Zeker in onze sector zie je meer en meer mensen een freelance bedrijf starten naast hun vast werk. Zelfstandig in bijberoep dus. Voor de werknemer zijn er sowieso veel voordelen, al is het toch opletten met planningen en deadlines. Is het ook voordelig voor de werkgever?

 

De vele onderdelen binnen de internetsector lenen zich perfect tot freelance werk, meer nog, we hebben de freelancers hard nodig. Een freelance designer bijvoorbeeld, of een copywriter is dikwijls goedkoper dan beroep doen op een agency. Dit maakt het voor KMO's of ondernemers met een beperkter budget interessant om zo'n mensen in hun netwerk te hebben.

Bovendien leeft er ook meer en meer een ondernemersgevoel bij de jongere generatie. Het internet biedt veel mogelijkheden en zorgt er ook voor dat je goedkoop een zaak kan starten (geen pand huren, geen producten aankopen, ...) waardoor velen in onze sector geneigd zijn om deze stap te zetten.

Pro's

Voor medewerkers
  • Extra inkomsten
  • Meer ervaring
  • Andere facetten van het ondernemerschap leren
  • Netwerk uitbreiden
  • ...
Voor werkgevers
  • Medewerkers kweken meer verantwoordelijkheid
  • Zin voor structuur en organisatie
  • Meer ervaren medewerkers
  • Nieuwe ideeën en extra kennis die ze meenemen naar hun vast werk
  • De medewerkers groeien ook persoonlijk
  • Door tolerant & communicatief te zijn ga je de medewerkers binden aan je company en hen het gevoel geven dat ze bij jou juist zitten om zichzelf en hun talenten te blijven ontwikkelen.

Contra's

Er zijn natuurlijk ook wat nadelen aan verbonden, zoals bij alles.

Voor medewerkers
  • Gesplitste focus: als dit té erg wordt, kan de werkgever beslissen dat het zo niet verder kan. De medewerker moet dan maar aanvaarden dat de stap naar fulltime freelancer vroeger komt dan voorzien...
  • Minder vrije tijd (voor zover dit een nadeel is..)
Voor werkgevers
  • Je loopt het risico dat de medewerker, bij voldoende inkomsten in bijberoep, de stap zet om volledig zelfstandig te worden. Het is aan jou om op tijd te anticiperen en eventueel iets overeen te komen om op freelance basis toch nog beroep te doen op de talenten van de medewerker.
  • Aan de andere kant heb je er ook die wel bij je bedrijf blijven voor de financiële zekerheid, maar het kan zijn dat dit niet meer hun prioriteit is. Hierdoor kan de medewerker de 'drive' verliezen om zich volledig in te zetten en af en toe iets extra te doen om deadlines te behalen. Een goed gesprek met de persoon in kwestie kan al veel doen ...
  • Klanten die een band opgebouwd hebben met je medewerker, zien misschien een interessantere kans om beroep te doen op hem als freelancer en zo kosten te besparen.

Als werknemer/freelancer...

Is het gemakkelijk om dit te doen. Ga naar een boekhouder of een plaatselijk Unizo kantoor en zij doen de rest. We gaan hier nu niet verder in op de technische kant, daar vind je al voldoende info over...

Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, want niet alle werkgevers hebben dit even graag (hier komen we wat verder op terug).

  • Duidelijke afspraken: Breng je werkgever op de hoogte van je plannen nog voor je eraan begint en maak duidelijke afspraken! Anders loop je het risico dat de vertrouwensrelatie met je werkgever verzwakt of zelfs helemaal weg is.
  • Zoek je eigen klanten: Dikwijls gaan freelancers hetzelfde werk uitvoeren als wat ze moeten doen bij hun werkgever. Klanten van je vast werk benaderen is NOT DONE! Anders zal je al snel van je bijberoep je hoofdberoep mogen maken, of je het nu wil of niet...
  • Administratie: Zorg ervoor dat alles van administratie in orde is. Bij je vast werk hoef je hier niet mee bezig te zijn, maar als freelancer is dit een belangrijk onderdeel van je job. Houd hier ook rekening mee vooraleer je begint.
  • Vraag naar flexibele uren: Zolang je goede afspraken maakt met de werkgever, kan het gerust zijn dat hij hiermee akkoord gaat. Dit geeft je dan de mogelijkheid om bijvoorbeeld eens af te spreken met een klant.
  • Transparantie: Deze hoort min of meer bij 'duidelijke afspraken' maar is toch het apart vermelden waard. Wees transparant naar zowel je werkgever als naar je klanten. Maak goed duidelijk wanneer je voor wie kan en zal werken en stel realistische deadlines. Liever eens een klant niet binnenhalen dan je vast werk verliezen! Ga dus ook zeker nooit "in den duik" gaan werken aan een project van je klant tijdens de uren van je vast werk.

Als werkgever...

Is het niet altijd even gemakkelijk om deze "trend" te aanvaarden. Weet dat je dit niet kan tegenhouden, integendeel. Door het te verbieden ga je je medewerkers wegjagen. Ze krijgeh hierdoor het gevoel dat hun carriere en persoonlijke ontwikkeling geremd wordt in plaats van gestimuleerd.

  • Duidelijkheid: Maak goed duidelijk wat wel en niet kan, bijvoorbeeld naar concurrenten toe. Grijp ook op tijd in wanneer je het gevoel hebt dat het verkeerd loopt of dat de medewerker van je goedheid profiteert.
  • Sta open voor vragen: Laat je medewerkers weten dat je open staat voor dialoog. Creëer dus een ondernemende sfeer in de company. Als de medewerker in kwestie bijvoorbeeld eens wat vroeger wil stoppen om aan een project voor een eigen klant te werken, schiet dit dan niet direct af. Opnieuw: duidelijkheid en afspraken!
  • Tolerantie: Liever op de hoogte zijn van alles, dan dat er zaken achter de rug gebeuren. Wees tolerant en aanvaard dat sommige medewerkers meer willen doen dan enkel hun vast werk. 
    Voorbeeldje: komt een medewerker vragen om over te stappen naar 4/5 in plaats van fulltime, schiet
    dit niet direct af. Wat is er beter? Een goeie medewerker 4/5 laten werken of opnieuw moeten zoeken
    naar een nieuwe kracht?
  • Stimuleren en motiveren: Blijf werken aan de motivatie van je mensen, zorg ervoor dat ze goed weten waarom ze beter hun vast werk behouden. Bind je medewerkers aan je brand.
  • Officieel: Heb je duidelijke afspraken? Zet deze op papier en neem ze op in de arbeidsvoorwaarden.

 

Conclusie

We hebben freelancers nodig in onze sector. Er zijn voordelen aan verbonden voor zowel de klanten & bedrijven, de werkgever en de freelancer/werknemer zelf. De sleutel om hier een succesverhaal van te maken is duidelijke communicatie en goede afspraken!



--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi