Veerle Pieters is voor veel designers in binnen- en buitenland een bron van inspiratie. We mochten even bij haar op gesprek om verder kennis te maken. Dit is het resultaat ...

Veerle, kan je kort wat over jezelf vertellen? Hoe ben je gekomen waar je nu bent?

Ik ben direct na mijn schoolperiode gestart met werken, of toch geprobeerd. Ik kreeg verschillende keren het deksel op de neus, telkens met dezelfde reden: te weinig ervaring. Ze vonden mijn werk meestal wel goed en mooi, maar ze zochten iemand met meer ervaring. Dan heb ik maar besloten om zelf mijn ervaring op te bouwen en dus zelfstandig te beginnen. Ik ben dit wel altijd van plan geweest, maar ik had toch graag eerst wat meer bijgeleerd vooraleer ik de stap zette.

Ik ben toen als freelance designer begonnen, maar dat was begin jaren '90, internet bestond toen amper, dus ik werkte alleen op print design. Ik moet wel zeggen dat het niet gemakkelijk was. DTP (Desktop Publishing) stond toen zelf nog in de kinderschoenen en er was nog niet zoveel werk te vinden.

Sinds '95 ben ik het internet beginnen verkennen en heb ik gemerkt dat daar potentieel veel werk in zat voor een designer. Ik ben dan wat beginnen spelen met de verschillende mogelijkheden en zo ben ik daarin doorgegroeid.

Je bent dus met design voor internet aan de slag gegaan, vooral uit persoonlijke interesse?

Het was misschien de aanzet, maar ik merkte snel dat internet – en vooral design voor internet – enorm en snel zou evolueren, ook al was er op dat moment nog niet veel mogelijk. Zeker wanneer er de laatste jaren smartphones en dan ook tablets bij kwamen, was er veel nood aan design voor user interfaces. Voordien was dit er ook al in beperkte mate, door websites die aandacht besteedden aan hun design, maar vooral sinds de komst van die extra devices, is het mogelijke werk voor een designer een pak gegroeid.

Je geeft aan dat je vrij snel doorhad dat design via internet snel en lang zou blijven evolueren. Heb je nu nog het gevoel dat het aan belang zal winnen?

Ja, toch wel. Mensen zijn steeds vaker mobiel actief en verwachten ook steeds meer van mobile devices. De devices zijn daarbij één iets, maar wat je erop kan doen, bepaalt vooral het nut. Als men 's avonds in de zetel ligt en nog één en ander wil opzoeken of bekijken, dan moet het snel, simpel en gemakkelijk zijn. Mensen willen niet meer teveel nadenken, louter over het gebruik van iets. Het moet zichzelf uitwijzen. Dit gaat uiteraard hand in hand met development en usability, maar design is hierbij een minstens even belangrijk element. Niet enkel bepaalt het design vaak de aantrekkelijkheid, maar ook deels of het als user-friendly ervaren wordt of niet. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat design belangrijker is dan de rest, zeker niet, maar het speelt een niet te onderschatten rol.

Hoe belangrijk is technologie voor designers?

Je moet er op zijn minst voeling mee hebben en mee zijn met de belangrijkste evoluties. Technologie is natuurlijk een breed begrip. Je hebt de technologie die beschikbaar is voor designers om hun werk te doen, maar je hebt ook de technologie in de bredere zin van het woord. Dit wordt soms vergeten door designers. Als je niet weet wat er op technologisch vlak tegenwoordig allemaal mogelijk is, zeker wanneer we kijken naar design voor internet, dan is het moeilijk om in te spelen op die nieuwe opportuniteiten en ontwerpen af te leveren die volledig op punt staan.

Ook de ‘methodes' die de mensen hanteren zijn belangrijk om vertrouwd mee te zijn. Hoe gebruikt men bepaalde devices en hoe speel je daar als designer op in? Dat zijn belangrijke vragen waar je best wel een antwoord op weet.

Om even een concreet voorbeeld aan te halen: toen HTML5 doorbrak, was/is dat dan ook iets waar jullie je als designer moeten in verdiepen?

Klopt. Je moet natuurlijk niet van nul iets kunnen uitbouwen, puur in HTML5 – als je dat kan, zoveel te beter uiteraard- maar je moet zeker weten welke extra mogelijkheden erdoor gecreëerd worden voor developers. Want die extra mogelijkheden moeten dan op hun beurt visueel worden weergegeven. Dit ligt ook weer wat anders dan bijvoorbeeld bij iOS. iOS is meer een keuze. Er zijn designers die zich enkel toeleggen op websites, of op Android, of op iOS, maar HTML5 is algemener. Dit zal overal geïntegreerd worden, dus dit moet je kennen.

Toch nog eens duidelijk meegeven dat er van een designer niet verwacht wordt dat je alles tot in de details moet kennen. Je weet best in grote lijnen wat er mogelijk is, maar er is natuurlijk nog ruimte om te overleggen met developers om eens af te checken of iets al dan niet haalbaar is van hun kant.

Een situatieschets: Twee designers werken afzonderlijk aan hetzelfde project, in samenwerking met dezelfde developer. De ene is énorm creatief, maar heeft door budgettekort enkel de basic tools ter beschikking om het werk uit te voeren. De tweede is veel minder creatief, maar heeft de beste en duurste tools ter beschikking. Wie zal volgens jou het beste werk afleveren? Met andere woorden, wat primeert er: creativiteit of de tools die een designer ter beschikking heeft?

Ik zou zeggen dat diegene met de meeste creativiteit en de mindere tools toch nog het beste werk zal afleveren. Creativiteit vind ik persoonlijk nog altijd belangrijker dan de technische mogelijkheden die een designer ter beschikking heeft.

De tools zijn vooral een handig hulpmiddel. Ik kan nu bijvoorbeeld acties in één stap uitvoeren, waarvoor ik een paar jaar geleden 10 stappen voor moest uitvoeren. Het helpt je dus om sneller en efficiënter te werken. De effecten en visuals zijn uiteraard ook veel uitgebreider bij duurdere en complexere tools, maar zonder de creativiteit kan je er niet veel mee doen.

Om het heel extreem te stellen: iemand kan met potlood en papier een perfect design afleveren, waar iemand anders, bij wie de creativiteit ontbreekt, misschien gewoon blijft staren naar zijn goed uitgewerkte tools.

Aan een webbureau of agency zou je dus aanraden om eerder voor een jong profiel te kiezen, die minder ervaring heeft met de tools zelf, maar heel creatief is. Zo iemand voorrang geven op iemand die wel ervaring heeft met de tools, maar een stuk minder creatief is.

Inderdaad, als het verschil in creativiteit echt duidelijk is, zou ik voor het jongere profiel gaan. Die ervaring komt er wel. Creativiteit is moeilijker aan te leren.

Wat doe je om mee te blijven met trends en technologieën?

Eigenlijk is het vrij simpel, ik leer vooral bij via internet. Nieuwe dingen leren kennen, inspiratie opdoen en kennis via artikels. Ik weet niet of je mijn Twitter volgt, maar daar post ik ook regelmatig de dingen waar ik inspiratie en kennis uithaal. Er zijn zo een aantal blogs en websites die ik trouw volg. Een aantal mensen die toch telkens iets mooi en vernieuwend creëren.

Opmerking van de redactie: We delen onderaan dit artikel de links die we van Veerle mochten ontvangen. Dat zijn de websites en blogs die zij volgt om mee te blijven met evoluties en om inspiratie op te doen.

Af en toe ga ik ook naar conferenties, al heb ik meestal het gevoel dat het vooral op het sociale gericht is, het netwerken. Uiteraard blijft er wel altijd iets hangen waar je je dan achteraf ook verder in verdiept, maar het internet is wel mijn belangrijkste bron.

Dus ook bij designers wint social media aan belang?

Absoluut!

Veel mensen in de sector zien jou als een trendsetter, een autoriteit, op vlak van design en stijl. Wat vind je daarvan?

Ik verschiet daar wat van, ik weet niet goed wat ik daarop moet zeggen. Als dat zo is, dan komt dat vrijwel onbewust, ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig. Ik ben zelfs iemand die niet zo graag op trends springt, gewoon omdat ze een trend zijn. Het klopt wel dat ik mijn inspiratie zoek bij mensen die bepalend zijn voor de richting die design uitgaat, waardoor ik af en toe elementen verwerk in mijn ontwerpen die dan later een trend worden. Maar vaak komt de inspiratie ook volledig uit een andere hoek, bijvoorbeeld stomweg een filmposter of een schilderij, vaak iets onbelangrijk, maar iets wat mijn aandacht trekt.

Het kan dus wel kloppen, maar ik blijf het toch verrassend vinden…

Misschien is dat net de reden waarom mensen jou zo zien, omdat trendsetter zijn geen bewust doel is en je net enkel opneemt en herwerkt wat je zelf mooi vindt, niet wat de trend zegt dat mooi is. In elk geval ben jij voor velen een bron van inspiratie, zoals die mensen die je zelf volgt voor jou zijn.

Twitter: @vpieters

Linkedin: Veerle Pieters

Veerle's inspiratiebronnen:

 

Veerle, bedankt voor jouw tijd en vooral voor je inzichten :-)

Veel succes verder en tot de volgende!