Gisteren - 25 januari - waren we met Bloovi aanwezig op de Webwinkel Vakdagen '12 in Utrecht. Met meer dan 200 exposanten en meer dan 50 sessies rond allerhande thema's die aanleunen bij "webshops", is dit de grootste webshop-beurs in de Benelux.
De organisatie
Net op het moment dat we een tweetje wilden versturen met lof over de WiFi-verbinding, gleden we ervan. Sindsdien is het niet meer echt goed gekomen: trage verbinding, tweets die als concept bleven zitten. We waren eventjes op de VIP-verbinding geraakt dankzij wat spionnage van onze stagiair, maar dat liedje heeft niet lang geduurd. Voor een beurs over E-shops en vernieuwende technologieën rond internet... niet echt een goed begin.
Dit gezegd zijnde, de beurs op zich was heel geslaagd. Vlotte ingang, duidelijke indeling, overzichtelijke info en plannetjes, goede sessies, ...
Wat was er te zien?
De meer dan 200 exposanten waren ingedeeld volgens thema: Social Media & M-Commerce, Logistics & Distribution, Legal & Finance, Marketing en Software & Development. Wat ons opviel, is dat alles wat online betaalmogelijkheden aangaat, héél sterk vertegenwoordigd was. En standen over social media net vrij beperkt. Wil dat zeggen dat webshop-owners minder uitdagingen ondervinden bij het gebruik van social media dan bij het vinden van goede betaaloplossingen?
Online payment lijkt alvast een harde sector (we schrijven hier binnenkort een uitgebreider artikel over). We zijn enkele standhouders gaan bevragen en het bleek dat er heel veel concurrentie is. Zo zijn er toch een aantal bedrijven die easy solutions aanbieden die ervoor zorgen dat de owner maar één API key nodig heeft om verschillende betaalmogelijkheden aan te bieden. Nu, wat gezonde concurrentie kan natuurlijk nooit kwaad :)
In de uithoeken van de zaal waren ruimtes gebouwd waar sessies georganiseerd werden. Zo hebben we onder andere de keynote van Coolblue CEO, Pieter Zwart, gevolgd. Pieter steunde erop dat de klant en de service centraal moet staan, zeker als je wil concurreren met giganten als Amazon en Bol.com.
Op de site van Webwinkel Vakdagen vind je een overzicht van de exposanten en meer interessants in de vorm van artikels en filmpjes. Ze wisten ons gisteren ook te vertellen dat bepaalde presentaties (waaronder die van Pieter Zwart) beschikbaar zouden zijn op de site, maar voorlopig vinden we niets terug. Nog een beetje geduld dus... We posten dit later in een update.
Waarom zijn we geweest?
Zoals je weet, maken we er bij Bloovi een punt van jullie zoveel mogelijk relevante en up-to-date content te bezorgen. Een beurs zoals deze is een uitgelezen moment om inspiratie op te doen en nieuwe trends te ontdekken. Verwacht jullie de komende maanden dus maar aan goei artikelkes ;-)
Onder de nieuwere trends viel ons bijvoorbeeld een concept op, waarbij je - beetje zoals bij de iTunes cards - een vooraf geladen gift-card kan kopen. Dit bedrag kan je dan bij (ondertussen meer dan 100) aangesloten webshops opgebruiken. Datzelfde bedrijf, Webshop Giftcard, is ook bezig met de ontwikkeling van een virtuele winkelstraat, waar aangesloten webshops een pand kunnen kopen en waar de bezoeker vrij kan rondlopen en kan shoppen bij de vershillende online stores. Er zal zelfs een shop-assistant zijn die je relevante producten kan aanwijzen, die aansluiten bij je voorkeuren.
De markt rond het online shoppen maakt een sterke groei mee in België. We willen er met Bloovi klaar voor zijn om ook die kant van de sector goed te ondersteunen met sterke content.
Is er in België ook zo'n beurs?
Jazeker, iets kleiner qua omvang, maar zeker niet minder interessant. We hebben het dan over de E-Shop Expo '12, 28 & 29 maart in Tour & Taxis Brussel.
Tot dan? :-)
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi