Promoties en wedstrijden op facebook zijn aan een steile opmars bezig. We zien het allemaal wel eens verschijnen: "deel deze foto en maak kans op de nieuwe iPhone" of "like deze post en misschien win jij wel een reis naar de zon." Toch zijn deze wedstrijden niet zo vanzelfsprekend, want er is heel wat regelgeving aan verbonden. Er is in de eerste plaats de Guidelines van Facebook zelf, maar daarnaast ook nationale wetgeving omtrent kansspelen en loterijen. Dit artikel tracht alle regels bij het organiseren van een facebook-wedstrijd op een rijtje te zetten.
Facebook-guidelines
De Facebook Guidelines zijn van toepassing op alle soorten promoties, al geeft men geen definitie van wat een "promotie" nu precies inhoudt. Als voorbeelden van een "promotie" worden wedstrijden en loterijen gegeven, wat de toepassing van de Guidelines zeer ruim maakt. Het feit dat je wedstrijd conform de Facebook Guidelines verloopt maakt je wedstrijd nog niet volledig legaal. Facebook legt de verantwoordelijkheid voor het naleven van andere toepasselijke wetgeving bij de organisator zelf.
Een eerste belangrijke regel in de Facebook Guidelines is dat alle activiteiten van de promotie moeten verlopen via Facebook Apps. Dit betekent dat het verzamelen van de inzendingen, de beoordeling ervan en de loting volledig via een aparte applicatie moet worden geregeld. Vanaf deze pagina kan je dan een wedstrijdvraag stellen of de wedstrijd op een andere manier uitbouwen. Facebook wil op deze manier duidelijk controle behouden over de promoties.
Vervolgens stellen de Guidelines dat het alleen is toegestaan wedstrijden te laten verlopen met behulp van de volgende functies: het leuk vinden van een pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing. Facebook verduidelijkt wel dat dit slechts mogelijke voorwaarden zijn voor een wedstrijd, de 'vind ik leuk' knop kan niet gebruikt worden als automatische registratie van een wedstrijd of het stemmen bij een promotie. Dit is zeer streng en verbiedt onder andere het liken of delen van een foto, het taggen van personen in een foto of het delen van een bepaald bericht als methodes voor deelname aan een wedstrijd. Eerder vermelde voorbeelden zijn volgens Facebook dan ook niet toegestaan.
Sancties
Tenslotte vereist Facebook ook de vermelding van enkele zaken. Zo moet duidelijk gemaakt worden dat Facebook op geen enkele manier verantwoordelijk is voor de promotie en dat de deelnemer enkel gegevens verstrekt aan de organisator, niet aan Facebook. Het lijkt dan ook aangeraden een wedstrijdreglement op te stellen met deze vermeldingen en het verloop van de promotie. Het is tevens verboden de winnaars op de hoogte te stellen via directe facebook-toepassingen, zoals een bericht, het gebruik van Facebook chat of het posten van een bericht op de tijdslijn van de winnaar.
Bij het overtreden van de Facebook Guidelines neem je het risico dat de sociale netwerksite je pagina offline haalt. Deze Guidelines zijn echter niet de enige regels, er is mogelijk ook Belgische wetgeving van toepassing. De toepassing daarvan is minstens even belangrijk, omdat er aan overtredingen mogelijke boetes zijn verbonden. Voor kansspelen, wedstrijden met een vereiste inzet waarbij de winst minstens gedeeltelijk afhangt van het toeval (vb. Pokerspellen), heb je een licentie nodig van de kansspelcommissie. Het komt er dan ook op aan om geen deelnamekosten te vragen.
Specifieke regelgeving
Tenslotte zijn ook loterijen en tombola's aan specifieke regelgeving onderworpen. Hieronder verstaat men spelen die hoofdzakelijk op toeval berusten. In ons land geldt voor loterijen met geldprijzen een monopolie voor de Nationale Loterij. Voor wedstrijden met prijzen in natura heb je dan weer een vergunning nodig n.a.v de Wet op de loterijen van 31 december 1851. Heel wat Facebook-wedstrijden vallen ongetwijfeld onder deze categorie, vermits ze vaak hoofdzakelijk op toeval berusten, maar deze oude wet wordt niet echt streng toegepast. Om inbreuken te vermijden komt het er in ieder geval op aan om de wedstrijd niet te laten regeren door toeval, door bijvoorbeeld kennisvragen of een schiftingsvraag te stellen. Samengevat zijn er vijf stelregels bij het organiseren van een facebook-wedstrijd:
1. Maak een aparte applicatie voor de wedstrijd.
2. Deelname mag enkel afhangen van het leuk vinden van een pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing.
3. Stel een duidelijk wedstrijdreglement op met enkele door Facebook vereiste verplichte vermeldingen.
4. Vraag geen deelnamebijdrage
6. Laat je wedstrijd niet hoofdzakelijk van het toeval afhangen.
Deze bijdrage werd geschreven door Christophe Meysmans, juridisch redacteur voor mylex.