Sociale netwerken zijn erg levendig en veranderen voortdurend. Zo is de gemiddelde Twitter gebruiker anno 2012 twee jaar jonger dan in 2010. Zet je schrap voor een Amerikaans onderzoek van Pingdom, met enkele verrassende resultaten.
Als een organisatie op Twitter zit, of er over nadenkt de stap te maken, weet die organisatie dan wel wie ze kunnen bereiken? De gemiddelde Twitter gebruiker is een 37 jarige vrouw. In 2010 was de gemiddelde Twitter gebruiker ook vrouwelijk, maar twee jaar ouder. Sociale netwerken durven dus wel eens te veranderen van publiek. Wat blijkt nu? Ieder sociaal netwerk heeft zijn eigen karakter en zijn eigen publiek.
Leeftijdsverschillen
Meer dan de helft van de Twitter gebruikers is ouder dan 35 jaar. Daarmee komt Twitter uit op een gemiddelde leeftijd van 37 jaar. Met deze leeftijd zit het sociale netwerk in het midden van de onderzochte netwerken. Met een gemiddelde leeftijd van 28,6 jaar is DeviantART het jongste sociale netwerk. Orkut is een opvallende derde jongste met een gemiddelde leeftijd van 32,3 jaar.
Minder verrassend zijn de LinkedIn gebruikers. Met een gemiddelde van 44,2 jaar is dit het ‘meest volwassen netwerk'. Bovendien heeft LinkedIn de grootste groep gebruikers van een leeftijd boven de 55 jaar. Maar is dit een verrassing?
LinkedIn wordt gevolgd door Yelp die een gemiddelde leeftijd heeft van 42,2 jaar.
Wat met Facebook? Zij staan met een gemiddelde leeftijd van 40,5 jaar op een derde plaats. In de afgelopen 2,5 jaar is deze gemiddelde leeftijd met twee jaar toegenomen.
Geslachtsverschillen
Van de 24 onderzochte sociale netwerken waren er maar liefst 17 netwerken waar meer vrouwen actief zijn dan mannen. Techniche netwerken zoals Slashdot, tack Overflow en Hacker News zijn uitzonderingen op de regel en trekken dan weer meer mannen aan.
Opvallend, maar minder verrassend is Pinterest. Met en publiek van 79% vrouwen is het veruit het meest vrouwelijke sociale netwerk. Gevolgd door Goodreads (70%) en Blogger (66%). Zo kunnen we wel stellen dat mannelijke Pinterest gebruikers de uitzondering op de regel is.
Facebook en Twitter zijn erg gewaagd aan elkaar. Beide hebben ze 60% vrouwen en 40% mannen op hun netwerk.
Hoe zit het in België?
Het onderzoek van Pingdom heeft betrekking op de Amerikaanse markt. Maar wat met België? Dergelijke recente cijfers van een onderzoek van vergelijkbare omvang zijn niet beschikbaar. Toch kunnen we ervan uitgaan dat er geen grote veranderingen zullen zijn in de Belgische markt. Dit omdat de gemiddelde leeftijd veel te maken heeft met de aard van het netwerk.
Eerder toonden kleinere onderzoeken wel al aan dat het aantal mannelijke en vrouwelijke Facebook gebruikers niet zo ver uit elkaar liggen. Recente cijfers van Social Bakers geven aan dat we op de Belgische markt een beter evenwicht hebben tussen mannelijke en vrouwelijk Facebook gebruikers. Social Bakers gaf een verdeling van 51% mannen en 49% vrouwen die actief zijn op Facebook.
Het is logisch dat de gemiddelde leeftijd van LinkedIn hoger ligt dan die van Facebook omdat LinkedIn een zakelijk netwerk is. Veel heeft dus te maken met de aard van het netwerk, iets wat grensoverschrijdend is. Toch kijken we uit naar dergelijke recente cijfers over België.
Dagelijks worden op die manier miljoenen euro's weggespoeld. Heel wat bedrijven falen in het accepteren van de eigenheid van de verschillende netwerken. Trends volgen, jezelf in vraag stellen en blijven interesse hebben in je eigen doelgroep is het minimum om als bedrijf succesvol te zijn.
-- --
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi