Het komt niet geheel onverwacht, maar het blijft ergens toch een verrassing. Groupon staat op de rand van een definitieve val en de aandeelhouders weten het ...
Even recapituleren
- Groupon ontstond in 2008 als spin-off van ThePoint.com
- Tussen dan en nu kochten ze verschillende deal-of-the-day sites (zoals Groupon) op, over de hele wereld
- November 2011: Groupon trekt naar de beurs en haalt 805 miljoen dollar op
- Op dit moment (27/08 - 11h18) staat het aandeel op 4.40 dollar, dit is nog geen 25% van de koers bij IPO (beursgang)
Dus wie wil, kan Groupon aandelen kopen aan 75% korting ...
Resultaat?
Even opletten dat we hier oorzaak en gevolg niet omwisselen. Het is niet helemaal correct om te zeggen dat investeerders zich terugtrekken omdat het aandeel laag staat. Het aandeel staat laag omdat investeerders zich blijven terugtrekken. Maar uiteraard heeft de dalende koers een zeker effect op de volgers binnen de financiële markt.
Ondertussen wordt het heel gevaarlijk voor Groupon, want al zeker 4 investeerders die er voor de IPO al bij waren, hebben afgehaakt. Als je je eerste investeerders, de mensen die toen écht in je geloofden en je vertrouwden, begint kwijt te raken, wordt het misschien tijd voor koersverandering? (pun not intended)
De reden waarom deze eerste investeerders zich stilaan terugtrekken, ligt hem vooral in de steeds groter wordende groep tegenstanders, bestaande uit bedrogen klanten en onder druk gezette kleine zelfstandigen.
De praktijk van Groupon
We hebben al veel verhalen gehoord, maar dit is nu exact hoe Groupon werkt, oordeel zelf: (we nemen een restaurant als voorbeeld)
- Groupon zegt dat minder korting dan 50% geen zin heeft, anders doe je beter niet mee. Dus een restarant houder die van niet beter weet, gaat daarop in.
- Eerst moet het restaurant al het geld storten naar Groupon
- Pas wanneer vouchers ingewisseld worden, krijgt het restaurant zijn betaling
- Maar wel nog eens 50% minder, door "marketingkosten". (het restaurant houdt dus 25% over en niet de vooraf afgesproken 50%)
Dit alles wordt verpakt in een technisch onderbouwd verhaal, waar een "internet-leek" niet veel van begrijpt. Hierbij komt nog dat, wanneer de ondernemer niet oplet, de voorwaarden niet beperkt worden, waardoor je verhalen hoort over een bakker die plots 50.000 taarten moet bakken.
Gevolg voor andere internetbedrijven?
Op Beursduivel.be gaan ze nog een stapje verder en zeggen ze dat er hierdoor ook groter gevaar is voor Facebook. Laten we nu ook de plaatselijke kruidenier niet vergelijken met een supermarkt, want Facebook is volledig anders opgebouwd en heeft veel meer diverse pistes te bewandelen dan een basic concept als Groupon.
Daarnaast stellen ze op Beursduivel nog eens de vraag of we niet terug richting een internetbubbel gaan, zoals begin de jaren '00. Als je weet dat technologiebeurs NASDAQ (ondanks de dalingen van Facebook, Groupon en Zynga) het laatste jaar toch 18% gestegen is, lijkt me die vraag niet zo relevant. Tech bedrijven worden overgewaardeerd bij de IPO, dat wil niet zeggen dat er een nieuwe internetbubbel in aantocht is, toch?
-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.
Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi