In veel bedrijven is content vandaag hét element om je te onderscheiden tegenover de concurrentie. Niet alleen heb je content nodig, maar die moet uiteraard ook meerwaarde hebben voor het doelpubliek die je ermee wil bereiken.
Allereerst, wat verstaan we onder content?
We spreken over geschreven artikels, white papers, foto’s, video’s en infographics. Sterke inhoud dus.
Sterke content creëren is hetgeen de markt vandaag verwacht van jou als bedrijf of ondernemer. Het is dé manier waarop je als bedrijf online wordt gevonden, hoe je vertrouwen kweekt en kennis omzet in de praktijk. Natuurlijk vraagt het creëren van content veel werk. Het is niet voor niets één van de meest tijdsabsorberende functie binnen (de marketing afdeling van) een onderneming.
Vele bedrijven hebben content creatie aan hun marketing mix toegevoegd en hebben geëngageerde schrijvers. Ook al is dit een logische stap, toch wordt daarmee volgens sommige de echte kracht van content onderdrukt.
Content moet de tone of voice van je bedrijf uitstralen en dus verder reiken dan het marketing departement. Daarom zou content eigenlijk een deel van ieders jobomschrijving moeten zijn. In vele gevallen hebben werknemers die zich bezig houden met de klanten, zoals customer service en sales, meer voeling met de onderwerpen die zullen aanslaan. Niet dat iedere medewerker zelf moet schrijven, maar minstens diepgaande input geven aan degenen die schrijven. Mede daarom dat het extern uitbesteden van content writing heel moeilijk is. Tenzij die persoon veel tijd intern binnen het bedrijf doorbrengt en met mensen praat.
Content als cultuur
Probeer eens content brainstormsessies of workshops. Dit kan op meetings gebeuren waar bvb. bepaalde marketingdoelstellingen worden opgesteld. Die doelstellingen kunnen dan in lijn gelegd worden met de juiste content, waar iedereen op dat moment kan aan werken door mee te denken welke content kan werken en welke niet. Als je het een deel laat uitmaken van het bedrijfsaanpak en de dagelijkse taken die moeten worden gedaan, dan is content al snel een deel van je bedrijfscultuur.
Content creatie over de hele lijn binnen de organisatie heeft nog een ander voordeel. Wanneer iedereen de kans krijgt om mee te werken aan content, dan wordt iedereen ook als het ware betrokken bij het proces van customer engagement. Sommige werknemers zullen zich daarvoor echt gaan inzetten omdat ze ook het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van iets heel groots binnen het bedrijf.
Een contentkalender zorgt voor structuur
Content wordt belangrijk, zodat je als bedrijf niet achterblijft op de concurrentie. Of het nu in de vorm is van een blog of een artikel, denk er steeds aan dat het waarde moet hebben voor de consument of de klant.