We leven in een creatief land, met creatieve bedrijven en creatieve mensen. Meer en meer ondernemingen gaan ook op zoek naar die creativiteit en maken daar dan ook een belangrijk punt van tijdens sollicitatiegesprekken. Het is dan ook belangrijk dat je dit op verschillende manieren uitspeelt.
Hoe?
Vraag wat creativiteit betekent voor hén.
Deze vraag gaan ze waarschijnlijk niet verwachten, tenzij ze natuurlijk dit artikel gelezen hebben, wat er wel dik in zit… Door die vraag te stellen, maak je duidelijk dat je echt op zoek bent naar een match, wat de interviewer ook belangrijk vindt. Je kan dan wat je zegt tijdens het gesprek, baseren op het antwoord dat je op die vraag hebt gekregen.
Niet veel sollicitanten stellen zelf dergelijke vragen. Ben je dus één van de zoveel kandidaten, dan ga je beter "blijven plakken" bij de interviewer, door je zin voor initiatief en discussie te demonstreren.
Zorg dat je jouw humor op zak hebt!
Humor is een belangrijke eigenschap, humor en een gezonde kijk op het leven. Het zit namelijk zo dat creatives met hun creaties dikwijls rechtstreeks naar de doelgroep moet en humor is nu eenmaal een belangrijke factor bij het emotioneel binden van je doelpubliek aan je brand. Laat dus in het gesprek zien dat je een goeie dosis humor bezit, zonder de stand-up comedian te willen uithangen.
Let wel op met sarcasme en ironie, niet iedereen kan zo'n humor appreciëren, dus kijk goed naar de reacties van je gesprekspartner.
Forget the box.
Als creative sta je in de wereld met een unieke visie, vergeet dus out-of-the-box-denken, vergeet gewoon de box. Maak dus duidelijk dat je verder denkt dan 'het gebruikelijke' en dat je activiteiten en acties van concurrenten wel bekijkt om mee te zijn, maar je je er niet noodzakelijk op baseert. Unieke visie.
Laat ook zien dat je niet denkt in losse campagnes, losse acties, maar dat je telkens het geheel bekijkt en dat je rekening houdt met de invloed die je professionele acties hebben op je omgeving. Dus geen campagne voor online, geen design enkel voor project X, … maar een visie en een overzicht die op lange termijn kan uitgespeeld worden, ten voordele van de brand.
Be special
Vooral bij starters merk je vaak dat ze iets te zakelijk willen zijn in een gesprek, ze willen namelijk 'professioneel' overkomen. Maar je solliciteert voor een creatief beroep - want de hele internetsector is in feite een creatieve sector - en creatieve mensen zijn meestal niet zakelijk en conventioneel. Heb je dus een paar rare kronkels of unieke karaktertrekken die mee de oorzaak zijn van je creativiteit, steek dat niet weg! Meer nog, speel het uit. Leg uit dat je kledingstijl en je manier van denken en handelen net de reden zijn waarom je creatief bent. Een creative moet zoveel mogelijk zichzelf kunnen zijn om zijn verbeelding de vrije loop te laten gaan.
Dé vraag
Tegenwoordig wordt er tijdens een sollicitatiegesprek voor een creatief beroep dikwijls een case voorgesteld. Iets wat eerder al in het bedrijf een uitdaging was. Ze stellen die voor en vragen jou dan een oplossing te bedenken. We weten dat het moeilijk is om je hierop voor te bereiden, maar weet dat die vraag er waarschijnlijk komt en weet dat je hier een niet voor de hand liggend antwoord op moet geven. Soms gaan het zelfs compleet van de pot gerukte vragen zijn die niets met het bedrijf te maken hebben, gewoon om te testen hoe stevig je in je schoenen staat en hoe snel je een origineel, doch logisch antwoord kan bedenken. Be quick on your feet.
Zo was er ooit een HR-manager die de vraag stelde: "Hoe zou je een jumbo jet wegen zonder industriële weegschaal?". Het antwoord die de sollicitant gaf: "Ik zou vier muren bouwen rond de jumbo jet, de boel vullen met water, kijken hoeveel water er in gaat ten opzichte van het totale volume en dan kan je uitrekenen hoe zwaar het vliegtuig is." Die persoon is dan trouwens aangenomen, los van het feit dat zijn oplossing niet helemaal compleet was.
"Waarom moeten we jou aannemen?"
Die vraag zal je zeker krijgen en hier hangt het wat af van welk type persoon je voor je hebt. Doorgaans is het de beste keuze om je antwoord op te stellen in 2 delen.
Het eerste deel is een serieus antwoord en goed onderbouwd om te illustreren waarom ze jou nodig hebben. Je hebt in je voorbereiding alle info over het bedrijf verzameld, dus hier zou je perfect moeten kunnen op antwoorden.
Het tweede deel van je antwoord is dan een komische knipoog naar waarom jouw karakter past binnen het bedrijf. Is er een PS3 aanwezig op kantoor, zeg dan dat je gaat zorgen voor Singstar. Is enthousiasme belangrijk voor het bedrijf? Zeg dan dat je elke morgen een pilletje moet nemen om je enthousiasme onder controle te houden, maar dat je voor hen wel bereid bent die pilletjes te laten. Dit klinkt er misschien wat ‘over', maar aangezien je eerst een onderbouwd en serieus antwoord hebt gegeven, werkt dit positief. In die zin dat humor onbewust een sterkere band creëert tussen twee mensen én dat je zo ook aantoont dat je verder denkt dan het ‘gewone'. Dat je dus creatief genoeg bent om een origineel antwoord te verzinnen.
Complimentjes
Voor je naar je sollicitatiegesprek gaat, zoek dan even naar foto's van het bedrijf. Let ook op alles wanneer je binnenkomt en naar het gesprek geleid wordt. Zie je dat er aandacht wordt besteed aan het interieur en heb je het gevoel dat er elementen in opgenomen zijn om de creativiteit van de medewerkers te stimuleren? Vermeld dit wanneer je kennis maakt met de interviewer. Haal dit nog eens boven wanneer de vraag gesteld wordt waarom je graag bij hen wil werken. Dus dat je graag werkt voor een bedrijf dat aandacht besteedt aan het voeden van creativiteit. Som ook enkele elementen op die opgevallen zijn.
Een paar basics
Om af te sluiten nog twee basics die geen enkele sollicitant zou mogen vergeten en al zeker niet als sollicitant voor een creatief beroep.
- Breng huiswerk mee. Soms wordt dit gevraagd in de vacature, soms niet. In elk geval zorg je best voor enkele voorbeelden van je werk.
- Voorbereiding. Zorg dat je goed geïnformeerd bent over het bedrijf waar je gaat solliciteren. Leer hun missie, visie en waarden, zoek op wie de 'big chief' is, wie aan de basis lag van het bedrijf, wat het bedrijf al gerealiseerd heeft, hoeveel mensen er werken, ...
Go get it
Ongetwijfeld zijn er nog tips & trics om te solliciteren voor een creatief beroep, maar als je al rekening houdt met de bovenstaande, sta je al een stuk verder. Het belangrijkste dat je moet onthouden en altijd in je achterhoofd houden tijdens het gesprek: "Ik ben hier voor een creatief beroep, ik moet tijdens dit gesprek dus elke kans grijpen om die creativiteit uit te spelen."
Deel gerust eigen tips en ervaringen in de comments hieronder.
Now, go get that job! ;-)
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi