Aandeel tablets in websiteverkeer met meer dan 300 procent gegroeid in afgelopen jaar
Diegem, 21 mei 2012 — Adobe Systems (Nasdaq:ADBE) heeft de resultaten bekend gemaakt van zijn laatste Adobe® Digital Index-rapport waarin onderzoek is gedaan naar het internetgebruik en de websitebeleving van tablet-, smartphone- en PC-gebruikers. Uit het onderzoek blijkt dat tablets vanaf begin 2013 meer internetverkeer voor websitebezoek zullen genereren dan smartphones en dat gebruikers websitebezoek via tablets nagenoeg even positief beoordelen als websitebezoek via de PC.
Deze resultaten impliceren dat tablets een beduidend ander informatiekanaal vormen dan smartphones. Hoewel apps zich hebben bewezen als een zeer waardevolle en belangrijke component van een mobiele strategie, zouden organisaties er goed aan doen om te investeren in optimalisatie van mobiele webpagina's voor de groeiende groep tabletgebruikers die bovendien gemiddeld meer te besteden heeft*.
Belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
- Het aandeel websitebezoeken vanaf tablets is ongeveer tien keer sneller gegroeid dan het aandeel van smartphones in de eerste twee jaar na de marktintroductie van tablets. Het aandeel in websiteverkeer vanaf tablets is in het afgelopen jaar meer dan 300 procent gegroeid. Deze snelle groei is zowel toe te schrijven aan de groeiende verkoop van tablets als aan een significant hoger aantal websitebezoeken per tablet ten opzichte van smartphones.
- Het websiteverkeer van tablets zal begin 2013 het smartphoneverkeer overstijgen en in 2014 verantwoordelijk zijn voor 10 procent van het volledige internetverkeer bij websitebezoek.
- Hoewel consumenten websitebeleving op de tablet nagenoeg even positief beoordelen als op de PC, wordt de PC drie keer zo vaak ingezet voor websitebezoek.
"Steeds meer consumenten kiezen voor een tablet. Het is belangrijk dat organisaties hier rekening mee houden wanneer zij hun digitale ervaringen optimaliseren met inzet van mobiele strategieën", zegt Derk-Jan Brand, Managing Director Benelux bij Adobe. "CMO's die zich op digital marketing richten doen er goed aan om de focus allereerst op mobiel en vooral op de tablet te richten bij het optimaliseren van hun digitale content en marketing initiatieven. De consument eist dit tenslotte."
Dit onderzoek vormt een goede aanvulling op de bevindingen uit het in januari 2012 uitgebrachte Adobe Digital Index-rapport, waarin werd ingegaan op de waarde van tabletgebruikers voor retailers. Uit het onderzoek kwam naar voren dat tabletgebruikers in 2011 meer per aankoop besteedden dan online klanten die een smartphone, laptop of desktop-PC inzetten. Dit onderzoek analyseerde 23 miljard bezoeken aan websites van bedrijven in Noord-Amerika, West-Europa (België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Spanje, Zweden, Zwitserland en Groot-Brittannië) en Azië (China, Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland, Singapore, Taiwan en Thailand).
* Onderzoek van Adobe toont aan dat tabletgebruikers in 2011 online het meest per aankoop besteedden – Adobe Digital Index, januari 2012
Over de Adobe Digital Index
De Adobe® Digital Index is een serie rapporten omtrent verschillende digital marketing-aspecten. De serie is ontwikkeld om marketing-, e-commerce- en retail-beslissers te voorzien van belangrijke, datagedreven inzichten. Download het volledige Adobe Digital Index-rapport hier of op CMO.com.
-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.
Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi