Misschien heb je het al gemerkt, 't zijn Olympische Spelen! En om Olympisch kampioen te worden moet je kunnen winnen, dat is logisch. Maar het is niet anders op de werkvloer. Zaakvoerders, zoek een Olympisch team, medewerkers, wees een Olympisch atleet!

Waar een wil is, is een winner

Winnen is best wel een simpel concept: als je weet wat je wil en je weet wat je moet kennen en kunnen om het te krijgen, dan lukt het. Maar dat weten wat je wil, dat is vaak waar het niet helemaal goed zit. Een sterke wil bij ondernemer én medewerkers zorgt voor één gebundelde kracht, zowat het 1+1=3 principe.

Maar hebben we wel nog het juiste idee over "winnen"? Als je telkens de tweede aankomt, ben je dan nog een winner? Ik denk van wel. Een wielrenner die telkens 0.1 seconde na de wereldtop aankomt, is hij dan zelf geen wereldtop misschien? Winner mentaliteit heeft maar voor een deel te maken met welke plaats je behaalt, meer met attitude. De volharding om telkens de volgende stap te zetten, hoe pijnlijk de vorige ook moge geweest zijn.

Dit is hoe we een winner kunnen uitleggen, zonder te vervallen in de sport-clichés die ons het idee geven dat je ook werkelijk telkens goud moet halen:

  • Winners zijn mensen die voortdurend kracht en moeite investeren om zichzelf te blijven verbeteren, ongeacht of ze ook werkelijk iets winnen.
  • Winners hebben duidelijke doelen en een route die ze willen afleggen om die te halen, maar beseffen ook dat de route zelf vaak de meeste voldoening geeft.
  • Winners zijn mensen die niet bang zijn om te verliezen en worden er zelfs beter en sterker door. Ze putten er kracht uit.
  • Winners gebruiken hun kennis en hun vaardigheden om zichzelf vooruit te helpen, maar vooral ook hun omgeving. Ze begrijpen dat door anderen te boosten, zij zelf ook er hun voordeel uit halen, al was het maar trouwe vriendschap van de geholpen persoon.

Angst en onzekerheid niet welkom

Angst en onzekerheid zijn wellicht de grootste vijanden van een sterke wil en daarmee dus van een winner. Als je de zelfzekerheid niet hebt om te doen wat moet gedaan worden, is winnen niet evident. En er zijn nu eenmaal heel wat medewerkers die goed presteren tot een bepaald punt, dat wat nog net binnen hun comfort zone valt en niet verder, want dat "voelt niet comfortabel".

Harvard

Harvard deed een onderzoek bij prominente tech-bedrijven naar de zelfzekerheid van medewerkers op elk 'niveau'. Meer bepaald, naar hoe snel een medewerker iets zal zeggen tegen de zaakvoerder of zijn manager. Dit kon gaan van klachten van klanten, een manier van werken die niet meer haalbaar is, te hoge werkdruk, een fout in het sales proces, ...

Wat ze merkten, is dat maar liefst meer dan de helft te bang was of te onzeker om bepaalde punten ter sprake te brengen. Niet enkel klachten van klanten die rechtstreeks op hun prestaties spreken, maar ook zaken die geen directe invloed hebben op hun persoonlijke situatie. Vaak zitten hier ook punten bij die het bedrijf werkelijk vooruit zouden helpen. Maar om zichzelf te beschermen en geen risico's te nemen, houden ze het voor zichzelf.

Uiteraard spelen hier meer factoren mee dan enkel 'wil'. Zo kan het zijn dat je toevallig in een bedrijf werkt waar hiërarchie nog sterk leeft en waar het niet geapprecieerd wordt dat je je mond open doet. Maar wees eerlijk, is dat dan een bedrijf waar je lang wil werken?

Het punt is dat de meeste factoren die hierop invloed kunnen hebben, niet in verhouding staan met de belangrijkste: de wil om er te raken. Een medewerker die écht iets wil bereiken, die écht vooruit wil, zal informatie net in zijn voordeel gaan gebruiken. Moet je daarvoor soms risico's nemen? Ja, en dikwijls grote risico's, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je waardevolle informatie hebt voor het bedrijf, waarom zou je het voor jezelf houden om je job te redden? Misschien is het delen van die info net de goeie zet om je job veilig te stellen, aangezien het bedrijf er beter van wordt ...

Iemand met een sterke wil zal niet inzitten met het antwoord van zijn manager op wat hij te vertellen heeft, ook al is het eerder negatief. Een winner zal zoeken wat de info betekent en wat ermee kan gedaan worden. Een winner doet alles om dichter bij zijn doel te komen, of het nu een Olympisch kampioen is of een gemotiveerde werknemer, ze doen alles om er te raken. En op informatie blijven zitten uit angst of onzekerheid, hoort niet bij die mentaliteit.

Hoe ontwikkel je zo'n winnende attitude

Goed nieuws! je kan hieraan werken. Niet echt een verrassing, 't zou anders een vrij zinloos artikel zijn ...

Hieronder een kort lijstje met 10 kenmerken van een winner. En niet de 10 clichés zoals "een duidelijk doel", "motivatie", ... Dat zijn gekende zaken en dat heb je nodig als je ook maar érgens wil raken. Winners gaan nog een stapje verder:

1 - Goed humeur

"Die is altijd vrolijk, echt leuk om mee te werken". Zo'n opmerkingen hoor je soms en het is ook zo simpel. Als je meestal goed gezind bent (en dat is wel degelijk een keuze in meeste gevallen), dan gaan medewerkers niet enkel graag met je werken, maar de omgeving wordt door jouw positiviteit ook nog eens productiever. Dus jij, je collega's en het bedrijf hebben voordeel bij een goed humeur.

2 - Tijd

Om te winnen, moet je tijd investeren. Veel tijd om jezelf te ontwikkelen, maar ook om je invloed op je omgeving verder uit te breiden. Zo zal een winner bijvoorbeeld één van de laatste zijn die 's avonds het kantoor verlaat. Je steekt dus tijd in het samen zijn met collega's en medewerkers. Uit de studie van Harvard blijkt dat medewerkers die een hecht team vormen, veel meer presteren, wat logisch is. Maar dat hechte team komt er 1/ door een goeie manager die zelf de winnende attitude demonstreert en 2/ door tijd samen door te brengen en elkaars sterktes en gebreken te leren kennen.

3 - Blijvend leren

Winners zijn de mensen die altijd en in elke situatie openstaan voor constructieve opmerkingen of kritiek. Niet-winners (om weg te blijven van de term verliezers) gaan zich telkens defensief opstellen in zo'n geval. Ze gaan verdedigen waarom het eventueel toch niet fout zou zijn, of als dat niet lukt: waarom het hun schuld niet is. Winners doen dit omdat ze beseffen dat het enkel kan helpen om de volgende keer makkelijker te winnen. Als je telkens de verantwoordelijkheid eerst bij jezelf zoekt en kijkt waar er ruimte is voor verbetering, zal je groeien. Een basketter die een opmerking krijgt over zijn werptechniek zal niet uitleggen aan de coach waarom hij die foute techniek gebruikt, maar hij zal zich omdraaien en nog 100 keer werpen met die nieuwe techniek.

4 - Ruimte voor focus

Wanneer het tijd is om je zorgen te maken of na te denken over privé-situaties, je lege bankrekening, je lief, ... dan moet je dat doen. Maar wanneer het tijd is om te focussen op je werk, ga je die zaken uit je hoofd zetten om alles in te zetten op focus. Afleiding zorgt voor tragere vooruitgang, en dat wil een winner niet.

5 - Wederzijds respect

Ook al denk je of weet je dat je de beste bent, blijf respect hebben voor de mensen rondom je. Wie zich als een arrogante zak gedraagt en de boel wil domineren, zal niet snel kunnen rekenen op zijn collega's of medewerkers. Een winner beseft het belang van relaties en weet dat het altijd begint bij wederzijds respect. Als je team beter wordt, word jij beter. Als je team beter wordt, ga je makkelijker winnen.

6 - Support system

Elke topsporter heeft een team van coaches, vrienden en motivators. Ben je nog niet in de positie om die kring rond je op te bouwen, begin dan met te zoeken naar een vertrouwenspersoon. Zoek iemand die je inspireert en bij wie je een goed gevoel hebt, iemand met ervaring, iemand die weet waarover hij of zij spreekt. Overtuig die persoon ervan dat je met zijn support sneller zal doorgroeien en dat je het dubbel zal terug betalen, wanneer er zich een gelegenheid voordoet. Veel ervaren mensen doen dit, gewoon al omdat het een streling is voor hun ego, maar vooral omdat ze geloven in mensen die spontaan een mentor opzoeken.

7 - Branding

Van medewerker tot ondernemer, personal branding wordt alsmaar belangrijker. We komen in een tijd waar medewerkers als "assets" weergegeven worden op de site en het bedrijf wordt zowat rond hen gebouwd. Ze worden uitgespeeld in de branding van het bedrijf. Aan jou als ondernemer, manager of medewerker om ervoor te zorgen dat wat daar uitgestraald wordt, datgene is wat je zelf wil uitstralen. Ga ook actief op zoek naar de schijnwerper. Hier is het een gevaarlijke evenwichtsoefening tussen dit en geforceerd aandacht trekken. Je moet dus niet willekeurig vanalles doen om op te vallen, maar wacht af. Heb je meegewerkt aan een groot project, vermeld dat project op Linkedin, schrijf er ergens iets over en verspreid het. Om maar een voorbeeld te geven.

8 - Laat jezelf zien

De meeste mensen zitten liever in hun zetel 's avonds. Maar het is ondertussen al goed geweten dat je dit niet zoveel zal opleveren ... Laat jezelf zien, aanvaard uitnodigingen naar meetups en events, ga spreken als je daarvoor gevraagd wordt, ...Een topsporter heeft sponsors nodig, sponsors geven geld voor exposure, om gezien te worden. Als die sporter naast het veld ook een zekere aantrekkingskracht heeft (en zich laat zien), zal het makkelijker zijn om zo'n sponsors te vinden. Hetzelfde met mentors en vertrouwelingen.

9 - Zelfvertrouwen en onafhankelijkheid

Het is goed om een entourage te hebben en te vertrouwen op je collega's. Maar behoud je onafhankelijkheid om zo snel te kunnen reageren op eventueel onverwachte situaties. Een winner zal zijn fouten bekijken, erover nadenken en het vervolgens anders aanpakken, zonder daarvoor de boel op stelten te stellen. Dit terwijl aan de andere kant van het spectrum, mensen eerder alles gaan uitsmeren om er zoveel mogelijk mensen in te betrekken. Winnen doe je in de eerste plaats nog voor jezelf, daar is niets mis mee. Dus behoud je onafhankelijkheid, ontwikkel je zelfvertrouwen, reken op je omgeving, maar weet dat het in 't ergste geval ook alleen zal lukken.

10 - Continuïteit

Wij Belgen kunnen ervan meespreken en zelfs ik - die weinig voetbal kijk - heb het al gemerkt: bij de Rode Duivels zijn de laatste jaren héél wat coaches, trainers, managers, .. de revue gepasseerd. Telkens wanneer we een paar keer verliezen, wordt de mixer boven gehaald en alles herschikt. Als je dit vanuit een zakelijk standpunt bekijkt, lijkt me dat niet de meest ideale beslissing. OK, voor PR-doeleinden misschien perfect. Je laat zien dat er koppen rollen wanneer het niet lukt. Maar als je telkens met een volledig nieuw team (niet alleen de sporters zelf) moet spelen, zal het moeilijk worden om te ontdekken hoe je de sterktes uitspeelt. In een bedrijf zorg je dus ook best voor continuïteit. Versmijt medewerkers niet van de ene naar de andere plaats, zoek geen nieuwe manager van het moment dat de resultaten wat tegenvallen. Een hard gesprek of een degelijke opleiding kunnen wonderen doen.

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi