Bron foto: Shutterstock
In ons land is Netflix nog niet zo lang bekend bij het grote publiek. Maar eigenlijk bestaat het bedrijf al bijna twintig jaar. Het begon als startup in Californië. Vandaag telt het er ruim tweeduizend medewerkers. Voor hen hanteert Netflix al jarenlang een opmerkelijke HR-aanpak. Enkele elementen:
1. Kies zelf het aantal vakantiedagen
Netflix-werknemers hebben officieel geen vakantiedagen. Het systeem van verlofaanvragen bleek administratief nogal zwaar. Toen Netflix in 2002 naar de beurs trok, werden de vakantiedagen simpelweg geschrapt.
Netflix nam deze beslissing toen bleek dat vakantie in Californië, in tegenstelling tot bij ons, helemaal niet verplicht is. Medewerkers kunnen echter wel vakantie nemen. Wie nood heeft aan vakantiedagen, mag ze opnemen in overleg met zijn overste en medewerkers. Dat is onbeperkt, maar dus in overleg.
2. Kies de juiste mensen
Alles staat met het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers. Volgens voormalig 'chief talent officer' Patty McCord voert in een doorsnee bedrijf 97 procent van de werknemers zijn job prima uit. Waardoor het het HR-departement eigenlijk niet nodig heeft, terwijl dat departement zijn tijd, energie en geld in de overige 3 procent moet investeren."Onze filosofie is duidelijk: neem die 3 procent gewoon niet aan. Het maakt een wereld van verschil", zo stelde hij onlangs in Harvard Business Review.
3. Onkostenbeleid = één regel
Ook het reis- en kostenbeleid vertrekt vanuit het gezond verstand. Het bedrijf heeft geen paginalange handleiding met regeltjes over wat mag en niet mag rond bijvoorbeeld uitgaven in het buitenland.
De enige policy: handel altijd in het belang van Netflix. Met collega's gaan dineren in een exclusief restaurant kan bijvoorbeeld niet, maar met klanten zou dit eventueel wel kunnen. "Als je je mensen duidelijk maakt dat ze zich verantwoordelijk moeten gedragen en hen ook die verantwoordelijkheid geeft, zullen de meesten zich daaraan houden", aldus McCord.
4. Toplonen
Netflix betaalt zijn werknemers royaal. Elke werknemer krijgt een op zijn functie en ervaring afgestemd topsalaris, meer dan wat hij of zij ergens anders zou kunnen verdienen. Wat een persoon ergens anders kan verdienen, is een belangrijke parameter. Net als de kostprijs om hem of haar te vervangen. Met als gevolg dat het personeelsverloop eerder beperkt is. Wat ook een vorm van kostenefficiëntie is.
Op 19 maart in de voormiddag organiseert Smart Business een gratis seminar over HR in het digitale tijdperk. Meer info op: www.businessmeetsit.be