Tot voor kort had Facebook een regel waarbij advertenties slechts 20% tekst mochten bevatten. Ads die niet voldeden aan die voorwaarde, werden resoluut geweigerd. Facebook kapt nu met deze regel, dit is wat er precies is veranderd en waarom het social media bedrijf de beslissing maakte: 

"20%-regel zaaide verwarring voor adverteerders" 

De vroegere 20%-regel kon je als adverteerder naleven dankzij de rastertool. Daar werd de afbeelding verspreid over een 5x5 raster, en maximum 5 vakjes mochten tekst bevatten.

Maar de regel bleek in de praktijk niet zo consistent te zijn. Ook ontdekten adverteerders al snel dat het niet draaide om de hoeveelheid tekst, maar waar in de advertentie de tekst zich precies bevond. 

facebook tekst twintig procent

In bovenstaand voorbeeld kon je dezelfde hoeveelheid tekst eenvoudigweg verplaatsen en je toch nog aan de regels houden. Maar menige social media marketeer zat met vraagtekens. Hoe zat het nu precies? 

"We kregen van meerdere adverteerders te horen dat ons beleid verwarring zaaide," vertelt Afsheen Ali, Product Marketing Manager aan social media blogger Jon Loomer. "Ze wisten nooit zeker of hun advertentie al dan niet ging worden toegelaten. Daar wilden we verandering in brengen."

Hoe de vork nu in de steel zit:

Prijs jezelf gelukkig: advertenties die voor meer dan 20% zijn gevuld met tekst, worden niet langer geweigerd. Maar: hoe meer tekst je campagne-afbeelding bevat, hoe hoger de verwachte kosten en hoe beperkter de verdeling naar je publiek toe. 

Het 5x5 raster maakt plaats voor een soort beoordeling. Zo zal Facebook aangeven in welke mate je tekst kan doorwegen op je campagneresultaten. Er zijn 4 categorieën:

  • OK
  • Low
  • Medium
  • High

low

Het nieuwe advertentiebeleid werd al gestart in april, en wordt nu uitgerold naar alle adverteerders. "We gaan voor een nieuwe, duurzame oplossing die de ervaring voor adverteerders verbetert, zonder de gebruikerservaring in het gedrang te brengen," aldus Afsheen Ali. 

En wat vind jij van de verandering? Een goede zet of niet? 

Bron: Jon Loomer