het aantal links dat naar de website verwijst en de leesbaarheid van de website op smartphones.
RankBrain is één van deze signalen binnen het totale Hummingbird algoritme, en het is er niet zomaar één. Google heeft onlangs naar buiten gebracht dat RankBrain het op twee na meest belangrijke signaal is van de in totaal ‘honderden signalen.” Overigens zonder daarbij te vermelden wat de twee belangrijkste signalen zijn.
Het verband tussen woorden
RankBrain is een manier waarop Google erachter probeert te komen wat je precies bedoelt met een zoekopdracht. Het doel is om je de meest relevante websites te laten zien, zelfs als deze websites geen exacte match vormen met je zoekwoorden. Tot een bepaald niveau deed Google dit al door middel van databases met daarin verbanden tussen bepaalde woorden. Zoek bijvoorbeeld maar eens op ‘Wie is de trainer van Anderlecht’ en je krijgt afbeeldingen van Besnik Hasi te zien.
Google geeft aan dat 15% van alle zoekopdrachten nog nooit eerder gedaan zijn, oftewel een unieke combinatie van woorden waar nog nooit eerder iemand op heeft gezocht. Dit zijn vooral de langere zoekopdrachten. Dikke kans dat de zoekopdracht ‘Waar kan ik de goedkoopste watermeloenen vinden binnen 20 kilometer van Apeldoorn’ nog nooit eerder bij Google is binnengekomen.
Dit vermoeden lijkt te kloppen, want als je hierop zoekt verschijnen er pagina’s over huurwoningen in Apeldoorn, een Fok.nl forumtopic over Monin siroop en een reisverslag van een Nederlander in Roemenië. Google heeft geen flauw idee waar ik naar op zoek ben.
Wat is RankBrain?
Probeer nu eens te zoeken op ’Apeldoorn watermeloen goedkoop.’ De resultaten zijn nog steeds niet precies wat je wilt hebben, maar je kunt er al een stuk meer mee. Er verschijnen enkele websites van supermarkten en een restaurant uit Apeldoorn dat een gerecht heeft met watermeloen.
Dit is waar RankBrain in het totaalplaatje verschijnt. RankBrain is een zelflerend systeem dat probeert connecties te leggen tussen zoekopdrachten om er zo achter te komen wat ermee bedoeld wordt. De intentie van je zoekopdracht staat centraal, en gebaseerd op onder andere de zoekresultaten waar je op klikt wordt het systeem steeds slimmer. Na verloop van tijd ontstaan er verbanden en weet Google steeds beter waar je naar op zoek bent.
Het verschil met de bestaande manieren van verbandlegging (Trainer Anderlecht / Besnik Hasi) is dat RankBrain alle verbanden automatisch legt, in plaats van dat er mensen aan te pas komen. Het doel is om er op termijn achter te komen wat een complexe zin als de bovenstaande over watermeloenen in Apeldoorn betekent, en die te koppelen aan simpelere zoekopdrachten met daarbij relevante resultaten.
Impact op zoekmachine optimalisatie
Hoe gaat RankBrain de huidige SEO strategie beïnvloeden? De verwachting is dat er op korte termijn weinig verandert. Alles duidt erop dat de nadruk nog meer op kwaliteitscontent komt te liggen, iets dat de specialisten al enige tijd in de gaten hadden.
Eén van de verwachtingen is dat de RankBrain update op termijn de linkspam en zoekwoord spam websites nog verder de kop in zal drukken. Ondanks het feit dat ze verouderde technieken gebruiken verschijnen dit soort websites tegenwoordig nog steeds regelmatig in de zoekresultaten.
Laten we niet vergeten dat relevante zoekwoorden en links met een hoge autoriteit nog altijd de basis vormen van je vindbaarheid voor Google. Echter is dit niet meer voldoende en verschuift de focus zich naar vindbaar zijn voor de juiste doelgroep en met de intentie om die doelgroep zo goed mogelijk te helpen.
Dus, ja, het is nog steeds waardevol om de juiste zoekwoorden op de juiste plek in je content te verwerken. Zo maak je voor Google je aanwezigheid op het internet duidelijk en geef je ze een algemeen idee waar je content over gaat. Met RankBrain wil Google de volgende stap zetten en niet alleen het onderwerp, maar ook de context van je content in kaart brengen.
Een voorbeeld. Zoek op ‘Snel auto’s verkopen Amsterdam’. Dit geeft precies de resultaten die je wilt zien: jij wilt snel van je auto af en Google geeft je websites van bedrijven die auto’s inkopen. Zoek vervolgens op ‘Snelle auto kopen Amsterdam’.
Dit keer ben je op zoek naar een auto die snel moet zijn. Echter zijn je zoekresultaten vergelijkbaar met die van je eerste zoekopdracht en heb je hier vrij weinig aan. Er is geen andere keuze dan eerst opzoeken welke auto’s snel zijn, en vervolgens specifiek op die auto’s of automerken zoeken. Met RankBrain probeert Google de intentie achter je zoekopdracht te achterhalen en je ook bij de tweede zoekopdracht gelijk relevante informatie te geven.
Het advies is om op dezelfde voet door te gaan en te blijven voldoen aan de wensen van je publiek. Vraag je af naar welke informatie je publiek op zoek is, in plaats van welke zoekwoorden ze zullen gebruiken. Waardevolle content wordt belangrijker dan ooit en als jouw content antwoord geeft op een vraag van het publiek dan doet RankBrain de rest voor je.