Het is alweer een paar maanden geleden dat we jullie een aantal boeken hebben voorgesteld. Je voelt het al komen hé.. we hebben er inderdaad weer enkele geselecteerd voor je!
Sub Rosa - Herman Konings
Onze wereld wordt 'ROSA': Radicaal, Openhartig, Saamhorig en Aanstekelijk. Herman Konings, trendwatcher en veelgevraagde (internationale) spreker, gaat in dit boek "geïnspireerd toekomstkijken". Hij beschrijft trends en evoluties binnen onze snel evoluerende wereld.
Er zit veel vervat in de naam "Sub Rosa". Vertaald vanuit het latijn spreken we over "verborgen". Herman Konings maakt hiermee duidelijk dat de samenleving in een snelle evolutie zit en we een deel van die evluties en trends wel kunnen identificeren, maar er blijven er veel verborgen. ROSA is ook een acroniem en staat voor Radicaal, Openhartig, Saamhorig en Aanstekelijk, volgens Konings de kernwoorden om de nieuwe maatschappij te omschrijven. Zie het boek voor wat de woorden precies betekenen in deze context ;-).
Een aanrader voor elke manager, trendwatcher, marketeer, ...
Digitaal Is Het Nieuwe Normaal - Peter Hinssen
De boodschap van dit boek is niet zo nieuw: we zitten midden in een digitale revolutie. De manier waarop we naar die digitale revolutie moeten kijken is wel vernieuwend. Hinssen beschrijft hoe we nu van het 'kinderbadje' naar het diepe gaan en echt zullen moeten leren zwemmen.
Digitaal is het nieuwe normaal, want vrijwel iedereen is ergens al digitaal actief. De evolutie kunnen - en willen - we niet meer tegenhouden, we kunnen enkel onze mentaliteit aanpassen en zo slim mogelijk met technologie omgaan. Zo maak je als individu, maar ook als bedrijf het verschil.
In dit boek legt dus de nadruk op de mentale shift die nodig is om ons aan te passen aan het nieuwe normale. "De revolutie is begonnen".
De Conversation Company - Steven Van Belleghem
Om de lijn door te trekken vanuit de vorige twee boeken: ook op vlak van communicatie en bedrijfscultuur is er een gigantische shift in gang gezet. Zowel de crisis als de technologische evoluties maken het noodzakelijk voor bedrijven om authentiek en positief met de markt te communiceren.
Steven Van Belleghem legt uit hoe je dankzij veranderingen aan je bedrijfscultuur en het herverbinden van medewerkers met klanten je bedrijf verder kan laten groeien. Social media speelt hier een heel belangrijke rol bij.
Het vorige boek van Van Belleghem - De Conversation Manager - concentreerde zich vooral op de functie van conversation manager zelf en op de gevolgen voor het bedrijf. In De Conversation Company focust Steven op de volledige integratie van communicatie en de integrale mentale shift die er nodig is om een echte conversation company te worden.
One Click - Richard L. Brandt
Amazon is op enkele jaren tijd de wereldweide leider geworden in retail via internet. Waarom is Amazon nu zo succesvol? Dit komt grotendeels door Jeff Bezos, Founder & CEO. Zijn unieke combinatie van karaktereigenschappen en bedrijfsstrategieën dreef Amazon naar de top van de online retailwereld.
Aan de hand van interviews met Amazon-medewerkers, concurrenten en observanten, schetst One Click Jeff Bezos' transformatie van computernerd tot wereldveranderende ondernemer.
Dit boek laat zien hoe hij zijn beslissingen neemt en wat zijn verdere plannen zijn met Amazon.
Straatwijs - Louis Ferrante
"Ik bleef de beschaafde aspecten van het maffialeven beoefenen, dumpte de rest en het succes volgde."
Dit boek is één van mijn persoonlijke favorieten. Louis Ferrante, ex-maffioso die zich na zijn celstraf aan het legitieme ondernemersleven waagde, heeft oeroude waarden uit de maffiawereld vertaald naar 88 duidelijke inzichten voor managers én medewerkers.
Ferrante legt in Straatwijs vooral de nadruk op de ingesteldheid, motivatie en mentaliteit van ondernemers. Om enkele topics aan te halen die worden besproken in het boek: loyaliteit, flexibiliteit, besluitvaardigheid, het belang van netwerken, ruiken van kansen, afdwingen van geluk, winnen van vertrouwen, motiveren, teambuilding, charisma, hiërarchie, ...
De Strateeg - Cynthia Montgomery
Cynthia Montgomery is hoogleraar aan Harvard Business School, waar ze ondertussen al meer dan 20 jaar doceert. In dit boek legt ze de verbinding uit tussen strategie en leiderschap. Hiermee wil ze aantonen dat een strategie niet enkel dient om de concurrentie voor te blijven, maar vooral ook om je bedrijf vorm te geven, samenhorigheid te creëren tussen je mensen en je als leider duidelijk te profileren.
Volgens Montgommery is strategie het sterkste middel van een leider om zijn bedrijf vorm te geven. Er bestaat volgens haar dan ook niets belangrijker dan dit.
Montgommery gebruikt in haar boek heel klare taal, concrete toepassingen, cases en een paar praktische 'oefeningen'. Snel en vlot leesbaar, niet te veel 'bla-bla', maar enkel de essentie vind je in 'De Strateeg'.
De Impact Van Megatrends Op Uw Business - Frederic De Meyer
In dit vooruitstrevende werk geeft Frederic De Meyer via tal van voorbeelden weer hoe grote maatschappelijke tendensen soms een indirecte, onvermoede impact hebben op ondernemingen en sectoren.
Het boek geeft niet alleen concrete tips over hoe je deze trends binnen je eigen onderneming kan analyseren, maar ook hoe je ze kan gebruiken om je strategie aan te passen, ideeën voor innovatie op te doen, de uitdagingen van je klanten beter in te schatten en daar met veel succes op in te spelen.
Frederic De Meyer leidde de laatste tien jaar het Europese Market Intelligence team van technologiebedrijf Cisco. Voordien vulde hij verschillende functies in als consultant en business development manager voor onderzoeksbureau IDC, pr-consultants Shandwick PLC en opleidingsorganisaties IIR en EFE.
We kunnen Winnen - Pieter Timmermans
Pieter Timmermans heeft succesvol het Stanford Executive Program aan de Stanford Graduate School of Business (USA) afgewerkt en het is tijdens zijn periode daar dat hij tot een aantal inzichten is gekomen rond de Europese, en vooral de Belgische markt en economie.
In "We Kunnen Winnen" (ebook) gaat Timmermans in tegen de skeptici en zwartkijkers en legt hij een genuanceerd optimistisch perspectief over onze welvaart.
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi