Over een maand kunnen we dan eindelijk Facebook at Work aanschouwen. Deze bedrijfsversie van Facebook is al bijna twee jaar in bèta, maar in oktober wordt het opengesteld voor publiek. De vraagt rijst hoe dit Slack, de laatste jaren een erg populaire team messaging app, zal beïnvloeden. Facebook wordt vanaf nu een zware concurrent voor het Slack-team.
Het serieuze FaW heeft veel weg van z’n speelse broertje: Je vindt er een News Feed, Messaging, Groups, alles wat je gewend bent van de gebruikelijke interface. Dat is net z’n grootste sterkte: Iedereen weet hoe je met Facebook moet werken. Een uitgebreide introductie hoeft dus niet meer. Dat is wel anders bij Slack. Heel ingewikkeld is de tool niet, maar mensen moeten wel even wegwijs gemaakt worden. Voor veel bedrijven een reden om toch voor het bekende te kiezen.
De interface van Facebook at Work
Het zit Slack niet mee
Daarnaast heb je met Slack wéér een apart account nodig. Hoewel de service het je zo gemakkelijk mogelijk maakt om in te loggen, is het bij Facebook at Work nóg simpeler. Je kan gewoon met je huidige Facebookaccount inloggen. Wil je dat liever niet? Dan maak je in een wip een nieuw werkaccount aan die je kan koppelen aan je ‘normale’ Facebookaccount. Makkelijker kan haast niet.
De Facebooktool is niet gratis, want organisaties die FaW willen aanwenden, betalen daarvoor per gebruiker. Goed nieuws voor Slack, want dat kan je gratis gebruiken. Toch? Ja en nee. Slack op zich is dan misschien wel gratis, maar wil je er enkele features bij, dan betaal je al snel 8 dollar per gebruiker per maand. Een concrete prijs voor Facebook at Work is er nog niet, maar die zou tussen 2 en 5 dollar per gebruiker per maand liggen. Zowat de helft goedkoper dus. Ook op dat vlak scoort Facebook dus punten. Ook zouden bedrijven de service enkele maanden gratis kunnen uittesten.
Ook heeft Facebook veel meer mogelijkheden dan Slack, wat oorspronkelijk een soort chat is. Toch probeert Slack zich te verbreden door steeds nieuwe integraties met andere tools toe te voegen. Denk maar aan Trello, MailChimp of Dropbox. Maar het blijft summier En als je geen premiumaccount hebt, wordt het aantal van die toevoegingen beperkt in hoeveelheid. FaW biedt vanaf de start heel wat functies, simpelweg omdat die al in het Facebook-DNA ingebakken zitten. Wie weet wat daar nog bij kan komen.
Facebook at Work, de nieuwe Big Brother?
Bovendien heeft Facebook at Work een unieke feature, die het mogelijk maakt om het algemene ‘gevoel’ in je bedrijf te meten. Zo kan je als bedrijfsleider erachter komen hoe je werknemers zich verhouden tegenover elkaar en wat hun mening is over bepaalde topics die binnen de organisatie leven. Dat gebeurt door middel van artificiële intelligentie. Een beetje creepy is het wel, maar voor je baas erg interessant natuurlijk.
Bron foto: TNW
Toch moet Slack niet gaan wanhopen, want de tool heeft iets wat Facebook mist: Persoonlijkheid. Menselijkheid. Fun. Geen kil corporategevoel als je met de Slackbot in interactie gaat. Leuke GIFjes en grappige emoji maken het helemaal af. Dat gevoel zit bij Slack honderd procent goed. Buiten alle functionaliteiten om, wel eens datgene dat het verschil zou kunnen maken.
Ga jij Facebook at Work uitproberen?