Onlangs heeft Google de Google+ pages gelanceerd, meer bepaald, brandpages voor bedrijven. Onder de ronkende namen vind je bijvoorbeeld Pepsi en Toyota. En experts zijn het er vrijwel over eens dat je hier als company niet zonder kan. Ondanks de twijfel in België of Google+ wel definitief zou doorbreken, lijkt het onafwendbaar dat ze wel degelijk een krachtig sociaal netwerk zullen bieden.

 

Net als alle vormen van social media, had ook Google+ tijd nodig om in België door te breken. Maar hier zijn alvast 4 redenen waarom je als bedrijf best een Google+ Page aanmaakt.

1. Goed voor je SEO

Momenteel heeft Google nog een grote achterstand op Facebook, namelijk 40 miljoen gebruikers tegenover 800 miljoen... Dus doen ze er alles aan om elk aspect van Google te "leveragen" om Google+ te boosten. Zo zijn ze momenteel de opties aan het bekijken wat ze voor bedrijven en hun G+ pages kunnen doen op vlak van SEO.

Er doen geruchten de ronde dat Google een extra widget zal plaatsen op de search engine waar permanent en niets anders dan google+ pages in zullen verschijnen. Logischerwijs zou deze onder of boven de betalende ads komen te staan. Dat wil zeggen dat je bedrijf er elk belang bij heeft om een sterke page te maken om zo ook via die weg gevonden te worden.

Stel dat je met je "gewone" site sterke concurrentie ondervindt met gelijkaardige websites, dan kan het gerust zijn dat diezelfde concurrenten nog geen of een zwakkere G+ page hebben, waardoor jij wél vindbaar wordt, al is het via Google+.

"All the risk, all the pain is borne by the company that can't be found" - Eric Clemons, Wharton School management professor

2. Jouw boodschap leeft langer

Het kan liggen aan het feit dat er nog een PAK minder users zijn van Google+, maar uit onderzoek blijkt dat een message op Google+ langer meegaat en meer aangeklikt wordt dan op Facebook of Twitter. Ook al zou het inderdaad te wijten zijn aan een veel lager user aantal, blijft dit een groot voordeel. Aangezien het social media landschap blijft evolueren, moet je op elk moment van de beste oplossingen gebruik maken, voor zo lang die oplossingen effectief de beste blijven.

James S. Fishkin (professor communicatie aan Stanford University) deed hiervoor een test. Ze hebben exact dezelfde boodschap gepost op Facebook, op Twitter en op Google+, maar telkens met een andere bit.ly link. Wat bleek nu? Er werd over een langere termijn geklikt, de CTR lag ook hoger én de bezoekers bleven langer op de pagina via de link op Google+.

3. Google+ wordt hét netwerk voor bedrijven (ja?)

Facebook wordt vooral privé gebruikt om foto's te delen, leuke status updates enz, Linkedin is perfect als professioneel sociaal netwerk, al is het dan meer gericht op jou als persoon. En Twitter is dan op zijn beurt het ideale kanaal om snelle updates, links en korte boodschappen te delen. Maar Google+ heeft nog geen duidelijk afgelijnde toekomst. Is het een bewuste keuze van hen? Waarschijnlijk niet, want het creëert een gevoel van "we zien wel wat er met G+ gebeurt". Misschien was het hun bedoeling om eerst de grote massa aan te trekken en dan te zien wat het uiteindelijke doel van G+ best zou worden?

 

In elk geval, momenteel speelt het niet in hun voordeel. Potentiële users beginnen er misschien niet aan omdat ze niet echt weten wat voor hen de meerwaarde kan zijn ivg met Facebook. Je merkt wel dat G+-users dankzij deze situatie nog niet echt bewust contact vermijden met bedrijven, terwijl je dit bij bv Facebook wel hebt. En dat is dan weer een mooi voordeel voor bedrijven. Dit creëert - voorlopig toch - de mogelijkheid om persoonlijk contact te maken met een groeiend publiek.

Zeker als webbedrijf heb je hier extra voordelen. Aangezien de early adopters van dergelijke netwerken meestal mensen zijn uit de sector, Gen Y of technologie-junkies, vormt dat een mooie verzameling  voor bedrijven die zich nu net op dat publiek richten. Maak daar gebruik van, nu het nog niet zo "vervuild" is als Facebook.

4. Google+ is makkelijk en evolutionair, niet revolutionair

Eén van de sterkste punten aan Google+ is het gebruiksgemak. Vooral dan de "circles". Facebook is afgekomen met lists, maar laat ons eerlijk zijn, echt praktisch is het niet. Aangezien het pas recent werd toegevoegd én het werk nogal omslachtig is, moet je in principe een avondje vrijhouden om al je contacts op te delen. Terwijl je bij G+ van in 't begin nieuwe contacten kan indelen én oude contacten heel gemakkelijk naar de juiste cirkels kan slepen.

Er is weinig echt vernieuwend aan Google+, vandaar: het is niet revolutionair. Dit is niet per se een nadeel, want ze hebben de beste aspecten van Twitter en Facebook gecombineerd en verfijnd, waardoor het eerder een evolutie is.

 

Het voordeel aan deze circles voor bedrijven is het feit dat je je doelgroep heel gemakkelijk en gericht kan opdelen. We nemen even B2B als voorbeeld. Als je jouw company richt naar KMO's én naar grote ondernemingen, met dan ook een onderscheid tussen "goedkopere" oplossingen en high-cost producten, kan je heel gemakkelijk je boodschap overbrengen naar het gepaste doelpubliek.

Besluit

Ons besluit is dat Google+ - althans voorlopig - veel voordelen biedt voor bedrijven, voordelen die je niet (of niet meer) vindt bij Facebook & Twitter. Zo lang Google zelf nog op zoek is naar de richting die ze nu precies willen volgen, zullen bedrijven - en zeker webbedrijven - er zeker hun voordeel mee halen.



--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi