WebTomorrow 2017 zit erop! In dit artikel ontdekte je misschien al de top 3 inzichten van dag 1. En omdat het event sinds dit jaar uit twee dagen bestaat, schotelen we je vandaag een recap voor van de tweede en laatste dag.
#1 Je moet het vertrouwen van je klant verdienen
Vertrouwen was zowat het kernwoord van de tweede dag van WebTomorrow. Carmina Coenen, Manager Solution Engineering bij Salesforce, maakte duidelijk dat dit staat en valt met het succes van je business - zeker in dit digitale tijdperk. Tamara Lohan, de Britse oprichtster van het disruptieve reisplatform Mr & Mrs Smith, stipte terecht aan dat je het vertrouwen van je klanten nooit vanzelfsprekend mag nemen. “It has to be earned”, verkondigde ze aan het publiek. Dat kan je naar verluidt enkel verdienen door volledig te vatten wat je klant precies nodig heeft. En je te focussen op die kleine dingen waarmee je als bedrijf het verschil kunt maken. “Don’t serve intent, create it”, vertelde Lohan. “Zo positioneren we ons niet als reisagentschap, maar eerder als club. En geven we onze community het gevoel dat ze een belangrijk deel uitmaken van ons succes. Als je zo’n menselijke aanpak combineert met de juiste technologie, dan ontstaat er iets heel moois.”
"Focus je op jouw huidige klanten"
Nog straffere uitspraken kwamen uit de mond van spreker Gerry McGovern. Hij startte het bedrijf Customer Carewords, dat hij vandaag leidt om organisaties meer klantgericht te laten handelen online. Volgens hem hoef je heus niet het vertrouwen van élk type klant te winnen. “Don’t just focus on customer obsession, but be obsessed with your current customers”, benadrukte hij op WebTomorrow. “Je huidige klanten zijn de ambassadeurs die voor het gewenste sneeuwbaleffect zorgen. Zij brengen nieuwe klanten aan.”
Hoe je dan vandaag het vertrouwen van klanten verdient en behoudt? “De échte succesvolle bedrijven hebben al begrepen welke shift er plaatsvindt”, zei McGovern daarover. “Het oude, traditionele model draaide rond het krijgen van aandacht. Maar vandaag mag je niet wanhopig zwaaien naar je klant en hopen dat hij interesse toont. Je moet hen net aandacht geven. En tonen dat je er bent om een relevante oplossing aan te bieden.”
#2 De traditionele salesorganisatie moet dringend bijbenen
Niet alleen de doorsnee B2C-klant is onderhevig aan enkele fameuze shifts. Ook in het bedrijfsleven zien we enkele verschuivingen. Louis Jonckheere, Showpad’s medeoprichter en co-CEO, vertelde hoe de traditionele salesorganisatie zijn aanpak over een andere boeg moet gooien. “Het is tijd dat bedrijven kennismaken met de nieuwe buyer”, zei hij. “Vandaag hebben kopers hun huiswerk al gedaan alvorens zij een salesgesprek bijwonen. Daarom koesteren ze hogere verwachtingen. Om die in te lossen, heb je als salesorganisatie nu eenmaal een zekere vorm van technologie nodig.”
"Een tijd geleden kregen marketeers technologische tools aangereikt om beter te werken, hetzelfde gebeurt nu op salesniveau"
Toch voorspelt Jonckheere dat de salesmedewerker niet volledig zal worden vervangen door technologie. “Toch zeker niet in de nabije toekomst”, nuanceerde hij. “Technologie is een enabler om salesorganisaties efficiënter te laten werken. Tenslotte spenderen salesmedewerkers gemiddeld slechts 30% van hun werktijd aan de feitelijke verkoop. De rest is administratie, voorbereidingen van meetings enzovoort. Als de juiste tools ervoor zorgen dat zij flink wat tijd besparen, dan kunnen ze hun echte meerwaarde tonen: de menselijke kant, die empathie. Een tijd geleden kregen marketeers technologische tools zoals automation software aangereikt om beter en accurater te werk te gaan. Wel, hetzelfde gebeurt nu op salesniveau.”
#3 We hebben een nieuw mensbeeld nodig
De 28-jarige Rutger Bregman, de Nederlander die over economie, politiek en vooruitgang schrijft bij onder andere De Correspondent gaf het publiek een grondige reality check. “Eigenlijk was vroeger alles slechter”, stelde hij. “Vandaag leven we in een gezondere, rijkere én veiligere wereld. Alleen weten we absoluut niet hoe we onze wereld nóg beter kunnen maken.”
Een hedendaags ‘Utopia’ dus, waarmee Bregman verwees naar zijn boek ‘Utopia for Realists’. Maar daarvoor hebben we volgens hem een ander mensbeeld nodig. “Wanneer je naar het nieuws kijkt, dan krijg je bijna automatisch het idee dat de mensheid corrupt is”, illustreerde hij. “En zo zijn we in een assumptie beginnen te leven. What you assume, is what you get. Als je bijvoorbeeld een bepaald beveiligingssysteem op touw zet, dan creëer je veel wantrouwen. Daarom hebben we ‘a new image of human nature’ nodig. Zodra we veronderstellen dat mensen het beste willen maken van hun leven, dàn kunnen we vernieuwende principes zoals het basisinkomen introduceren.”
Benieuwd naar de eerste dag van WebTomorrow? Check dan hier de top inzichten van dag 1!