Na grote spelers als Linkedin en Yahoo werd nu ook Dropbox gehacked. Wat anders is dan bij vorige hacks: de accounts en wachtwoorden werden niet online gepost.
Goed, zou je denken, maar het resultaat is dat men niet exact weet welke accounts er werden gehacked. Waardoor het dus moeilijk wordt als user om te achterhalen of je zelf gevaar loopt.
Korte situatie-schets
Enkele weken geleden begon Dropbox berichten binnen te krijgen van users die spam ontvangen op Email adressen die tot dan toe enkel voor Dropbox zelf werden gebruikt. Men had al snel door dat het ging om gegevens die verkregen werden via een 3de partij (alsof dat een excuus is).
Het vervolg is dat Dropbox opgemerkt heeft dat de account van één van de medewerkers ook werd gehacked, waardoor ze toegang hadden tot een groot deel van de user account-gegevens.
In de komende dagen en weken zal Dropbox enkele maatregelen implementeren om de veiligheid te verhogen. Eén daarvan is wat men noemt: two-factor authentication. Dit betekent dat je zowel een wachtwoord zal moeten ingeven als een tijdelijke code die naar je telefoon zal verstuurd worden.
Hoe verder je account beschermen?
Dropbox raadt alle users aan hun wachtwoord te veranderen!
Let ook op dat je bij andere accounts met dezelfde login gegevens ook het paswoord verandert.
Verder geeft Dropbox nog de tip mee een password manager tool zoals LastPass en 1Password te gebruiken om jezelf toe te laten makkelijk sterkere wachtwoorden te gebruiken.
Mocht je niet weten hoe je jouw Dropbox wachtwoord verandert: Dropbox legt uit.- AM
-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.
Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi