Ben jij één van de 262.000.000 mensen die de clip al op Youtube heeft bekeken? Of zelfs één van de zovele duizenden die al een eigen versie heeft opgenomen? In elk geval is het moeilijk om nog niet van Psy en zijn Gangnam Style gehoord te hebben. Prof Marketing Dae Ryun Chang (Korea) onderzocht wat aan de oorzaak ligt van dit globale succes ondanks de vreemde taal.

Laat duidelijk zijn dat het hier niet over het filmpje zelf gaat, we gaan je dus niet uitleggen hoe je een K-Pop muziekvideo succesvol kan lanceren... Er zijn echter elementen in de marketing aanpak die perfect toepasbaar zijn binnen (Belgische) internetbedrijven.

Durf loslaten, geen copyrights

Het team van Psy heeft er bewust voor gekozen om geen copyrights te nemen op het lied of op de clip. Dit heeft ervoor gezorgd dat amper enkele uren na de "premiere" heel wat mensen - in het begin in Korea, ondertussen wereldwijd - aan de slag gingen om hun eigen versie of een parodie te maken. De originele clip werd bijna 300 miljoen keer bekeken, tel daar die duizenden parodieën bij en je komt aan een gigantisch publiek. Deze visie ligt aan de basis van heel wat crowdsourcing, open source en crowdfunding projecten.

Hoe toepassen in onze sector?

Open Source: Software & Development

Je merkt het aan bedrijven als Facebook en Google. Wanneer zij iets durven lanceren, zonder de mogelijkheid te geven aan third party developers om er op verder te bouwen, krijgen ze een hele lading kritiek over zich. Open Source heet dit en het houdt in dat de bron(bestanden) van software, websites, apps en producten openbaar zijn - zij het in beperkte communities - om zo hele communities te laten 'meewerken' aan je bedrijf. Jij wordt als bedrijf graag gezien door die communities (die meestal heel invloedrijk zijn binnen de sector) en de markt heeft er weer iets bij waarmee ze kunnen 'spelen'.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de vele Facebook Apps die volop worden ontwikkeld. Bedrijven als Zynga hebben daar zelfs hun hele business model op gebaseerd. Ook content sites als Wikipedia werken op deze basis en heel wat CMS systemen zoals Drupal en Fork.

Crowdsourcing werkt enkel binnen een bepaald kader

Weet je hoe het Gangnam Style dansje ontstaan is? Crowdsourcing! Psy heeft namelijk een oproep gelanceerd bij de hele Koreaanse dans community om suggesties te doen van leuke, populaire moves. Op basis daarvan heeft hij het dansje samengesteld. Er zijn zowel hevige voor- als tegenstanders van crowdsourcing. Volgens Dae Ryun Chang ligt het succes bij controle en gelimiteerd werken. Psy bleef dus enkel binnen die "kleine" community in plaats van elke Koreaan om danspasjes te vragen. Dankzij de betrekking van die hele - invloedrijke - community, was er bij lancering al bijzonder veel aandacht voor het resultaat van 'hun werk'.

Hoe toepassen in onze sector?

Social Media

Zorg dat er materiaal beschikbaar is voor mensen om te helpen "creëren". Coolblue doet dit bijvoorbeeld met het posten van leuke foto's van klanten die iets creatief doen met de doos waarin hun product zat. Je zou ook een tab kunnen voorzien op je Facebook Page waar je designers uitnodigt iets creatief te doen met je logo. En nog veel meer. Door de vrijheid te geven om iets te doen met jouw materiaal, creëer je meer engagement met je doelgroep. De twee voorbeelden zorgen op zichzelf voor een limit. Bij Coolblue zit je namelijk enkel met klanten die iets gekocht hebben en in het tweede voorbeeld ga je enkel inzendingen krijgen van designers.

Video Content

Waarom zou je uren investeren in het creëren van een filmpje met tevreden klanten? Of een filmpje met jouw product/dienst in de praktijk? Lanceer een online platform waar fans zelf een filmpje kunnen inzenden, verwerk deze tot één geheel en je hebt op korte tijd weer een leuk stukje video content om te verspreiden én je hebt engagement gecreëerd met wie je bedrijf volgt.

Algemeen

Vooral de jonge generatie wil graag deel uitmaken van iets. Wanneer je crowdsourcing projecten goed aanpakt, hoeft er zelfs niet per se iets tegenover te staan voor die mensen (denk aan logo's crowdsourcen, waarbij de "winnaar" een paar honderd dollar krijgt, dit is meer een wedstrijd en geen crowdsourcing). Het is echter wel belangrijk dat je een duidelijk kader creëert, een duidelijke opdracht voorziet en de nodige tools en technologische oplossingen om mensen het zo gemakkelijk mogelijk te maken. Je kan veel verschillende dingen crowdsourcen - van business models over logo's, naar video en zelfs volledige producten en diensten - zolang er een gemeenschappelijk doel is.

Duidelijke, maar zo algemeen mogelijke boodschap

Psy zelf ziet eruit als de gemiddelde man op de straat (op de Koreaanse straat dan toch) en de boodschap van het lied - jawel, er zit een boodschap in! - leunt daar ook bij aan. Het lied steekt namelijk de draak met de 'big dream' van veel mensen om een rijk, succesvol en popstar-achtig leven te leiden. Het anti-materialistische tintje ligt dan weer aan de oorzaak dat het wereldwijd zo'n aantrek heeft, zonder dat iedereen de taal hoeft te begrijpen.

Net omdat Psy er zo gewoontjes uitziet, maar toch een zelfzeker feestbeestje is, voelen veel jongeren zich aan hem verwant, aangezien onzelfzekerheid bij die doelgroep een groeiend probleem is door het geschetste ideaalbeeld in verschillende media.

Hoe toepassen in onze sector?

Denk eerst na welke doelgroep je met de actie, de dienst of het product wil bereiken. Analyseer de doelgroep en subdoelgroepen en bekijk welk standpunt, welke visie, deze groepen gemeenschappelijk hebben. In het geval van Gangnam: globale recessie en "iedereen is mooi".

Vervolgens pas je de boodschap die je uitstraalt daarop aan. Zo is er een gemeenschappelijke deler die zich uitstrekt over je verschillende doelgroepen en zal je meer bereik hebben dan wanneer je té specifiek wil targetten.

Hiervan is Mobile Vikings een mooi voorbeeld: zij richten zich vooral op een jonger publiek dat constant online wil zijn. Hun boodschap landt echter bij een veel breder publiek. Dat komt door hun algemene, achterliggende boodschap. Namelijk: "wij zijn eindelijk een degelijk alternatief op de klassieke telecombedrijven." Hiermee spelen ze in op de algemene frustratie bij veel belgen over onze telecombedrijven.

 

Voor wie na het lezen van dit artikel eventjes de beentjes wil strekken, dans maar mee éh ;-)

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi