De corporate website van Bekaert werd een tijd geleden gebouwd door het Gentse digital agency The Reference. Bekaert wil echter dat zijn website voortdurend blijft evolueren en werkte samen met zijn vaste webleverancier The Reference aan een oefening  om de gebruikservaring nog indrukwekkender te maken. Hiertoe werden de verschillende types gebruikers met hun specifieke functionaliteiten en noden als uitgangspunt genomen. Op basis van deze profielen werd een volledig te personaliseren homepage uitgewerkt. Deze werd geïntegreerd en doorgetrokken in de bestaande site. Met dit unieke concept is de Bekaert website voortaan perfect afgestemd op de noden van de bezoeker.

Een vernieuwend concept

De Bekaert website werd gemaakt in het gebruiksvriendelijke Sitecore content management systeem. Na grondige analyse van de metrics van de voorbije drie jaar konden de gebruikers van deze website worden ingedeeld in welomschreven persona's: bezoekers die op zoek zijn naar algemene informatie, klanten, beleggers, sollicitanten, pers…  Voor elk van deze groepen werd een profiel gedefinieerd met de bepaalde functionaliteiten die voor dit type gebruiker het nuttigst zijn. Met deze specifieke typologie in het achterhoofd werd een vernieuwend concept uitgedacht: een homepage die de user zelf kan aanpassen aan zijn noden. Er werd gebruik gemaakt van de laatste nieuwe technologieën (html5, CSS3, scripting, ...). Door middel van een slider met updates en grafische headers werd, nog steeds via Sitecore, voor elke pagina een aangepaste stijl en sfeer gekozen, hetgeen over de hele site voor een frisse nieuwe look zorgt. Door de header dicht te laten klappen krijgt de content van elke pagina tenslotte de volle aandacht van de gebruiker.

Maak je eigen homepage

Via de functie "customize your homepage" kan de gebruiker de informatie die hij het meest consulteert, selecteren en via "drag & drop" positioneren naar eigen voorkeur.

"Uit de metrics bleek dat de ‘customer journey' van  een groot deel van de -al dan niet terugkerende - bezoekers eenzelfde patroon vertoonde, ttz dat ze  op een gelijkaardige manier door de Bekaert website navigeerden naar bepaalde onderliggende pages.  Daarom wilden we  samen met de specialisten van The Reference de bestaande website naar een hoger niveau tillen om de specifieke informatie die een type gebruiker nodig heeft sneller toegankelijk te maken. Naast het aanduiden van de blokken die men te zien wil krijgen, kan men zelfs de inhoud ervan sturen. Zo kan men voor nieuwsberichten de topics aanduiden waarvoor er meldingen mogen opgenomen worden op de persoonlijke homepage. De content blokken kunnen naar willekeur verschoven worden en op de homepage  geplaatst worden precies waar de gebruiker ze wenst. We stellen elk type bezoeker een suggestie voor van een homepage voor zijn profiel. Maar eigenlijk kan elke gebruiker een compleet persoonlijke pagina samenstellen, en dit zonder in te loggen. De informatie wordt immers weggeschreven in een cookie,  zodat bij elk volgend bezoek de gebruiker zijn eigen homepage te zien zal krijgen. Het is een uniek concept (customer centred) dat onze gebruikers zeker zullen appreciëren" zegt Stephen Delvoye, eCommunication Manager van Bekaert.



-- --

Heb je zelf nieuws over je bedrijf? Mail naar redactie@bloovi.be? en we nemen het op in ons Sectornieuws?.

Je kan je nieuws ook tweeten met ?#bloovi?