In België hangen we nog sterk vast aan de conventionele business modellen en structuren. Er zijn toch al een aantal bedrijven die experimenteren met vernieuwende modellen en strategieën zoals the New World of Work. Dankzij een samenloop van omstandigheden hebben ze bij Hubspot een officieel proces geïnstalleerd om innoverende ideeën te implementeren in hun business model en om tegelijk alle medewerkers aan te sporen creatief na te denken en zo hun carrière een boost te geven. Brian Halligan, CEO bij Hubspot, geeft meer uitleg...

 

De aanloop naar...

In 2008 kwam sales rep Pete Caputa langs bij Brian Halligan met een "revolutionair idee" voor Hubspot. Het kwam erop neer dat hij de Hubspot-producten aan derden wilde verkopen, die het dan op hun beurt aan hun klanten zouden doorverkopen, een reseller kanaal dus. In eerste instantie vond Brian dit maar niets, maar hij gaf Pete de kans zijn idee 's avonds en in het weekend concreet uit te werken.

Toen Pete terugkwam met een uitgewerkt plan, was Brian Halligan zodanig onder de indruk dat hij Pete onmiddellijk heeft ontslaan en hem zijn eigen project als nieuwe opdracht heeft gegeven. Nu zorgen Pete en zijn ondertussen 30-koppige team voor maar liefst 20% van Hubspot's nieuwe inkomsten.

3 stappen: Alpha, Beta en Version One

Vanuit dat succesverhaal is er een volledig nieuw proces ontstaan bij Hubspot:

  • Stap 1 "Alpha": Wie een idee heeft, mag hier 's avonds en in het weekend aan werken. De medewerkers hoeven geen rekening te houden met beperkingen of eventuele ideetjes die niet helemaal stroken met de core van Hubspot. Geen "red tape", zoals Brian het zelf verwoordt. Developers mogen werken aan nieuwe of verbeterde software, vertegenwoordigers en business developers aan nieuwe business modellen, ...
  • Stap 2 "Beta": Wanneer je er als medewerker volledig van overtuigd bent dat jouw idee klaar is voor presentatie, mag je langs bij Brian en andere 'beslissers' om het voor te stellen. Als ze van mening zijn dat jouw project voldoende return zal opleveren, krijg je 3 maanden en alles wat je nodig hebt om jezelf en je idee te bewijzen. Je krijgt toegang tot developers, kapitaal, medewerkers, ...
  • Stap 3 "Version One": Geslaagd tijdens die drie maanden? Dan "studeer je af uit Beta" en ga je over naar Version One. Vanaf dan is jouw idee simpelweg een onderdeel van Hubspot en jij wordt, zoals ze het bij Hubspot noemen, een "mini-CEO".

Brian Halligan geeft wel toe dat het grootste deel faalt in hun pogingen, maar het is opmerkelijk dat de meesten dan gewoon een tijdje terug focussen op hun dagelijkse taken en wat later een nieuw idee beginnen uit te werken in hun vrije tijd.

Waarom vertellen we je dit?

Jonge (en minder jonge..) mensen in de internet sector zijn heel kritisch en innovatief ingesteld. Het grootste deel van Gen Y is gemotiveerd en heeft zin om te ondernemen. Om de innovatie en vooruitgang in je bedrijf te bevorderen moet je de kettingen van die explosieve brokken energie durven losmaken en hen de vrijheid geven om hun capaciteiten verder te ontwikkelen en te bewijzen. Zeker als je ze er in hun vrije tijd aan laat werken en later voor een peperkte periode de kans geeft om het nut ervan te bewijzen, zijn er bijna geen nadelen voor het bedrijf. Is het idee niet goed? Laten vallen en verdergaan, niets gebeurd... Vooral in economisch uitdagende tijden is dit interessant voor je bedrijf. Het kost je bijna niets en één ideetje kan al heel wat opleveren.

Maak je bedrijf los van conventionele inzichten

Brian Halligan verwijst nog naar zijn gevecht tegen "conventional wisdom". Bij Hubspot gaan ze ervan uit dat conventionele inzichten en business modellen niet meer voor 100% van toepassing zijn, zeker niet in sectoren die iets met technologie, advertising & marketing of rekruteren te maken hebben. Oude hiërarchieën, enge jobomschrijvingen met streng afgelijnde grenzen en "9-5" zijn afgezaagd.  Een modern internet bedrijf moet één dynamisch en energiek geheel zijn. Iedereen moet als één man achter je merk staan...

Akkoord of niet?

 

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi