Vandaag stelt Jo Caudron zijn boek "Media Morgen" voor op Digital Marketing First 2011.
Jo Caudron (@jcaudron) is een expert op vlak van klassieke en nieuwe media en hij deelt zijn kennis via zijn boek "Media Morgen". Naar aanleiding van de lancering mochten we Jo een paar vragen stellen.
Voor wie jou nog niet kent: wie ben je en van welk bedrijf kennen we je?
Op dit moment ken je mij van Dear Media, maar ik ben al 18 jaar actief in de digitale wereld. In het verleden heb ik trouwens de eerste web agency in België opgericht. Over de laatste 18 jaar was ik betrokken bij de oprichting en werking van een 15-tal bedrijven.
Dear Media is een consulting bedrijf waar we ons volledig toeleggen op digitale strategieën en innovatieve projecten. We doen dit vooral voor grotere klanten zoals Roularta, Panos, Colruyt en zelfs de Vlaamse Overheid. Eén voorwaarde om klant te worden bij ons is dat het een innovatief project moet zijn. We houden van een goede uitdaging.
Kan je kort in je eigen woorden uitleggen waar het boek over gaat?
Heel kort uitgelegd: Het boek bespreekt hoe de klassieke media zoals radio, tv en kranten de laatste jaren enorm onder druk komt te staan van digitale en nieuwe media. Er is al een duidelijke evolutie de laatste 15 jaar, maar in de laatste 5 jaar is er toch een stroomversnelling opgetreden. En het zijn ook álle klassieke media die problemen ondervinden.
In het boek vind je een duidelijke structuur. We starten namelijk met een geschiedenis van "media" en een duidelijke overgang van digitaal naar ‘connect' (social en mobile media). Vervolgens bekijken we het gedrag van de consument: van een "ontvangend" publiek naar een groep die zelf creëert en deelt. Daarna behandelen we één medium – zoals TV of radio – per hoofdstuk en gaan we na wat eventuele oplossingen kunnen zijn, zowel nu als op langere termijn.
Naar het einde toe vind je een bezinning terug over hoe er geld kan verdiend worden met de nieuwe en digitale media. Kan dit? Ja, maar er is een maar… die je terugvindt in het boek! Ook een algemene financiële toekomst van de klassieke media wordt besproken zoals het feit dat TV bijvoorbeeld meer een "community" gevoel moet ontwikkelen.
Denk je dat traditionele media, zoals we die vandaag kennen, voor 100% zal verdwijnen?
We kunnen ons natuurlijk niet té ver in de toekomst verplaatsen door de snelle evolutie van technologie. Maar volgens mij zal de traditionele media de komende 10 à 20 jaar blijven bestaan, maar wel in combinatie met nieuwe media. Wat we wel zullen merken, is dat meer en meer bekende zenders echte uitdagingen gaan krijgen en eventueel zelfs gaan verdwijnen. Zo zie je bijvoorbeeld dat zenders zoals VTM en VRT zichzelf moeten heruitvinden.
Wat wel veel kans maakt om de komende jaren te verdwijnen, is de gedrukte krant als nieuwsverspreiding. Waarschijnlijk gaan er een aantal niche kranten overleven en misschien zelfs een "klassieke krant", maar deze gaan nooit meer hetzelfde marktaandeel kunnen verwerven als nu.
Het boek zal trouwens nergens beweren dat klassieke media zal sterven en begraven worden. Wat er wel een paar keer in voorkomt, is dat het alsmaar moeilijker wordt - en zal worden - om het rendabel te houden.
Heeft de titel een doordachte betekenis? Of waarop is ie geïnspireerd?
Na wat brainstorming kwamen we bij de titel "Fixing the Media" voor de Engelstalige versie, maar letterlijk vertalen als "De media herstellen" klonk niet zo goed. Daardoor kwamen we bij de titel "Media Morgen" omdat we vooral de nabije toekomst van alle media bespreken. De naam is voor velen ook niet onbekend, aangezien de VRT een 6-tal jaar geleden een evenement heeft georganiseerd met dezelfde naam. Ik was trouwens ook bij dit event betrokken en ik herinner mij dat de toekomst en onzekerheden van media toen ook het onderwerp was.
Wat heeft je vooral geïnspireerd om dit boek te schrijven?
Ik was al jaren van plan om een boek te schrijven want het is ook al jaren dat ik dit verhaal aan klanten en tijdens seminaries vertel. Dus de materie moest ik zeker niet heruitvinden. Met een team van 3 mensen heb ik dan eindelijk de tijd genomen om het boek te maken.
Eén van de redenen waarom ik het precies over dit onderwerp wilde hebben is het feit dat ik op seminaries veel kan babbelen maar nooit voldoende tijd heb om het hele verhaal te vertellen. Ik moet mij altijd beperken tot bepaalde onderdelen. Nu heb ik met het boek de kans om een duidelijke structuur en gefundeerde besluiten mee te geven aan de lezer.
Je hebt het al een beetje verklapt bij de vorige vragen, maar vanwaar komt jouw passie voor social media? Ben je "van in ‘t begin" meegegroeid?
Van kinds af aan ben ik al met technologie en innovatie bezig. Toen ik 10 jaar oud was, kreeg ik mijn eerste computer. We spreken hier over meer dan 30 jaar geleden, dus dat was toen wel vrij uniek! Verder was het ook een samenloop van omstandigheden die ervoor gezorgd heeft dat ik nu ben waar ik ben.
Sowieso is de interesse in dingen die nieuw en innovatief zijn altijd al de rode draad geweest in mijn leven. Ook tegen onze klanten maak ik dit heel duidelijk: het project mag niet enkel digitaal zijn, er moet ook een innovatief kantje aan zijn. Het moet iets zijn waar we ons kunnen in vastbijten…
Op jouw "about.me" page spreek je over jouw geluk bij zoveel ontwikkelingen op vlak van media betrokken te zijn. Wat is volgens jou tijdens de laatste jaren dé grootste innovatie geweest?
Dat zijn toch wel de tablets… Alles wat wij kennen van media beleving zal door tablets en smartphones veranderen. Hierbij denk ik dan vooral aan TV, radio, kranten en zelfs websites en social media.
Welke grote veranderingen verwacht je nog vóór 2015? Zal social media verder meegroeien of zou er nog iets vernieuwender in de plaats kunnen komen?
Er zal zeker innovatie blijven bijkomen. Wat er op vlak van social media zal bijkomen, is nu moeilijk te zeggen. Er wordt heel wat werk geleverd hiervoor, wereldwijd, maar de vraag is wat er zal doorbreken en wat er op de achtergrond zal verdwijnen.
Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat social media een commodity zal worden. Net zoals de televisie vroeger eerst bij enkelen in de huiskamer stond en nu in onze tijd praktisch een basis element is bij de meeste gezinnen, zal ook social media die evolutie meemaken. Al zal het wel niet zo lang duren als bij de TV.
Als je 1 tip moet geven aan bedrijven die nog vooral gebruik maken van traditionelere media, welke zou dat zijn?
Denk na en laat je inspireren. Denk na over de impact van nieuwe media en ga na wat voor jouw bedrijf interessant kan zijn. Dit verschilt van sector tot sector. Heb je bijvoorbeeld een media bedrijf, dan is de impact groter en moet je ook ergens aantonen dat je in de sector thuishoort door mee te groeien met nieuwe concepten en kanalen.
Voor ‘klassiekere' bedrijven zit het anders, lokale bedrijven moeten een andere strategie hebben dan bedrijven die zich geografisch op een groter publiek richten.
Zeg zeker nooit: "Wij kennen niets van social of digitale media, we beginnen er dus niet aan." Dit mag geen excuus zijn. Het kan wel waar zijn dat je er niets van kent, maar laat je dan adviseren door experts.
Wil je verder nog iets kwijt aan onze bezoekers?
"Ik zou willen zeggen dat ze mijn boek moeten kopen, maar dat zou misschien te plat commercieel zijn…" (lacht).
Jo Caudron heeft tijd vrijgemaakt voor Bloovi om een aantal vragen uitvoerig te beantwoorden, dus we vinden het dan ook maar meer dan normaal om hem te bedanken door even kort reclame te maken over zijn boek, plat commercieel of niet ;-)
Op de site van Media Morgen kan je alle informatie vinden over de inhoud van het boek en waar je het kan kopen. Je ziet ook staan dat het boek midden oktober beschikbaar zal zijn als E-book, ahja... want we moeten mee zijn met de nieuwe media eh!
PS: Heb je zelf een interessant onderwerp voor een interview op Bloovi? Laat het ons weten via redactie@bloovi.be
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi