Meer en meer bedrijven snappen dat social media geen hype is en ze beginnen de waarde ervan in te zien. Gelukkig zijn er al heel wat bedrijven die grote fouten gemaakt hebben, waaruit wij allemaal kunnen leren. Hieronder zie je een overzichtje van 11 fouten die je als bedrijf, als merk, nooit zou mogen maken.

1. Voortdurend speciale deals aanbieden: Het kan interessant lijken om elke dag/elke week af te komen met een nieuwe speciale aanbieding, maar dit zorgt ervoor dat je bedrijf op termijn onderschat wordt en een beetje het imago krijgt van een online Aldi. Als je op een andere manier voldoende waarde brengt naar je netwerken, wordt de prijs uiteindelijk ondergeschikt en gaan mensen kopen omdat ze bij jou willen kopen.

2. Afwachten, ze komen wel: Velen hebben dit waarschijnlijk al ondervonden, enkel een Facebook Page en een Twitter Account opzetten volstaat niet. Je moet al een héél bekend merk hebben, eer mensen spontaan bij je op bezoek komen. Je moet actief met die kanalen gaan werken en niet gewoon wachten tot ze zelf komen.

3. Voortdurend wedstrijden organiseren: Op den duur gaat een groot deel van je netwerk je merk enkel nog associëren met "kans op winnen". Ze voelen zich minder emotioneel betrokken bij je merk, laat staan je producten of diensten. Je mag natuurlijk af en toe een wedstrijd organiseren, maar niet te snel na elkaar, en al zeker geen 2 of meer wedstrijden tegelijk. Leestip: Facebook wedstrijden - wat zijn de regels? - Talking Heads

4. Negatieve feedback afschermen: Dit zie je vooral bij grotere bedrijven. Ze gaan negatieve comments (of ze nu terecht zijn of niet) verwijderen van de page of de site, ze negeren het, schuiven het geforceerd door naar onder, ... Als bedrijf moet je goed onthouden dat je positieve commentaren veel minder waarde hebben, als er niets negatief tussen staat. Bij veel mensen roept dit - al dan niet bewust of onbewust - een gevoel van "fake" op. "Zonder donker weet je niet wat licht is", een beetje dat principe.

5. Lange (pers)berichten op social media: Hier gaat het vooral over Facebook en Google+. Het is zeker niet interessant om op de pagina's zelf een lang bericht te posten, hoe interessant je die zelf ook vindt. Beter is om je netwerk te teasen met een korte inleiding of een fragmentje en ze dan door te verwijzen via een link.

6. 24h of langer wachten om te antwoorden: Het klinkt ondertussen zo bekend en toch maken heel wat bedrijven nog steeds deze fout. Social media (en al zeker Twitter) is snel en vluchtig. Een klant of een lid van je community pikt het dus niet dat hij een dag of langer moet wachten op een antwoord. Zeker de meer invloedrijke Twitteraars zijn niet bang om die frustratie dan openlijk te delen met hun volgers, wat héél negatief kan zijn voor je brand (kan zijn? het IS heel negatief).

7. Je verschillende kanalen niet verbinden: Integreer al je kanalen binnenin je dagelijkse bedrijfsvoering. Daarmee bedoelen we dat je bijvoorbeeld niet vanuit je sales afdeling kan afkomen met een speciale korting, terwijl je marketing afdeling een andere korting aanbiedt via de social media kanalen. Je netwerk bekijkt die kanalen namelijk ook niet apart. Laat de verschillende afdeling op elkaar afstemmen, eer er zo'n aankondigingen worden gedaan via social media.

8 Je volgers/netwerk overvallen: Wanneer je gebruik maakt van monitoring tools, of data trekt uit logins via een Facebook-login, gebruik dan die informatie intern, maar confronteer je fans en volgers er niet rechtstreeks mee. Een voorbeeld: stel dat je een webshop hebt met schoenen, waarbij mensen kunnen inloggen via Facebook. Dan zou je eens een cold-calling campagne kunnen organiseren, waarbij je account managers mensen opbellen die via Facebook aanduiden dat ze geïnteresseerd zijn in schoenen of zelfs bepaalde merken. Op zich is hier niets mis mee, maar zeg dan nooit in het telefoongesprek "Beste, uit je gegevens op jouw Facebook-profiel hebben we opgemaakt dat je geïnteresseerd bent in Nike sportschoenen...". Dit kan je potentiële klanten wat shockeren en een onveilig gevoel geven, ze voelen zich bekeken. Je moet onthouden dat veel mensen niet echt doorhebben dat zoveel informatie beschikbaar wordt in dergelijke situaties. Gebruik die gegevens dus om je campagnes op te baseren, maar breng het subtiel aan bij de prospects. Inspelend op het voorbeeld hiervoor: je kan dit simpel oplossen door gewoon de vraag te stellen of die persoon geïnteresseerd is in Nike sportschoenen.

9. Alles op zijn beloop laten: Veel merken gaan in het begin hard werken aan het opbouwen van een basis, om dan wat later ervan uit te gaan dat er voldoende is om organisch verder te groeien. Je social media netwerk opbouwen is iets wat volledig moet geïntegreerd zijn in de dagelijkse activiteiten van je bedrijf. Net zoals de kuisvrouw regelmatig moet komen kuisen, moet ook alles rond social media gevoed, onderhouden en gestimuleerd worden. De "unfollow" button is nooit ver weg...

10. Focussen op het aantal "likes": (of +1's of RT's of...) Deze zaken moeten een logisch gevolg zijn van je waardevolle communicatie en feedback. Het is een middel tot een doel, niet een doel op zich. Wanneer je wel daarop gaat focussen, loop je het risico dat je de achterliggende betekenis uit het oog verliest, namelijk dat die likes een tool zijn om je community op te bouwen en interactie & awareness te verkrijgen. Als je voldoende opvalt, gaan mensen je page wel vrij snel liken omdat het geen grote inspanning vraagt, maar wat doe je dan met dat netwerk? En is de reden waarom ze je page liken direct verbonden met de core van je business?

11. Afwachten...: Zeker in België merken we dat er nog heel wat bedrijven zijn die afwachten. Er zijn er zelfs heel wat die wachten tot de "social media hype" overwaait. Doe wat opzoekwerk over aankomende trends: social media en social in 't algemeen wordt alsmaar belangrijker! Mis de social media trein niet...

bron

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi