Heb je nog een paar cadeautjes nodig? Of heb je de komende dagen nog wat vrije tijd en ben je op zoek naar relevante lectuur? Wij hebben hier 10 boeken verzameld die je als professional in de internet sector zeker moet gelezen hebben. Naast een aantal héél recente, hebben we er ook een paar in opgenomen die ondertussen misschien al een tijdje meegaan, maar zeker het extra vermelden waard zijn.
The Conversation Manager - Steven Van Belleghem
Het begint ondertussen bijna een klassieker te worden, The Conversation Manager. In dit boek beschrijft Steven Van Belleghem, managing partner bij InSites Consulting & professor marketing aan Vlerick, dat het 'einde van de advertiser is gekomen'. Het internet is geëvolueerd naar een dynamisch, sociaal platform, waar de consument zijn stem laat klinken.
Als bedrijf moet je die conversaties volgen, ze zoveel mogelijk naar je merk toe trekken en er uiteindelijk ook zelf aan deelnemen. Steven beschrijft duidelijk hoe je dit kan aanpakken, welke verantwoordelijkheden je hebt als conversation manager en hoe je dit alles als hefboom kan gebruiken voor je company.
The Conversity Model - Clo Willaerts
Waar Steven Van Belleghem in zijn boek vooral de nadruk legt op het converseren zelf en de functie & taken die hierdoor gecreëerd worden binnen een bedrijf, gaat Clo Willaerts in The Conversity Model dieper in op de mogelijkheden van het bedrijf om de activiteit op social media om te zetten naar inkomsten, "conversion" dus.
Media Morgen - Jo Caudron
In Media Morgen bespreekt Jo Caudron hoe de klassieke media zoals radio, tv en kranten de laatste jaren enorm onder druk komt te staan van digitale en nieuwe media. Er is al een duidelijke evolutie de laatste 15 jaar, maar in de laatste 5 jaar is er toch een stroomversnelling opgetreden. En het zijn ook álle klassieke media die problemen ondervinden. Hij schrijft uiteraard niet enkel over de uitdagingen maar ook over eventuele oplossingen, verschuivingen in de mentaliteit, nieuwe aanpak, ...
In het boek volgt Jo een duidelijke structuur: hij start met een geschiedenis van "media" en een duidelijke overgang van digitaal naar ‘connect' (social en mobile media). Vervolgens beschrijft hij het gedrag van de consument: van een "ontvangend" publiek naar een groep die zelf creëert en deelt. Daarna komt per hoofdstuk één medium aan bod, zoals radio, TV, krant, ...
The New Normal - Peter Hinssen
Peter Hinssen wordt aanzien als één van de leiders op vlak van technologie in relatie met onze maatschappij. Hij behandelt topics zoals de integratie van technologie in het dagelijkse leven en de impact ervan op ons als mens. Als CEO van Across Technology (co-founder Across Group), is IT & Business ook iets waar hij één en ander over kan vertellen.
The New Normal is, naast de titel van Peter's boek, ook een term die gebruikt wordt om het nieuwe tijdperk 'na de crisis' aan te duiden. Na alles wat er gebeurd is bij onder andere de banken, is er een nieuwe gedachte ontstaan bij de meerderheid van de consumenten. Ze willen transparantie, openheid, interactiviteit en de mogelijheid de verdere uitbouw van hun favoriete merken mee te beïnvloeden. Daarnaast beschrijft The New Normal ook de uitdagingen en risico's die dit nieuwe tijdperk met zich meebrengt.
Communiceren in het New Normal - Noël Slangen
Communiceren in het New Normal biedt als boek een mooie uitbreiding op dat van Peter Hinssen. Waar Peter in zijn boek vooral het "New Normal" zelf bespreekt, gaan Noël Slangen & Jan Withofs dieper in op communicatie en interactie met de consument.
Naast een algemene uitleg, geven ze ook 10 kritische succesfactoren na een crisis mee:
- Focus hebben
- Keuzes maken
- Verantwoordelijkheid nemen
- Stakeholders erbij betrekken
- Social media
- Medewerkers engageren
- Verstandig besparen
- Risico's managen
- Nieuwe ideeën
- Relevant zijn
Marketing 3.0 - Philip Kötler
Met een voorwoord van de President van Nieuw-Zeeland valt dit boek wel extra op. De term 'marketing 3.0' hoor je de laatste tijd meer en meer en het zal zeker nog groeien. Marketing 3.0 zou in Azië ontstaan zijn en geeft een gelijkaardige evolutie mee zoals ook weergegeven wordt in de boeken hierboven. Maar Kötler houdt het hier niet bij.
Je product pushen is al lang niet meer van deze tijd, maar marketing 3.0 gaat nog wat verder:
- Marketing 1.0: Er is eenrichtingsverkeer, een bedrijf communiceert naar de consumenten toe. Een product wordt aangeboden zonder dialoog.
- Marketing 2.0: Dankzij social media en aanverwanten ontstaat er dialoog tussen bedrijven en consument.
- Marketing 3.0: Dankzij fenomenen zoals crowdsourcing, social media, ... ontstaat er een bewustzijn dat elke persoon een consument is, maar ook een leverancier, een bron van informatie, een ambassadeur, een ... Alles staat in relatie met elkaar en iedereen kan invloed uitoefenen op bedrijven en hun toekomst.
Steve Jobs - Walter Isaacson
Dit boek hebben de meesten ondertussen al eens horen vernoemen of zien passeren. Het gaat natuurlijk over de biografie van Steve Jobs, iemand die geen introductie meer nodig heeft. Zelfs een volledig artikel zou niet voldoende zijn om te beschrijven hoe belangrijk Steve Jobs was voor internet en de samenleving in het algemeen. Of je het nu voor Apple hebt of niet, je kan niet ontkennen dat onze beleving van computers, laptops, smartphones, internet, digitaal, ... er heel anders had uitgezien zonder Steve Jobs.
iSteve - George Beahm
Het boek iSteve van George Beahm vonden we een leuke aanvulling op de biografie. Het gaat hier namelijk om een verzameling van quotes, uitspraken en hersenspinsels van Steve Jobs. Korte, "hapklare" brokjes die je kan gebruiken ter inspiratie. Zeker een aanrader. (De link loopt naar de Engelstalige versie, voorkeur van de schrijver van dit artikel, maar je vindt het ook in NL)
Verleiden op internet - Aartjan Van Erkel
Simpel, duidelijk en onmiddellijk toepasbaar. Dit zijn drie keywords die je zeker kan gebruiken wanneer je spreekt over de content van het boek Verleiden op Internet van Aartjan Van Erkel.
Aartjan Van Erkel bespreekt vrijwel elk aspect van je website en hoe je dit alles kan optimaliseren om meer rendement te behalen. Hij gaat van usability over naar taalgebruik, indeling, kleuren, call to action, ... er wordt zelfs gesproken over bananen. Een must-have & must-read voor elke internet professional dus.
Briljante ideeën: hoe kom je erop? - Steven Johnson
Hadden we gevraagd: "welke hoort niet in het rijtje", dan hadden de meesten dit boek naar voor geschoven. En inderdaad, deze gaat niet specifiek over internet, social media of marketing. Maar aangezien onze sector leeft en groeit door innovatie, creativiteit en nieuwe ideeën, vonden we het gepast om "Briljante ideeën: Hoe kom je erop?" in onze lijst op te nemen.
Het werk van Steven Johnson heeft al invloed gehad op online politieke campagnes, stedelijke ontwikkeling en zelfs de strijd tegen terrorisme. Waar je ook bent, in welke sector je ook actief bent, het ontstaan en ontwikkelen van nieuwe ideeën kan op 7 manieren gebeuren. We gaan ze niet opnoemen, want zonder de verdere uitleg ben je er niet veel mee.
Wat het boek van Steven Johnson zo uniek maakt, is dat hij aan de hand van duidelijke voorbeelden verbanden aantoont die je niet zou verwachten. Zo gaat hij bijvoorbeeld in het eerste hoofdstuk "Het aangrenzende mogelijke" van de uitvinding van de couveuse over naar evolutieleer en zelfs chemische reacties. Dit alles om duidelijk te maken dat "het aangrenzende mogelijke" een techniek voor innovatie is, dat wereldwijd en binnen verschillende domeinen wordt toegepast, zelfs door moeder natuur. En "het aangrenzende mogelijke" is dus maar één van de 7 technieken/theorieën.
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi