Gisteren ging een uniek project van start: reclame-erfgoed.be. Op die website kunnen bezoekers een reclamegevel aanduiden op een interactieve kaart en stemmen op de gevel die zij het waardevolst vinden.

Geschilderde reclamegevels: pareltjes van eenvoud.

In onze straten vinden we nog veel unieke stukjes reclame-erfgoed. Vroeger mocht reclame immers nog langer dan een weekje blijven hangen. Ze werd vaak gewoon op zichtbare gevels geschilderd.

Altijd in een pure vorm: enkele een mooi logo met een merknaam of een gebalde slogan. Ze zijn na al die jaren deel geworden van ons collectief geheugen. Maar ze verdwijnen steeds meer uit ons straatbeeld. Gevels worden gesloopt, logo's worden overplakt met hedendaagse reclameborden. En vaak is hun staat zo verslechterd, dat ze binnenkort niet meer leesbaar zijn.

Red een stukje reclame-erfgoed op reclame-erfgoed.be en vrijwaar de waardevolste reclamegevel.

Media.com, de wekelijkse bijlage over reclame en media van De Morgen en reclamebureau Famous, lanceren www.reclame-erfgoed.be: een website waar gebruikers een reclamegevel die ze kennen makkelijk kunnen aanduiden op een kaart. Ze kunnen hem gaan bekijken alsof ze zelf ter plaatse zijn, dankzij Google Streetview. Zo bouwen ze een databank op van prachtige oude reclamegevels.

Bezoekers kunnen stemmen op de gevel die zij het waardevolst vinden. Samen met een professionele jury kiezen zij welke gevel door De Morgen wordt gevrijwaard. Naargelang de staat van de gevel wordt dan beslist wat er moet gebeuren: restaureren of een fixeerlaag leggen.

De eerste handgeschilderde website.

De website zelf, reclame-erfgoed.be, is meer dan zomaar een interactieve kaart. De site zelf werd, inclusief navigatieknoppen, geschilderd op een gevel in Roosdaal. Bezoekers krijgen live de gevel te zien, waarin de respectievelijke reclamegevels bewonderd kunnen worden.

-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.

Je kan je nieuws ook tweeten met #bloovi