De toekomst van ondernemerschap is digitaal. Als het niet is op vlak van organisatie, support of verkoop, dan toch zeker op vlak van reclame. Reclame vinden we terug in verschillende vormen: logo's op producten, schreeuwende billboards, magazines, televisie, ... Technologie staat niet stil, en marketeers gebruiken gretig de kracht van sociale media en andere digitale methoden om het product aan de man te brengen. Vandaag staan we even stil bij de nieuwste ontwikkelingen.
Ondertussen zou het ‘common knowledge' moeten zijn: de gebruiker van Facebook is niet de klant van het bedrijf maar het product. Je aandacht wordt immers verkocht aan bedrijven in de vorm van reclame waardoor Facebook winst kan maken. Een tijdje terug kwam dit opnieuw aan bod in de nieuwe toespraak van Facebook. Origineel werd het succes van een campagne gemeten door de hoeveelheid kliks op de link. Facebook wil online marketeers tegenwoordig van dit idee doen afstappen. Bepaalde merken mikken ook eerder op verhoogde naambekendheid in plaats van een quick online sale. In samenwerking met Datalogix wil Facebook de correlatie bewijzen tussen de verhoogde campagne en verkoop van bijvoorbeeld Coca-Cola in uw lokale supermarkt. Je kan ook al een tijdje items in je Facebook nieuwsoverzicht terugvinden, waarin het lijkt alsof je vrienden een bepaald merk aanprijzen. Een kleine "Gesponsord"-vermelding valt de doorsnee gebruiker niet onmiddellijk op en de merknaam zit nogmaals in je hoofd. Er is, naar mijn weten, nog geen mogelijkheid om deze reclame te blokkeren met een programma zoals AdBlock. Deze handige applicatie werkt echter wel op de reclame in de rechter zijbalk waar je verschillende gepersonaliseerde reclames terugvindt. De gerichte reclame wordt berekend op basis van de pagina's waar je fan van bent en andere informatie die je vrijelijk met de digitale wereld heeft gedeeld. Reden tot angst? Niet helemaal: hoewel voorzichtigheid is geboden, wordt Facebook strenger dan ooit gecontroleerd en op het matje geroepen. Facebook wil in de toekomst ook de mogelijkheid bieden om een gebruiker niet enkel te laten aanduiden wat hij "leuk" vindt, maar ook wat hij wil. Men hoopt door middel van een "Want" knop nog meer mogelijkheden tot publiciteit te kunnen bieden aan hun klanten, adverteerders. De ‘Wants ' zouden aan je tijdlijn toegevoegd worden op een manier die een beetje doet denken aan Pinterest. Daarnaast zou een ‘Collect '-knop aanduiden dat je een product al bezit. Niet enkel handig voor de obligate mode-artikelen, maar evengoed voor een wildgroei aan verzamelaars. Een nieuwe ruilhandel?
Deze vorm van gepersonaliseerde reclame is niet nieuw. Google gebruikt je data al langer voor gepersonaliseerde reclame met Adwords. Je kan voorbeelden terugvinden bovenaan je Gmail-account of in de gele kaders wanneer je iets opzoekt. Bijna een jaar geleden implementeerde Google ook enkele gepersonaliseerde functies voor hun zoekmachine. Zo zou men ook in de standaard zoekresultaten rekening houden met de stad waarin je woont of met woorden waar je wel vaker naar zoekt. Cookies Hoe komen deze sites eigenlijk al deze informatie te weten? Deels door user-generated input (bijvoorbeeld het leuk vinden van Facebook-pagina's), en deels door cookies. Deze cookies zijn eenvoudig gezegd de kruimels die websites achterlaten op je computer. Bedrijven kunnen hierdoor in bepaalde mate zien hoe lang en waar u zich op het internet heeft bezig gehouden. Ons kantoor mylex richtte onlangs Cookierecht.be op om de consument, maar vooral de online ondernemer kennis te laten maken met de nieuwe wetgeving over deze cookies. Het melden van het gebruik van sommige cookies aan de consument (al dan niet expliciet of impliciet), is vaak geen overbodige luxe.
Futuristische reclameborden
Gepersonaliseerde marketing kan echter ook buiten je computerscherm plaatsvinden. Zo was er in het Verenigd Koninkrijk al een reclamebord dat je slechts meer informatie gaf wanneer het je als vrouw herkende. Er zijn reeds talrijke praktijkvoorbeelden van ‘leuke' reclamecampagnes waarbij het reclamebord je identificeert als een bepaalde groep van de bevolking. Innovatief, maar wat met je privacy? De databank waar zo'n camera aan kan toetsen is één van de belangrijkste elementen die bijdraagt aan effectieve herkenning. De Washington Times heeft over dit soort gezichtsherkenning en de Facebook database ook een artikel dat zeker het lezen waard is.
Ordehandhaving & Big Brother
Deze commerciële uitvinding kan echter ook worden omgezet in een militaire of politionele toepassing. Zo kunnen de nieuwe generatie snelheidscamera's tegenwoordig op bijzonder hoge snelheden informatie inwinnen over bijvoorbeeld je kenteken, gordel en GSM-gebruik. Een ouder model zie je hieronder in werking. De FBI gaat een stukje verder dan banale verkeersovertredingen en spendeert maar liefst 1 miljard dollar aan hun nieuwe Next Generation Identification (NGI) systeem. De database van dit project wordt in de toekomst liefst opgevuld door alle mogelijke bronnen, bijvoorbeeld publieke beveiligingscamera's op openbare plaatsen. Zonder al te veel moeite gaat het systeem heel de databank na en vindt met griezelige nauwkeurigheid of je strafrechtelijk gezocht wordt. NGI rond nu nog zijn testperiode af en zou daarna in de hele VS toegepast worden. Wanneer een staat het wenst zal het uiteindelijk mogelijk zijn om eender wie, eender waar, op te speuren voor vervolging.
De technologie is er en misbruik is mogelijk, maar dat biedt geen reden tot angst. Je doet toch niets verkeerd. Of wel?
Deze bijdrage werd geschreven door Bert Nijs, juridisch redacteur voor mylex.