Bron foto: Shutterstock
Facebook onthulde gisteren de cijfers van het derde kwartaal. Die waren enorm goed, net zoals de afgelopen drie jaar dat al voor elk kwartaal het geval was. Toch waren investeerders niet blij, want na de bekendmaking van de cijfers, zakten de aandelen met maar liefst zeven procent. Wij vertellen je waarom.
De cijfers van het derde kwartaal zaten goed. Omzet steeg met 56% tegenover vorig jaar en was goed voor zo’n 7 miljard dollar, aantal maandelijkse gebruikers steeg met 16%, kortom alles steeg. Buiten de waarde van de aandelen dus. En dat heeft alles te maken met wat CFO Dave Wehner zei.
Klein woord maakt groot verschil
Facebook waarschuwt hun aandeelhouders al het hele jaar dat ze meer kosten gaan maken en hun grote omzetten en winsten niet kunnen blijven volhouden. Investeerders lieten zich daardoor niet afschrikken, tot nu. Wehner benadrukte gisteren nogmaals dat de inkomsten uit adverteren zouden dalen. Dat zei hij vorig kwartaal ook al, maar de manier waarop hij het gisteren zei, zou een belletje hebben doen rinkelen bij de aandeelhouders. “We expect to see ad revenue growth rates come down meaningfully,” vertelde hij. Vooral het woord ‘meaningfully’ zou aantonen dat het nu echt wel menens is.
Plafond bereikt
Het is geen geheim dat Facebook het plafond bereikt heeft wat adverteren betreft. Er kunnen gewoon niet nog meer advertenties worden getoond aan eenzelfde gebruiker. En laat dat nu net dé grote motor zijn achter de groeiende omzet van van Facebook. Al experimenteren ze wel volop met nieuwe manieren.
En dat is niet het enige waar Zuckerberg van wakker ligt. Ook het aantal gebruikers van de ‘gewone’ Facebookapp bereikt zo stilletjesaan z’n limiet. Daarnaast komen er alsmaar meer kapers op de kust wat de mobile ads-markt betreft. Zo zou Google sterk aan het opklimmen zijn. Alarmerend, want haalde zo'n 84% van de advertentie-inkomsten uit mobiele reclame.
Nieuwe platformen nog niet optimaal
Ook de ‘next generation’ van Facebook, zoals WhatsApp, Oculus VR en Messenger, brengen nu nog niet het grote geld binnen. En als ze dat ooit zullen doen, dan zal dat waarschijnlijk niet met reclame zijn. Helaas is dat de markt die Facebook het beste kent en het sterkst in staat. Zuckerberg en co zullen dus niet meteen de snelste weg naar winst vinden. Zoiets kost tijd en geld. Iets wat investeerders niet graag horen.
Bron foto: Shutterstock
De aandelen van Facebook doen het al sinds de beursgang goed. Aandelen zijn zo’n 6 keer meer waard dan in 2012, toen ze net op de beurs zaten. Sommigen gooien op dat Facebook niet kan blijven winnen. En dat gevoel beginnen investeerders nu ook te krijgen.
Wat denk jij, zal Facebook toch nog herstellen? Of zijn die grote winsten verleden tijd?
Bron: Fortune