Van een verassing gesproken. Amazon die groot is geworden als e-commerce webshop en later met server/hosting oplossingen, stapt nu in de online reclame. Dit volgens Adweek. Specifiek komen ze binnenkort op de markt met een 'real time bidding technologie'. Planning is om hiermee in Q1 van 2013 de markt op te komen.
Hoe werkt het?
In weze is het zo dat Amazon een systeem zal ontwikkelen waarbij het op generieke wijze zijn kennis over consumentengedrag zal openstellen aan derden. Adverteerders dus. Deze adverteerders zullen de mogelijkheid hebben om bepaalde klantensegmenten te huren viaeen per opbod advertentiemodel. Min of meer zoals Google Adwords werkt dus. Op deze manier kan dan de gehuurde doelgroep met reclame worden bestookt op de sites van Amazon en zijn partners. IMdB (films) en DPReview (digitale foto reviews) zijn o.a. partners en tegelijk winkels van Amazon zelf.
Daarnaast zal het exchange systeem -de handelssite waar vraag en aanbod van targetinggegevens zullen plaatsvinden- ook worden gekoppeld met de exchanges van Google en Pubmatic. Als uit "Amazondata" blijkt dat iemand zich op een gegeven ogenblik oriënteert op een bepaald soort plasma scherm, dan kan daar door de adverteerder via de Amazon exchange direct op worden gereageerd.
Wat het vergoedingsmodel van Amazons real-time-bidding-platform wordt, is nog niet bekend. Ook details omtrent de internationale uitrol is evenmin gekend. Adverteerders die Amazons platform gebruiken, zullen enkel de doelgroep kunnen benaderen die dat nadrukkelijk willen. Zoals je weet moet iedere website die voor derde partijen gebruikersgegevens verzamelt voldoen aan de cookiewetgeving.
Vanwaar deze stap?
Amazon kan zijn klanten/adverteerders bijzonder waardevolle klantgegevens aanbieden. Men weet immers de hele historiek van zijn database zoals o.a. aankoopoverwegingen uit het recente verleden en heden. "Dergelijke database gegevens zijn uiteraard zeer waardevol om als adverteerder hiermee aan de slag te gaan. Campagnes kunnen hiermee zeer snel worden geöptimaliseerd en zullen snel rendabel zijn", aldus een woordvoerder van Amazon.
Innovatieve groeispeler
Dit is een zeer slimme zet van Amazon. Op vlak van eigen resources omzetten in een commercieel aanbod is Amazon altijd reeds innovatief geweest. Kijk maar naar Amazon Webservices, hun server/hosting oplossingen die ze op grote schaal wereldwijd zijn beginnen aanbieden omdat ze reeds veel servers in gebruik hadden, interne server-beheerders hadden en vooral nog veel onbenutte serverruimte over hadden.
Amazon weet als geen ander wie hun klanten zijn en waar en wanneer ze online gaan shoppen. Deze intelligentie nu verpakken en aanbieden in een online advertentiemodel is heel vooruitstrevend, en gedurfd.
-- --
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter?