Bron foto: Shutterstock
Tegen alle verwachtingen in blijkt de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid, de zogeheten Generatie Z, de voorkeur te geven aan fysieke winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport, “Uniquely Gen Z”, van IBM en de National Retail Federation. 15.000 respondenten uit zestien landen, allen tussen de 13 en 21 jaar oud, werden voor dit onderzoek ondervraagd naar hun winkel-, product- en merkvoorkeuren.
Invloedrijke generatie
Een belangrijk signaal voor retailers, want de generatie is samen goed voor een koopkracht van 44 miljard dollar. Bovendien geven driekwart van hun maandelijks budget uit. Nog enkele kenmerken van Gen Z zijn:
- Dat 67% voor het overgrote deel van hun aankopen de voorkeur geeft aan fysieke winkels.
- Bijna drie op vier een groot deel van hun vrije tijd online. Zo’n 25% daarvan geeft aan dat het om vijf uur per dag of meer gaat.
- Los van hun aanzienlijke koopkracht heeft 70% ook een belangrijke stem in gezinsaankopen, bijvoorbeeld bij het kopen van meubels, huishoudelijke goederen en voedingswaren.
Sterke merkbetrokkenheid
Generatie Z-consumenten vinden het prettig om online met merken verbonden te raken. In het bijzonder in een interactieve omgeving waarin klanten hun eigen ervaring met het merk vormgeven. Retailers die zo’n omgeving ontwikkelen, krijgen hier op hun beurt ideeën voor terug die ze kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld nieuwe producten, diensten en koopervaringen.
Bij Generatie Z zou
- 36% bereid zijn digitale content te creëren voor een merk.
- 42% deelnemen aan een online game als onderdeel van een campagne.
- 43% meedoen aan een product review.
Focus op privacy
Bovendien is Generatie Z zich bewust van de waarde van hun persoonlijke informatie. Gen Z-ers willen weten op welke wijze merken hun informatie gebruiken en op welke manier die beveiligd wordt. Minder dan 30 procent is bereid informatie te delen over gezondheid en welzijn, locatie, persoonlijke leven of betalingsgegevens.
Jup, Gen Z valt binnenkort niet meer te negeren.