Aangezien landen zoals België, Frankrijk en Nederland de ridesharing-dienst Uber verbieden tot er een wettelijk kader is, krijgen UberPOP chauffeurs het steeds harder te verduren. Zo worden in Brussel, Parijs en Amsterdam chauffeurs hard aangepakt door de autoriteiten via het uitschrijven van hoge boetes. Uber lijkt er zich intussen weinig van aan te trekken: het betaalt de boetes uit eigen zak.
In Brussel: 3000 euro boete
Taxibedrijven zien UberPOP als illegale concurrentie en oefenenden de voorbije maanden enorm veel druk uit via lobby organisaties om Uber aan te pakken. Met succes, steeds meer landen beslisten intussen om paal en perk te stellen aan Uber en kozen ervoor om Uber-chauffeurs stevig aan te pakken via het uitschrijven van fikse boetes.
Onlangs werd in Brussel nog een UberPOP-chauffeur aan de kant gezet omdat hij mensen tegen betaling vervoerde. Daarvoor kreeg hij een boete van € 3000. In België mag je dit pas doen als je in orde bent met je medische controle, technische keuring en verzekering.
Uber betaalt de boetes zelf
Volgens de wet is Uber in de strikte zin een taxidienst, aangezien het mensen tegen betaling van punt a naar punt b brengt, en moet die dus voldoen aan dezelfde wetgeving als taxidiensten. Maar Uber verdedigt zich met het statement dat het niet mag gezien worden als een dienst van openbaar nut. Het is enkel een dienst, een technologie voor de sharing economie.
In België doken recent geruchten op voor de legalisering van Uber in Brussel. Zo zou de Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet, een wetsvoorstel klaarhebben dat Uber in Brussel vanaf 2016 legaal maakt.
In de tussentijd gaat Uber gewoon de boetes zelf ophoesten en blijven Uber-chauffeurs gewoon op pad. Ondertussen wordt de dienst ook steeds populairder en blijft het haar activiteiten uitbreiden. In Brussel zou voor elke twee taxi's in de hoofdstad, één Uberchauffer actief zijn.
Maar daar stopt het niet, zo heeft Uber ook plannen om de logistieke sector te disrupten met tal van nieuwe diensten.