Ik hoorde onlangs iemand zeggen dat innovatie de nieuwe olie wordt. En het kan wel kloppen. Zelfs letterlijk. Elk bedrijf wil en moet innovatief zijn, dat weten we onderhand allemaal. Maar weten we ook HOE we dat moeten aanpakken? Is innovatie iets wat je kan bestellen? Of misschien kan je het verplichten bij je team? "Vanaf nu verplicht ik jullie innovatief te zijn..."
Innovatie is volgens mij vooral een 'magisch' gevolg van het aaneenschakelen van een aantal breinen. Innovatie komt namelijk zelden door één persoon tot stand. Zelfs Steve Jobs had mensen rond zich met wie hij af en toe eens kon sparren om te zien hoe zijn ideeën ontvangen werden. Ik ben er dus heilig van overtuigd dat de juiste atmosfeer creëren minstens even belangrijk is als creatieve mensen in huis halen. De juiste atmosfeer inspireert, inspiratie zorgt voor creatie, it's basic logic. Een eerste tip is er dan misschien vooral ééntje voor ondernemers: heb je dringend innovatieve ideeën nodig? Verwacht dan niet van jezelf dat jij er alleen moet opkomen, gebruik je mensen, zelfs de boekhouder en de receptionist, waarom niet, iedereen heeft ideeën. Te veel verantwoordelijkheid nemen op dit vlak, als ondernemer, zorgt voor frustraties en frustraties belemmeren de creativiteit.
Voor innovatie heb je creativiteit nodig
Kort een onderscheid maken tussen creativiteit en innovativiteit. Iemand kan creatief zijn zonder innovatief te zijn, maar omgekeerd komt niet voor. Zonder creativiteit kan je gewoonweg niet meer innovatief zijn. Tenzij je een volledig nieuwe markt, een volledig nieuwe productgroep kan bedenken (de tablets bijvoorbeeld), moet je met de hulp van je creativiteit combinaties maken tussen bestaande elementen en van daaruit een innovatief geheel creëren.
Maar die creativiteit komt er niet zomaar.
"Volgende week om 8h gaan we creatief zijn eh!"
Creatief zijn op commando is slechts weinigen weggelegd. Dus als je een meeting met je medewerkers vastlegt, steun dan niet te veel op het feit dat de meeting bedoeld is om innovatieve ideeën en concepten te bedenken. Creativiteit zit in iedereen, in de ene al wat meer en dichter tegen de oppervlakte dan bij de ander. Maar het zit in iedereen. De uitdaging is om het er op het juiste moment uit te krijgen.
Vaak is het gewoon kwestie van een aantal belemmeringen en drempels weg te werken. Veel mensen zijn misschien niet zozeer verlegen, maar toch is er iets wat hen tegenhoudt om zich volledig los te laten in een discussie met één of meerdere collega's. Is het toch verlegenheid? Een zekere vrees om zich belachelijk te maken? De veronderstelling dat "de anderen" het beter weten? Ooit zelfs gehoord: "Het is beter tegenover je baas om helemaal niets te zeggen dan om met een slecht idee af te komen".
bron foto: onextrapixel.com
Maar een reden die vrij veel voorkomt is de volgende: sommige mensen vrezen dat voortbouwen op een idee of met een alternatief afkomen, een vorm van kritiek leveren is. "En wie ben ik nu om kritiek te leveren op Mr. Xyz?". Dit zie je vooral bij die oudere bedrijven waar nog een verticale structuur heerst.
Het vraagt geen genie om te beseffen dat dergelijke drempels gigantische creativiteits-filters zijn. Als je met die ingesteldheid aan een meeting moet beginnen, waar de hoofdfocus "innovatieve ideeën" is... Wel, 't zal niet gemakkelijk worden eh.
Zo krijg je de boel op gang: "Kill a Stupid Rule"
1 - Roep je mensen samen
Zoals eerder vermeld: het kan een goed idee zijn om vooraf niet te veel te zeggen over het doel van de meeting. Misschien zelfs de meeting helemaal niet aankondigen. Wanneer men niet te veel tijd heeft om zich druk te maken over gevolgen en "strategie", blijft er veel breincapaciteit over voor creatieve ideeën.
Je zet dus je mensen samen en verdeelt ze in groepjes van 2 of 3. Best combinaties maken tussen verschillende functies en rollen binnen het bedrijf.
2 - Geef alle groepjes 10 MINUTEN om 1 VRAAG te beantwoorden
Stel slechts één vraag: "Stel dat je één regel zou mogen aanpakken of verwijderen, die jou belemmert je job deftig uit te voeren, welke zou dit zijn en wat zou je ermee doen?"
3 - Afwachten ...
Als zaakvoerder of manager moet je hier wel een dikke huid hebben. Veel van wat hier zal afgekraakt worden, heb jij net geïnstalleerd. En het ergste wat je bij deze oefening kan doen, is iemand tegenspreken of kwaad worden (OK, misschien niet het érgste, maar toch wel erg).
Na 10 minuten zal je merken dat je mensen nog meer tijd willen. Tien minuten is voor de meesten niet voldoende tijd om zowel een idee te bedenken en die voldoende gefundeerd op te schrijven. Eer je de vraag volledig doorhebt, voor jezelf uitgemaakt hebt met welke elementen je zeker rekening moet houden en de tijd genomen hebt om een paar pistes te doorlopen ... zijn die 10 minuten al voorbij.
Laat ze zeker verder doen. Stop ze dus niet na 10 minuten. Dit vanwege twee redenen:
- De 'opluchting' (laten we het even zo noemen) bij je medewerkers bij het horen dat ze nog wat extra tijd krijgen, zorgt voor een veel heviger engagement.
- Maar het sterkste effect is het gevoel van appreciatie die je hierdoor installeert. Remember dat ze hier zijn om kritiek te geven op jou en het management. Ze zijn op dat moment bezig met zoveel mogelijk regeltjes op een zo creatief mogelijke manier de grond in te boren. Als jij dan na 10 minuten zegt: "Oh.. doe nog maar wat verder, jullie zijn goed bezig..", laat je zien dat je het serieus neemt en dat je hun mening apprecieert.
4 - Elk schrijft zijn 'ergste' regel op een post-it
Vervolgens laat je elk zijn post-it op een bord of (groot) blad kleven. Op dat blad staan twee assen:
- X - Impact: in welke mate zal de nieuwe regel (of oude die je weg wil) een impact hebben?
- Y - Implementatie: Hoeveel tijd, geld, middelen kost het om dit te implementeren?
Ter verduidelijking: Deze twee assen vormen 4 quadranten:
- Moeilijk te implementeren en weinig impact (links boven)
- Moeilijk te implementeren en veel impact (rechts boven)
- Makkelijk te implementeren en veel impact (rechts onder)
- Makkelijk te implementeren en weinig impact (links onder)
5 -- Bespreek de resultaten
Laat hier vooral zien dat je bereid bent te luisteren. Breek geen voorstellen af. Sommigen zullen namelijk afkomen met regels die eigenlijk geen regels zijn, of zaken waarvan zij overtuigd zijn dat het véél impact zal hebben, terwijl het eigenlijk niet zo is, ...
Kortom: laat het groeien, laat mensen spreken, hun hart luchten.
6 - Laat de groep kiezen: makkelijke implementatie, veel impact - Kill them on the spot
De hoofdbedoeling van de oefening is om stomme regels te vernietigen, dit omdat "Kill a Stupid Rule" beter klinkt dan "Change a Stupid Rule" ... Punt is dat je ter plaatse enkele beslissingen moet nemen, of het nu werkelijk regels vernietigen is, of toch gewoon wat aanpassen. Waarom?
Door dit te doen, laat je zien dat je werkelijk luistert naar je mensen, meer nog: dat je werkelijk rekening houdt met hun mening.
7 - Ga verder en vermenigvuldig de vernietigde regels
Het is een beetje zoals een organisatie dat contact houdt met het publiek tussen events in. Je geeft ze af en toe iets, vraagt wat interactie, enzovoort. Hier net hetzelfde. Er zullen regels of voorstellen zijn waarover je niet kan beslissen het moment zelf. Geen probleem, neem ze mee en doe het later. Als het een verbetering is voor het bedrijf.. waarom niet?
Wanneer je dan de beslissing doorgevoerd hebt, communiceer je dit dan ook heel duidelijk met je mensen. Steun op het feit dat het één van de voorstellen uit die sessie is en laat nog eens goed blijken dat je dus werkelijk goed luistert naar wat je mensen te zeggen hebben en dat je samen met hen naar een gestroomlijnd en efficiënt bedrijf wil evolueren.
8 - Blijf luisteren
Nu begint het echte werk pas. Je hebt dus voldoende laten zien dat je aanspreekbaar bent en dat je iets doet met de input die je krijgt. Dit zorgt voor een soort vrije en uitnodigende oprit voor je medewerkers. En dit was ook de bedoeling van die oefening.
Nu je mensen weten dat
- ze vrij hun mening mogen uitspreken
- ze vrijuit kritiek mogen geven
- er rekening wordt gehouden met hun input
- een minder goed idee niet afgestraft wordt
gaan ze veel sneller naar je toe komen met nieuwe input, ook al is dit niet meer tijdens een meeting.
Zolang je zelf blijft luisteren, zullen zij blijven spreken. Allemaal door één oefening ... en een gigantische mentale shift.
Heb jij dit al geprobeerd? Of een gelijkaardige oefening? Wat was het resultaat?
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi