Nu thuiswerk het nieuwe normaal is geworden, zou ons dat moeten laten nadenken over onze interface met de wereld en de mogelijkheden om deze opnieuw te definiëren wanneer de maatregelen worden opgeschort. Als ik heel eerlijk moet zijn, loopt mijn smartphonegebruik de spuigaten uit en dan heb ik het nog niet over de uren die ik voor mijn dubbel computerscherm spendeer. Waar ik vroeger face-to-face klantencontact had, gebeurt nu alles voor schermen. Op zich helemaal niet minder efficiënt, integendeel, maar wel eentonig en tweedimensionaal.
Hoe zou de ervaring zijn indien onze gebruikelijke interface niet dat tweedimensionaal scherm was, maar iets rijker en meeslepender. Ik vraag me ook vooral af hoe deze situatie zal evolueren wanneer we de maatregelen zullen versoepelen. Gaan we dan 100% terug naar hoe het was of gaan bedrijven toch wijzigingen doorvoeren in hun interactiemodellen? Zowel op vlak van interne als externe communicatie.
Eén ding is me wel duidelijk en dat is dat de pandemie, voor degenen die weten hoe ze hiervan kunnen profiteren, een enorme kans biedt voor digitale transformatie en voor het herontwerpen van veel dingen. Vooral wanneer jouw werk interactie met mensen, zowel klanten als collega’s, inhoudt.
Het uitgelezen moment?
Sinds we in lockdown zitten en de zakenwereld heel even on hold werd gezet, heb ik al heel wat webinars bijgewoond over tools voor virtuele collaboratie, virtuele leer- en remote werkomgevingen. Deze tools schieten als paddenstoelen uit de grond en hebben allemaal al een mooie track record van corporate klanten. Eén van die webinars die me is bijgebleven, was met Richard Ward, Global Lead Enterprise VR bij McKinsey. Hij had het over de kracht van VR: “Als er een moment was om het belang van virtual reality te overwegen, dan is dit het wel.”
In plaats van van Brussel naar Gent te rijden en dan weer naar Antwerpen voor een volgende meeting, verplaatsen we ons vandaag van Skype naar Zoom en van Hangouts naar Teams om vervolgens een webinar bij te wonen in Crowd Cast of Click Meeting. Allemaal op een vlak computerscherm, waarbij je enkel voor je uit zit te staren en er bij zo’n online event geen enkele vorm van interactie mogelijk is, behalve het typen van een boodschap in het chatvenster.
Virtual reality zorgt ervoor dat je deel gaat uitmaken van die conversatie. Alleen al door het feit dat je zowel links en rechts kunt observeren en zien of anderen in de meeting naar jou of naar elkaar kijken wanneer ze bijvoorbeeld bekritiseerd worden.
The Billionaire Seat
Wanneer men meetings of events naar een VR omgeving zou verplaatsen, krijg je dus een heel ander gegeven. In virtual reality ga je niet helemaal achteraan in de zaal zitten bij een evenement, maar ga je voor de beste plaats, ‘The Billionaire Experience’. Stel, je bent Jeff Bezos en je wil graag een panelgesprek bijwonen van experten. Dan ga je geen ‘goedkope’ plaats innemen, maar dan kan je bij wijze van spreken zelfs die mensen uitnodigen bij jou thuis of op kantoor en neem je deel aan de conversatie. Dat is de kracht van VR, volgens Ward.
In virtual reality ga je niet helemaal achteraan in de zaal zitten bij een evenement, maar ga je voor de beste plaats, ‘The Billionaire Experience’
Expertise zal in de toekomst op deze manier veel toegankelijker kunnen worden. Events die focussen op kennisdeling, panels en keynotes of productpresentaties, moeten dringend virtuele toepassingen gaan verkennen. De productiekost wordt aanzienlijk teruggeschroefd, de reiskost en reistijd voor sprekers wordt geëlimineerd en dat biedt opportuniteiten om echt internationale toppers op een virtueel podium te krijgen. Tijdswinst en het beperken van onze ecologische voetafdruk lijken me hierbij twee heel belangrijke argumenten.
Richard Ward had het ook over hun eerste deal met een leverancier van McKinsey die ze van A tot Z hadden gesloten en genegotieerd in VR. De twee partijen hadden elkaar nog nooit in levende lijve gezien, maar enkel op basis van een avatar. Hiermee haalde hij nogmaals de efficiëntie van dit medium aan. Groepsgesprekken zijn veel aangenamer dan met een online tool als Zoom, een gesticulatie en de kijkrichting van mensen rond de tafel wordt zichtbaar. Het voelt allemaal veel menselijker aan dan met zijn allen naar een vlak scherm te zitten kijken.
Port of Antwerp neemt een voortrekkersrol
Iets dichter bij huis is het Port of Antwerp die in een vergevorderd experiment zitten om virtuele meetings en events uit te rollen. Wim Wouters, Co-Founder van Poppins & Wayne, werkt als Digital Product Designer aan een tool voor het Havenbedrijf. Binnen enkele weken organiseren ze hun eerste intern VR event.
Dit zal te volgen zijn met een VR bril, maar ook in een online omgeving om zo ook mensen zonder headset de mogelijkheid te geven het event bij te wonen. Sprekers geven hun presentatie dan weer wel in virtual reality en zullen dus als ‘avatar’ verschijnen. Bekijk hier alvast een demo van hun meetingroom, waarin je ongetwijfeld de structuur van het Antwerpse Havenhuis herkent.
Ondanks het feit dat ik ongelooflijk veel gebruik maak van schermen, merk ik dat het voor sommige doeleinden, zeker niet alle, in de weg zit. Ik zie een toekomst waarbij de consumptie van heel wat vormen van content, hetzij entertainment, training, digitale interacties of presentaties, zich grotendeels (niet altijd) zal verplaatsen naar een headset (VR/AR). Het wordt me steeds duidelijker dat de pandemie een versnelling kan teweegbrengen voor de massale acceptatie van een technologie waarvan de tijd duidelijk is gekomen.
Be prepared
Dat hier steeds meer en meer mensen van overtuigd zijn, bewijst de schaarste van VR-brillen in de markt. Facebook lanceerde vorig jaar de Oculus Quest VR bril, maar die is momenteel amper of niet verkrijgbaar. Veel bedrijven willen fors inzetten op collaboratie in VR of het medium gebruiken om nieuwe producten voor te stellen aan hun klanten, maar kunnen geen headsets verkrijgen.
Alleszins, indien je nog niet bekend bent met het medium virtual reality of heb je er nog niet over nagedacht hoe het uw bedrijf zal beïnvloeden? Denk er dan nu over na, want de coronacrisis zal een katalysator zijn die de revolutie van de virtuele realiteit in gang zet. De bankencrisis van 2008 was een mijlpaal voor de fintech, misschien is Covid-19 dat wel voor VR en AR.