De Belgische app-ontwikkelaar werkt als free-lancer, ontwikkelt apps in opdracht van klanten en gebruikt vooral het Google Play- (ex-Android) of het iOS-platform. Dat blijkt uit een enquête van technologiefederatie Agoria en Mobile Monday over het profiel van de app-ontwikkelaar in ons land.

Opvallend, vorig jaar bleken de meeste app-ontwikkelaars nog hobbyisten. "De professionalisering is daarmee ingezet," zegt Tanguy De Lestré van Agoria. "Ons land telt nu 400 app-ontwikkelaars en we moeten deze mensen helpen om te groeien. Zo kunnen we een nieuwe veelbelovende sector ontwikkelen voor onze economie."

Apps zijn hot: steeds meer mensen gebruiken ze op smartphones, tablets, laptops en TV. En ook het onderwijs heeft het begrepen; aan verschillende hogescholen starten ze binnenkort met technologische opleidingen rond app-ontwikkeling.

Full-time job

Agoria en Mobile Monday peilen sinds twee jaar naar het profiel van de app-ontwikkelaars. En dat verandert heel snel, zo blijkt. App-ontwikkelaar wordt steeds meer een full-timejob. Vorig jaar spraken we nog vooral over hobbyisten. Dit jaar blijken steeds meer mensen als free-lancer (29%) aan de slag, daarna volgen de hobbyisten (15%) of mensen die voor een mobiele IT-integrator (13%) werken. De Lestré: "De mobiele ontwikkelaar werkt in opdracht. Er is dus duidelijk een vraag van de markt."

Ook het inkomstenmodel bewijst dit: 61 procent van de ontwikkelde apps zijn in opdracht, daarna volgt de app die via het internet te downloaden is. De Lestré: "Door de stijgende vraag in de markt, zijn app-ontwikkelaars zekerder van inkomsten. Het inkomstenmodel gelinkt aan inkomsten per gedownloade app is onzekerder. Vaak moet je ook een hele marketingmachine gebruiken om jouw app gekend te maken in zulke appwinkels." Dit laatste is ook niet toevallig één van de vaakst genoemde problemen in de enquête: het is en blijft erg moeilijk om in de verschillende ‘app-stores' bekendheid voor zijn app te verkrijgen.

Belgische apps steunen

Terwijl een app de voorbije jaren vooral gezien werd als een gimmick, staan ze dit jaar voor een echte doorbraak. "In 2010, het jaar nul voor de apps in België, ging het vooral om hobbyisten. Een jaar later zagen we de opkomst van de marketeers. En nu is het de beurt aan ICT-integratoren. De B2B-applicaties worden ook erg belangrijk," zegt De Lestré. Agoria wil samen met de overheden jonge start-ups sterker maken. "Dit is een mooie gelegenheid voor ons land om een nieuwe economische sector te creëren. We moeten deze jonge mensen na de start-upfase begeleiden om te kunnen groeien want dit is de meeste complexe fase voor ondernemers. Er is in elk geval geen enkele reden waarom buitenlandse apps succesvoller zouden zijn dan Belgische apps."

Wie is de app-ontwikkelaar?

Welke moeilijkheden ondervindt hij of zij?

Welk bestuursysteem gebruikt hij of zij?

Welke apps ontwikkelt hij of zij (categorie)?

--

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi