De startup scene groeit in België, dat is goed nieuws. Maar wat niet lijkt mee te groeien, is het inzicht van bepaalde officiële instanties in wat die tech startups nodig hebben. Daarom heeft Frederic De Meyer van Institute for Future Insights besloten om samen te werken met Bloovi. Het doel is om de startup scene duidelijk in kaart te brengen en te bepalen wat er nodig is. Deelnemende startups krijgen achteraf gratis de resultaten van het onderzoek.

Start-ups begeleiden

Frederic De Meyer: "Veel opiniemakers/investeerders als Bart Becks en Peter Hinssen geven met regelmaat van de klok aan wat er beweegt bij jonge startups, en wat ze nodig hebben om optimaal te groeien. Hierbij gaan ze uit van de startups die ze zelf begeleiden, of deze die bij hen komen aankloppen voor ondersteuning. Dit beeld is dus partieel. Mijn eigen mening heb ik gevormd door de talrijke gesprekken die ik heb gevoerd met entrepreneurs in het kader van mijn boek. Maar ook dit beeld is partieel."

"Het wordt hoog tijd om de markt voor jonge entrepreneurs die veelal steunen op een businessmodel waar het internet een centrale plaats heeft (web-entrepreneurs), een eenduidige ‘stem' te geven waarmee het naar de buitenwereld communiceert. Een duidelijk beeld van waar het voor staat, hoe belangrijk het is, en wat het nodig heeft om verder haar strategisch belang voor de toekomst van België waar te maken."

"Om dit te verwezenlijken organiseren het Institute for Future Insights en internet-nieuwssite Bloovi een eerste enquête voor Belgische web-entrepreneurs (BeWebS). De enquête polst naar de huidige toestand binnen deze ondernemingen, maar ook naar hun toekomstverwachtingen en het vertrouwen dat ze hebben om hun doelstellingen te realiseren. Het zal uitmonden in een heuse barometer dat jaarlijks naar de gezondheid van deze industrie polst, de ‘Belgian Web Startup Barometer'."

De resultaten van deze barometer zullen verschillende partijen van nut zijn:

  • Overheidsinstanties en vakorganisaties kunnen de grootte en de groei van de markt inschatten, en het succes bepalen van programma's ter ondersteuning van entrepreneurs
  • Investeerders en financiële instellingen kunnen nagaan hoe gezond deze markt is, en of de groeivooruitzichten van bepaalde bedrijven in lijn liggen met de markt
  • Voor entrepreneurs zelf vormt deze barometer een handig instrument om zich te benchmarken met hun sectorgenoten

Startups kunnen hier terecht

Hier vind je de Belgian Web Startups Barometer Survey terug. Startups die dit invullen, krijgen achteraf gratis alle resultaten en conclusies.

Deadline: 7 september 2012

Ondertussen kan je met vragen of opmerkingen bij Frederic De Meyer terecht.

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi