We veronderstellen dat de meesten in social-media-land Klout ondertussen ontdekt hebben, maar vooraleer we dieper ingaan op hoe je een goede score kan halen, toch een korte uitleg.

            “The Klout Score is the measurement of your overall online influence.”

Zo staat het op de site van Klout. Het komt erop neer dat Klout op basis van een aantal voorwaarden meet hoeveel invloed jij uitoefent op je netwerk en op online media in ‘t algemeen. Die meting wordt aan de hand van een algoritme vertaald naar een totaalscore tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, hoe meer invloed. Maar zo ver was je al, denk ik.

Wat is het nut van Klout? 

Er zijn nog een paar sceptici die menen dat Klout niet echt een nut heeft en dat het eerder een leuk extraatje is. Ieder zijn eigen mening uiteraard, maar wij zijn ervan overtuigd dat Klout wel degelijk een alsmaar grotere rol zal spelen in het social media gebeuren. Vergeet niet dat Klout nog niet zo lang bestaat en ondanks de jonge leeftijd toch al veel bereikt heeft. Ze zijn ook voortdurend bezig met uitbreidingen en vernieuwingen. Zo komt Google+ er binnenkort ook bij. (momenteel wordt rekening gehouden met Facebook, Linkedin, Twitter en Foursquare).

Een hoge score betekent dus dat je “influential” bent, met als gevolg dat mensen je sneller gaan volgen en belangrijker, dat ze sneller gaan doorklikken op bijvoorbeeld jouw Tweets, wat je business én dan ook je Kloutscore ten goede komt.

Daarbij komt dat er een ranking online staat met Tweeps en hun Kloutscore. Het lijkt ons evident dat bedrijven die lijst gaan gebruiken om de accounts met de hogere scores op te zoeken en op hen beroep zullen doen om (tegen betaling) af en toe een link te droppen naar hun site.

In de toekomst komen er ongetwijfeld nog meer voordelen bij, zo is je Klout score ondertussen ook opgenomen in Hootsuite, waardoor je onmiddellijk ziet met welk type je te maken hebt.
 
OK, en hoe pakken we dat nu aan?

We willen alvast een veelgemaakte fout de wereld uit helpen. Velen denken namelijk dat het vooral belangrijk is om veel followers te hebben en heel veel te tweeten. Dit klopt niet. Voor Klout is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit.

Het komt erop neer dat je logisch nadenkt en wat van je gezond verstand gebruikt, maar hier een aantal concrete tips:

  • Ga niet als een gek anderen gaan followen in de hoop dat ze je terug volgen. Klout vindt het niet zozeer belangrijk dat je veel followers hebt, maar wel hoe je aan die followers komt. Hoe meer je rekent op follow-backs in plaats van spontane followers, hoe trager je score zal stijgen.
  • Het aantal retweets is belangrijk, maar nog belangrijker is hoeveel verschillende accounts RT’en. Daarom is het aangeraden dat je jouw niche zo breed mogelijk open trekt. Ben je bijvoorbeeld bezig met social media, post dan niet enkel over de nieuwtjes zoals Google+. Tweet ook eens iets over de toestand van Hyves, over het effect van social media op het dagelijks leven, … Je spreekt daardoor een veel breder publiek aan. Snap je?
  • Zoals gezegd, logisch denken is de sleutel, zo maakt ook de volgende tip duidelijk: 10 retweets of mentions van 10 accounts met een lage Klout-score spelen minder in je voordeel dan één mention van een account met een hoge score. Ga dus zoveel mogelijk de conversatie aan met influential Tweeps. (de scores kan je makkelijk checken via Hootsuite, remember?) 
  • Uiteraard trek je de lijn door naar Linkedin en Facebook, al is het toch het vermelden waard dat hier vooral de comments belangrijk zijn en opnieuw, hoe belangrijk de commenters zijn.

Zo kunnen we nog een tijdje doorgaan, but you get the point. Kwaliteit en gezond verstand in plaats van kwantiteit en chaos. Don’t just tweet for the sake of tweeting.

Bloovi heeft de laatste dagen een aantal van deze tips uitgeprobeerd om zeker te zijn dat we je geen zever in pakskes verkondigen en dit was het resultaat:

Wil je graag nog meer details? Dan raden wij aan om gewoon eens de “About Klout Score” op de site van Klout te lezen, daar staat per onderdeel duidelijk beschreven waar ze vooral rekening mee houden.

We nodigen ook iedereen uit om hier nog meer tips te delen, we zijn ervan overtuigd dat dit ook zal bijdragen tot de algemene kwaliteit van de inhoud op de social media.

Happy Klouting!

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi