Omdat ze misschien aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.
1. Gentse schittert in campagne voor nieuwe MacBook Pro
Deze week stelde Apple de langverwachte nieuwe MacBook Pro voor, ontworpen voor professionals die hun laptop intensief gebruiken - met de nodige hoge eisen ook, uiteraard.
Opvallend is dat Laure De Mey, een gameontwikkelaar uit Gent, deel uitmaakt van de reclamecampagne errond. In het filmpje, gepost door Tim Cooke, stelt zij vast dat de Escape Key terug is. Met de reclamecampagne wil Apple aantonen dat het luistert naar zijn gebruikers, en dan vooral de programmeurs die in opstand kwamen na het verdwijnen van de Escape Key.
Ustwo Fampany Limited, een in Londen gevestigde softwareontwikkelingsstudio waarvoor onze landgenote werkt, is geen onbekende bij Apple. Ze hielp als programmeur bij het ontwikkelen van Assemble With Care, een spel voor Apple's game streamingdienst Arcade. Al zullen de meeste mensen de studio nét iets beter kennen dankzij Monument Valley.
2. Ford daagt Tesla uit met elektrische Mustang
Wie had ooit kunnen denken dat de mythische Ford Mustang een concurrent van Tesla zou worden? Mustang Mach-E, zo heet deze volledig elektrische variant .
Onder het motto 'beter goed gejat dan slecht bedacht' kan je, net zoals bij Tesla, kiezen tussen een standaardbatterij van 75 kWh én een ‘Long Range’ batterij van 98 kWh waarmee je zo’n 600km verder kunt.
Bovendien kunnen de sportievelingen hun hart ophalen aan de 456pk van de GT-editie, waarmee ze in minder dan 5 seconden van 0 naar 100km/u kunnen optrekken. Het opladen moet ook niet onderdoen in snelheid: in een dik halfuur is de standaardbatterij dankzij de snellader al weer op 80% en kan je weer naar hartelust over de baan scheuren!
3. KBC stelt mobile app open voor niet-klanten
De ruim 1 miljoen gebruikers van de KBC-app wisten al langer af van de vele handige, niet-bancaire diensten die via het platform aangeboden worden. Zo kan je er makkelijk jouw trein- of busticket mee regelen, je parkeerticket mee betalen of zelfs je dienstencheques mee aankopen.
Maar vanaf december worden enkelen van deze diensten op de app ook opengesteld voor mensen die nog geen klant zijn bij de bank. Zo kunnen ook zij van de voordelen genieten die de app te bieden heeft en gaan ze - hopelijk - overstag voor de diensten die KBC te bieden heeft. Niet-klanten moeten in de app enkel hun telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum invullen. Betalen kan via Payconiq of met een rekening naar keuze.
4. Google wil smartphonegebruik terugdringen met papieren variant
Het is een verwijt waar tegenwoordig vaak mee gesmeten wordt: deze generatie is verlijmd aan de smartphone. Maar Google heeft een innovatieve oplossing: een telefoon van papier.
Het werkt als volgt: je zorgt ervoor dat je alle contactgegevens aanvinkt die je nodig denkt te hebben, je selecteert een foto of screenshot (bijvoorbeeld een boodschappenlijstje) en voegt je agenda-afspraken en eventueel het weerbericht van de dag toe. Dit print je af op een A4’tje, en vouw je netjes op!
Ziezo, nu heb je al het nodige bij de hand voor een telefoonvrije dag. De Paper Phone klinkt in eerste instantie misschien bizar, maar met dit idee hopen de Google-techneuten jouw smartphone - toch voor even - los te wrikken uit jouw handpalm.
5. Slechts 2,4% van alle Europees AI-talent tewerkgesteld in België
België hinkt achterop tegenover andere Europese landen wat de tewerkstelling van aantal AI-talenten betreft. LinkedIn merkte dit op na een wereldwijd onderzoek waarbij meer dan 635 miljoen profielen gescand werden, om uit te zoeken wie er allemaal professioneel bezig is met artificiële intelligentie.
Koplopers zijn het Verenigd Koninkrijk (23,8% van alle AI-talent dat binnen de EU actief is), Duitsland (14%) en Duitsland (12%). Deze landen, die samen bijna de helft van alle Europese AI-talent vertegenwoordigen, springen er voornamelijk tussenuit omdat de grote techgiganten zoals Google en Facebook er hun kenniscentra voor big data en AI gevestigd hebben. Voor België is dat amper 2,4%.
Toch scoort ons land niet op alle vlakken slecht. Wanneer er gekeken wordt naar de verhouding aan AI-talent ten opzichte van de totale beroepsbevolking, scoort België boven het Europese gemiddelde. Ierland scoort daarin het best, maar dat is ook logisch als je weet dat daar ook de Europese hoofdzetels van onder meer Google, Facebook en Apple zijn gevestigd.
Zoals je in onderstaande grafiek kan zien, zijn AI-mensen in België vooral werkzaam in software & IT services (34,7%), onderwijs (28,9%) en de maakindustrie (12,3%). Industriële kampioenen in Europa, zoals de gezondheidszorgsector in België, zijn sterke magneten voor AI-talent, besluit het LinkedIn rapport dat je hier volledig kan inkijken.