Marnik D'Hoore, ex-CEO bSeen en founder bij Bloovi, is één van de Belgische pioniers op vlak van zoekmachine- en online marketing. Vanuit zijn jarenlange ervaring kan hij heel wat waardevolle inzichten bieden inzake events. We stelden hem, in afwachting van het Google Analytics en Search University event, een paar vragen.
Vanwaar het organiseren van events met Bloovi?
Met Bloovi hebben we een heel duidelijke visie. We willen naar de actoren uit de internetbranche informeren, inspireren en communiceren. Het organiseren van events is een belangrijk onderdeel om deze visie te kunnen waarmaken. Daarbovenop merken we dat er op de markt bij de actoren behoefte is naar conferenties en seminars met waardevolle content van het betere niveau. Met Bloovi willen we deze behoefte invullen. Wat de sprekers op de events betreft, hebben we als organisator twee voorwaarden.
Eén, het dienen stuk voor stuk mensen te zijn die hun kennis en ervaring hebben opgedaan op de werkvloer.
Twee, ze moeten bereid zijn om hun kennis te delen met de markt op de meest transparante manier. Daarom dat Bloovi als organisator geen fee wil ontvangen van de sprekers zodat we het programma mee vorm kunnen geven en dat de sprekers geen verborgen, commerciële, agenda hebben. Waarde door kennisoverdracht is essentieel!
Welke events zal Bloovi organiseren?
Momenteel staan er twee events op het programma. Namelijk de Google Analytics Business Conference (GABC) dat doorgaat op 03 mei te Brussel - www.gabc.be - en Search University – www.searchuniversity.be - dat doorgaat op 15 juni te Brussel. Wat Search University betreft is dit ondertussen de 4e editie die we organiseren. 2012 is het eerste jaar dat Bloovi dit doet. Op beide events komen er naast sprekers van gerenommeerde internetbedrijven, ook sprekers van Google uit de US en de UK.
Daarnaast zijn we aan het nadenken over andere en vernieuwende formats. Events die telkens gericht zijn naar de internetbranche. Binnenkort meer hierover.
Hoe ben je erin geslaagd om op beide events telkens 3 sprekers van Google zelf te verkrijgen?
Met de drie vorige versies van Search University hadden we al de contacten gelegd met Google Internationaal. Maar het blijft zeer moeilijk om hen tot hier te krijgen. Je moet rekening houden dat die mensen speciaal hun agenda moeten afstemmen om met meerdere collega-sprekers op één dag naar België af te zakken. En als organisator willen we selectief zijn in onze keuze van sprekers. Ook voor de sprekers van Google. We willen niet zomaar elke Google medewerker naar hier krijgen. De voorwaarde is dat ze wel degelijk meerwaarde kunnen bieden aan het programma en het publiek.Tegelijk helpt het om dit samen met de mensen van Semetis (ex-Googlers) en Google België te kunnen doen.
De reden waarom mensen van Google US en UK tot hier willen komen is omdat ze merken dat we deze events zeer professioneel aanpakken. Het programma, de sprekers, de venue en niet te vergeten het publiek. Allemaal factoren waarmee we hen kunnen overtuigen. En het geeft hen de mogelijkheid om hun boodschap te kunnen blijven verkondigen en het gebruik van hun tools aan te moedigen. Zelfs in een klein land zoals België.
Heb je het gevoel dat bedrijven al voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van Google Analytics en zoekmachine marketing ?
We spreken hier over twee partijen. De ene partij is de dienstenleverancier zoals de webburo's en agencies, de andere partij is de eindklant. En bij die eindklant heb je dan nog bedrijven die intern een webteam hebben en bedrijven die dit niet hebben en dus alles uitbesteden.
Hoedanook, ik merk een heel duidelijke evolutie in de groei van kennis bij elk van deze partijen. Wat natuurlijk een goede zaak is. Dat zorgt ervoor dat onze markt meer en meer volwassen wordt. Tegelijk is het belangrijk om voor elk van deze partijen mee te zijn met de sterk groeiende evoluties. En met onze events willen we niet alleen informeren. Vanuit de visie dat we ook willen inspireren, zal het volgen van zo'n event wel degelijk de creatieve geest aanwakkeren. Zaken op vlak van Google Analytics of zoekmachine marketing die je reeds kent maar beseft dat je die kennis nog niet of onvoldoende toepast. De sessies zetten aan tot actie en nieuwe inspiratie.
Waarom moeten bedrijven zich verder blijven verdiepen in online marketing en wat zijn tegelijk meest opmerkelijke evoluties op dit vlak ?
Hier zijn verschillende redenen voor. Allereerst merken we dat de budgetten meer en meer online geïnvesteerd worden. Dit ten koste van de offline investeringen zoals TV en print. Voor veel bedrijven is online nog ongekend terrein of hebben ze hier nog niet alle nodige ervaring mee. Het is dus van zeer groot belang dat men de mogelijkheden die online marketing biedt, goed kent en ook weet wat hun ROI kan zijn. Daarom dat de Google Analytics conferentie zeer belangrijk is.
Tweede reden is dat sommige zaken een commodity aan het worden zijn. Zoekmachine marketing bijvoorbeeld. Vroeger was dit een optie bovenop het bouwen van een website, vandaag is dit een standaard geworden. Weliswaar een standaard die sterk onmisbaar is geworden. We mogen niet vergeten dat heel veel sites leven van bezoekers via Google. Zonder de vindbaarheid in Google zijn veel sites ten dode opgeschreven. En toch merk ik dat veel bedrijven hier nog teweinig compleet en voldoende professioneel mee aan de slag gaan. Men beseft het belang ervan maar doen er teweinig mee. Daarom dat Search University event zeer belangrijk is.
Alhoewel ik hier nog tal van andere specifieke redenen zou kunnen opsommen wil ik het vooral samenvatten in het volgende. Het internet is de laatste jaren zo sterk gegroeid qua gebruik en qua mogelijkheden dat het voor een bedrijf onmisbaar is geworden om internet als medium en als vehicel te zien voor de toekomst van hun bedrijf. Zonder internet ben je als bedrijf bijna niet meer leefbaar. Als we kijken naar het gebruik van Facebook, Twitter, lezers van content op tal van sites, campagnes en acties, … enz. is hier een enorme zee aan mogelijkheden uit gegroeid. Een bedrijf moet dus investeren waar zijn publiek zit. En dat wordt minder en minder TV, print, beurzen, …enz. Daarom dat een geïntegreerde totaalaanpak van zeer groot belang is geworden. En als we dan spreken waarom bedrijven zich moeten verdiepen in online marketing is dat net de reden. Hoe kan ik als bedrijf groeien en een verschil blijven maken en hoe kan ik alle mogelijkheden die internet biedt, optimaal gaan benutten?
Tenslotte: wat is jouw rol op GABC en Search University ?
Op 03 mei en 15 juni zal ik vooral de rol van moderator op mij nemen. Ik vind het belangrijk dat elke spreker en zijn topic voldoende ingeleid wordt en dat het publiek naar huis kan gaan met alle antwoorden die ze verwachten. Mijn rol bestaat er dus uit om na elke sessie voldoende interactie te creëren en de vragen los te weken bij het publiek.
En ik doe dit ook vanuit mijn passie. Als oprichter van bSeen en pioneer op vlak van online marketing ben ik 11 jaar lang actief geweest (2000-2012) met alles wat te maken heeft om maximaal rendement te halen uit een website. Ik vind het heel belangrijk dat ik kan zorgen voor maximale kennisoverdracht. Vroeger deed ik kennisoverdracht als dienstverlenend webburo (Netlash-bSeen), vandaag doe ik nog steeds hetzelfde maar dan via de website en de events.
PS
Binnenkort kan je hier interviews lezen met de andere sprekers van beide events. Zij vertellen al iets meer over de topics waarover ze gaan spreken. Watch out for it!
Inschrijven op beide events kan via :